خسرو آبادی: شبکه شاد جهشی پررنگ در امر تعلیم و تربیت است

تهران(پانا)- عباس خسروآبای، معاون آموزش ابتدایی منطقه ۱۳، از اهمیت شبکه شاد در امر تعلیم و تربیت و ضرورت ادامه آموزش مجازی همزمان با بازگشایی مدارس سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۷۴۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
خسرو آبادی: شبکه شاد جهشی پررنگ در امر تعلیم و تربیت است

خسرو آبادی در گفتگو با پانا گفت: در جامعه کنونی، تعلیم و تربیت دانش آموزان به صورت رسمی، به نهاد آموزش و پرورش واگذار شده، اگرچه این امر در بقیه ارگانها و نهادها به صورت غیرمستقیم نیز انجام می گیرد.
وی افزود: تا به حال فعالیت های آموزشی به صورت حضوری در مدارس و با استفاده از کلاس های درس بوده ولی با ایجاد شرایط ویژه در جامعه به واسطه شیوع بیماری کرونا، آموزش به تدریج به سمت کلاس های غیرحضوری سوق داده شد؛ این امر، ابتدا در شبکه های مختلف مجازی، سایت ها و همچنین برنامه های آموزشی سیمای تلویزیونی محقق شد، ولی پس از راه اندازی شبکه شاد، آموزش و پرورش توانست یک جهش پر رنگ در امر تعلیم و تربیت با استفاده از فناوری به روز انجام دهد.

او ادامه داد: اگر چه؛ به جرأت نمی توان گفت که در شبکه شاد به تمامی اهداف آموزش حضوری و تربیتی دست پیدا کرده ایم، اما به عنوان تجربه اول می توانیم به خود ببالیم. شاید دلایلی برای عدم موفقیت کامل در این امر وجود داشته که یکی از آنها عدم وجود انگیزه لازم و کافی در دانش آموزان برای یادگیری و دیگری عدم پیگیری خانواده ها به دلایل مختلف بوده که با برطرف شدن مشکلات و به روزرسانی سامانه شاد، شبکه خوبی در آینده خواهیم داشت.
وی با توجه به اهمیت تربیت در فضای مجازی تصریح کرد: در این شرایط، مسئله تربیت به گونه دیگری مطرح می شود که در فضای مجازی ما نمی توانیم به همه اهداف تربیتی دست یابیم، زیرا اهداف تربیتی در گروه محقق می شود و وقتی دانش آموزان در انزوا، ایزوله و در خانه نگاه داشته می شوند نمی‌توانیم مهارت های اجتماعی او را بسط دهیم ولی توانستیم مهارت های فردی دانش آموزان را با راه‌اندازی شبکه شاد افزایش داده و از فاز سردرگمی و افسردگی تا حدودی خارج کنیم و حال و هوای کلاس را کمی به آنها برگردانیم، اما به هیچ عنوان فضای مجازی جایگزین کلاس درس، تخته، نیمکت، معلم، محیط مدرسه و زنگ تفریح نمی شود.
وی در خصوص ارزشیابی دانش آموزان گفت: معلمان در لابلای بازخوردهای خود در ویس ها و تکالیف که به صورت مداد کاغذی، عملکردی و آزمونک های آنلاین ارائه شد، می توانند به میزان تحقق اهداف آموزشی که در ارزشیابی از دانش آموز خود مد نظر بوده است، دست یابند.
خسرو آبادی با اشاره به حضور همزمان معلمان در شبکه شاد و مدارس اظهار کرد: مسئله و سخن اصلی مربوط به کلاس اولی ها است که باید به گفته های خانواده ها اطمینان کنیم که آیا فرزندانشان به مهارت های لازم برای خواندن و نوشتن دست یافتند یا نه؛ اینجاست که باید بگوییم حضور پررنگ معلمین ما در مدارس پس از بازگشایی، نشان از صلابت و جدیت آنها در امر آموزش بوده و این نشان دهنده آن است که معلم با همه توان خود در امر آموزش در فضای مجازی تلاش کرده و تفاوتی بین آموزش حضوری و غیر حضوری قائل نیست و به دنبال آن است که رصد خود را از وضعیت دانش آموزان کامل کند.
وی در پایان گفت: امیدواریم که به زودی با عبور از این بحران، مدارس به شرایط عادی برگردند و مدیران و معلمان از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و با کوله باری از تجربه در شرایط پیش بینی نشده و در آینده ای نزدیک، پویاتر به فعالیت خود در امر تعلیم و تربیت ادامه دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار