مرتضی گازرانی: حاج قاسم سلیمانی قهرمان دست‌‌یافتنی دوران ماست

تهران (پانا) _ مسئول تیم تدوین کتاب «منم یک حاج قاسم دیگر» به تشریح مراحل فراخوان تا تدوین این مجموعه و آثار تربیتی برخاسته از آن پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۷۴۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
مرتضی گازرانی: حاج قاسم سلیمانی قهرمان دست‌‌یافتنی دوران ماست

مرتضی گازرانی مسئول تیم تدوین کتاب «منم یک حاج قاسم دیگر» در گفت‌وگو با پانا درباره انگیزه‌های تدوین دلنوشته‌های دانش‌آموزان با رویکرد همذات‌پنداری با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: «شهادت حاج قاسم سلیمانی واقعه‌ای بود که همه کشور را تحت تاثیر قرار داد، بنابراین در حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش نیز نوع واکنش به این رویداد بسیار حائز اهمیت بود. در میان همه ابعاد واقعه، ورود به ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی بیش از همه چیز موردنظر ما قرار داشت، چون شخصیت ایشان از این جهت شخصیت ویژه‌ای محسوب می‌شود که تک‌بعدی نیست و توانسته است همه طیف‌های جامعه را به خود جلب کند.»

وی ادامه داد: «از طرفی ما در نظام تعلیم و تربیت بحث تربیت تمام‌ساحتی را هدف قرار داده‌ایم که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است؛ یعنی همه ابعاد شخصیتی فرد باید همراه و همگام باهم رشد کنند و این رشد شخصیتی نیازمند الگو است؛ پس چه الگویی بهتر سردار سلیمانی با رشد شخصیتی در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، عقیدتی، زیستی و علمی که می‌تواند به عنوان اسوه و نمونه مطرح شود؟»

گازرانی درباره انتخاب این زاویه دید به خصوص به شخصیت سردار سلیمانی گفت: «تصمیم گرفتیم از قاعده همذات‌پنداری به موضوع ورود کنیم؛ به این صورت که دانش‌آموز این شخصیت را در خود نهادینه کند؛ یعنی جامعه با حاج قاسم همذات‌پنداری ‌کند و خود را یک حاج قاسم بداند. بنابراین دلنوشته‌های دانش‌آموزان با عنوان «منم یک حاج قاسم دیگر» خلق شد. با افکارسنجی دانش‌آموزان از طریق این نوشته‌ها می‌توانستیم ببینیم هر دانش‌آموز برای تطبیق شخصیت خود با حاج قاسم سلیمانی از چه زاویه‌ای نگاه می‌کند. ما از دانش‌‌آموزان خواستیم به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره شهید سلیمانی توجه و دلنوشته‌‌های خود را از همین زاویه دید آماده کنند.»

130 اثر از 130 دانش‌آموز در همذات پنداری با حاج قاسم

مسئول تیم تدوین کتاب «منم یک حاج قاسم دیگر» درباره روند اجرای کار تا تولید کتاب گفت: «فراخوانی در سطح مدارس منتشر کردیم که با استقبال خوب دانش‌آموزان مواجه شد و دلنوشته‌ها در سطوح شهرستان و استان ارزیابی شدند و در نهایت دلنوشته‌های برگزیده در سطح کشوری در یک کتاب به طبع رسیدند. این کتاب حاوی 130 اثر از 130 دانش‌آموز سراسر کشور است که به همت سازمان دانش‌آموزی ایران منتشر شده است.»

وی درباره فعالیت‌های قبل و بعد از فراخوان مورد نظر گفت: «ابتدا پویش «سپاس‌سردار» را در فضای مجازی راه‌اندازی کردیم که دانش‌آموزان نظرات خود درباره سردار سلیمانی را در فضای مجازی مطرح می‌کردند. همزمان با فراخوان هم مانور تشکیلاتی پیشتازان، یادواره حاج قاسم سلیمانی را باحضور 500 هزار دانش‌آموز پیشتاز اجرا کردیم. بخش ملی این مانور باحضور حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در اسلامشهر برگزار شد.»

گازرانی درباره مانور دانش‌آموزی یادواره حاج قاسم سلیمانی اینطور توضیح داد: «این مانور با هدف توسعه فرهنگ شخصیت‌شناسی حاج قاسم سلیمانی و تبیین ابعاد شخصیتی ایشان شکل گرفت. در این رویداد، دانش‌‌آموزان علاوه بر اینکه توانمندی‌‌های خود را بروز می‌‌دادند، به صورت گروهی پیرامید و سرودهای همگانی اجرا می‌کردند. تصاویری که از این مانور تهیه شده، در انتهای کتاب «منم یک سلیمانی دیگر» به صورت یک آلبوم عکس آمده است.»

وی درباره سایر محتوای تشکیل دهنده کتاب بیان کرد: «بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی در تابلوهایی به تصویر کشیده شده است. متن وصیت‌‌نامه سردار سلیمانی و پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش به مناسبت سردار نیز در آغاز کتاب آمده است. در دیباچه کتاب نیز تقریر وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی درباره حاج قاسم سلیمانی و موضوع تدوین کتاب درج شده است.»

جامعه‌‌ای که قهرمان ندارد جامعه‌ای مرده است

مسئول تیم تدوین کتاب «منم یک حاج قاسم دیگر» در ادامه درباره اهمیت نقش قهرمانان در تربیت نسل آینده هر جامعه گفت: «قهرمان‌سازی و قهرمان‌پروری یکی از خلاهای تربیتی در جوامع است. جامعه‌‌ای که قهرمان ندارد جامعه‌ای مرده است. در بسیاری جوامع این قهرمانان دست‌‌نیافتنی هستند، اما ما قهرمانی پرورش دادیم که دست‌یافتنی است. در واقع حاج قاسم سلیمانی قهرمان دست‌‌یافتنی دوران ماست.»

وی به واکنش رسانه‌‌های بیگانه به موضوع دلنوشته‌‌های دانش‌آموزی درباره سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: «واکنش رسانه‌‌های دشمن به موضوع دلنوشته‌ها نشان از وسعت ابعاد تاثیرگذاری این فراخوان و این دلنوشته‌‌ها دارد.»

گازرانی ادامه داد که آنچه برای ما مهم است کارکرد این مجموعه دلنوشته است. بررسی این دلنوشته‌ها خود نوعی آینده پژوهی است که در آن نگاه امیدوار دانش‌آموزان به آینده را می‌بینیم. همه دانش‌‌آموزان با نگاه به آینده‌ای درخشان و ارزشمند دلنوشته‌‌ها را به پایان رساندند.

وی درباره سبک نگارشی این آثار نیز گفت: «در نوشته‌های دانش‌آموزان شاهد تنوع سبک نگارش هستیم؛ به طوری که از ادبیات حماسی تا ادبیات غنایی و همچنین سوگواره و تعزیه در بین آثار دیده می‌شود.»

وی در پایان گفت: «جا دارد از سازمان‌های دانش‌آموزی استان‌ها و شهرستان‌ها تشکر کنم که در فرصتی محدود همت کردند و کار فراخوان، جمع‌آوری و ارسال آثار را به انجام رساندند. همچنین علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی، اسماعیل بحری‌زاده قائم مقام سازمان دانش‌آموزی تشکر می‌کنم که با نگاه ارزشی به سازمان دانش‌آموزی باب این حرکت بزرگ را گشودند، و از اردشیر دهقانی معاون فعالیت‌های سازمان نیز تشکر می‌کنم که با جدیت پیگیر این پروژه بود.»

درباره کتاب

کتاب «منم یک حاج قاسم دیگر» اردیبهشت ماه 99 در مراسمی با حضور حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد. این کتاب به همت سازمان دانش‌آموزی کشور و با مشارکت سازمان‌های دانش‌آموزی سراسر کشور گردآوری و به چاپ رسیده است. «کتاب «منم یک حاج قاسم دیگر» مبتنی بر 5 بخش از مجموعه پیام‌ها، متن وصیت نامه، منتخب دلنوشته‌های دانش‌آموزی، بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شخص حاج قاسم سلیمانی و روایتگری به صورت تصویر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار