آیا درهای دانشگاه فرهنگیان به روی داوطلبان بالای 22سال باز می‌شود؟

تهران (پانا) _ ورود به دانشگاه فرهنگیان یکی از بهترین مسیرهای اشتغال در نظام آموزش و پرورش کشور است که مزایای قابل توجهی برای پذیرفته‌شدگان این دانشگاه و دانشگاه فنی شهید رجایی به همراه دارد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
آیا درهای دانشگاه فرهنگیان به روی داوطلبان بالای 22سال باز می‌شود؟

ورودی‌هایی که از این طریق وارد دستگاه تعلیم و تربیت می‌شوند از زمان آغاز به تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند و حقوق دریافت می‌کنند. دانشجومعلمان مرد دانشگاه فرهنگیان نیز از خدمت سربازی معاف می‌شوند لذا این دانشگاه یکی از مراکز آموزش عالی پرطرفدار بین دیپلمه‌های ایرانی است.

کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1391 حداکثر سن دانشجومعلم را 24 سال اعلام کرد. همین کمیسیون در سال 92 حداکثر سن را از 24 به 22 سال تقلیل داد و و داوطلبانی که تاریخ تولدشان بعد از اول مهر 97 باشد قادر به انتخاب این دانشگاه برای ادامه تحصیل هستند.

تصویب این شرط سنی اعتراضاتی را در میان شرکت‌کنندگان کنکور سراسری برانگیخته است که اغلب این داوطلبان خواهان افزایش شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان تا 24 یا 25 سال بودند.

خنیفر: با افزایش سن داوطلبان موافق هستم

حسین خنیفر رئیس فعلی دانشگاه فرهنگیان اردیبهشت ماه 99 در گفت‌وگو با پانا درباره احتمال افزایش سقف سنی ورود به این دانشگاه در کنکور گفت: «اگرچه بنده خودم با این افزایش موافق هستم اما در جایگاه تصمیم گیری نیستم و باید شورای عالی برای این موضوع تصمیم بگیرد.»

خنیفر افزود: «بنده و آقای نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با این موضوع موافق هستیم اما فعلا موضوع افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان به 24 سال در حال بررسی است.»

نوید ادهم: هر چه سن پایین‌تر باشد، فرد آمادگی بهتری برای فراگیری دانش دارد

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در بهمن 98، درباره افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: «این موضوع در کمیسیون مربوط شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شد و مورد موافقت قرار نگرفت.»

وی درباره علت مخالفت با افزایش سن داوطلبان اینطور توضیح داد: «در گذشته سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور ۲۴ سال بود که این سن به ۲۲ سال تقلیل یافت، چرا که کارشناسان معتقدند هر چه سن پایین‌تر باشد، فرد آمادگی بهتر برای فراگیری دانش را دارد و هر چقدر فرد مسن‌تر شود، با مشکل مواجه می‌شویم.»

یک داوطلب ورود به دانشگاه : یک ورودی 24 ساله در 53 سالگی بازنشسته می‌شود که با سن پیری فاصله زیادی دارد

جواد اسماعیل مقدم ساکن استان خراسان رضوی یکی از همین داوطلبان است که در گفت‌وگو با پانا درباره مشکل شرط سنی گفت: «من متولد اسفندماه 76 یعنی تقریبا شش ماه بالای شرط سنی اعلام شده برای ورود به این دانشگاه هستم. با توجه به اینکه زمان تحصیل دانشگاه فرهنگیان از 4 سال به 3 سال کاهش پیدا کرد این موضوع می‌تواند به نفع افزایش شرط سنی ارزیابی شود. یعنی سن بازنشستگی فقط یک سال بالاتر می‌رود که فکر نمی‌کنم تاثیری در عملکرد یک معلم داشته باشد چون معلم در 53 سالگی بازنشسته می‌شود و با سن پیری فاصله زیادی دارد.»

از مردادماه 1398 سازمان مردم‌نهاد «دیدبان شفافیت و عدالت کشور» کمپینی راه‌اندازی کرده است که تلاش دارد شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را از 22 سال به 24 سال افزایش دهد.

امرایی: با افزایش شرط سنی دایره انتخاب نیروی انسانی را وسیع‌تر می‌کنیم

علی امرایی عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با پانا درباره واقعیت‌های موجود در نظام تعلیم و تربیت که پشتوانه کمپین فوق در تقاضا برای افزایش سن داوطلبان است گفت: «آموزش و پرورش ما این روزها با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه است و افزایش سن پذیرش و کاهش محدودیت‌های پذیرش یکی از راه‌های حل این مشکل است. با افزایش شرط سنی دایره انتخاب نیروی انسانی را وسیع‌تر می‌کنیم و می‌توانیم در میان داوطلبان بالای 22 سال افراد نخبه‌ای برای ایفای نقش مهم معلمی کشف کنیم که چه بسا این موضوع می‌تواند تحول بزرگی در آموزش کشور ایجاد کند.»

وی ادامه داد که داوطلبی که در 22 یا 24 سالگی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود با احتساب 30 سال خدمت در 52 یا 54 سالگی بازنشسته خواهد شد. اهمیت افزایش 2 ساله سن نمی‌تواند از کیفیت آموزشی سبقت بگیرد؛ چرا که بر اساس متون علمی، سن 45 تا 55 سالگی پربازده‌ترین دهه عمر در چرخه زندگی انسان معاصر شناخته شده است؛ بنابراین افزایش شرط سنی از 22 سال به 24 سال باید به مفهوم استفاده بیشتر از تجارب معلمانی پخته و کارآزموده تلقی شود.

بیرانوندی: سن ورود به دانشگاه فرهنگیان عادلانه نیست

محمد بیرانوندی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی فروردین امسال در گفت‌وگو با خانه ملت با تاکید بر اینکه سن ورود به دانشگاه فرهنگیان عادلانه نیست و باید افزایش یابد، گفت: «در گذشته سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور 24 سال بود که با بازنگری در سال 92 به 22 سال کاهش یافت اما با توجه به علاقه‌مندی بسیاری از جوانان به شغل معلمی بهتر است با افزایش سن ورود فرصتی به آنها برای اشتغال در این حوزه داده شود.»

وی افزود: «وقتی فرد در سن 18 سالگی دیپلم بگیرد 4 سال برای ورود به دانشگاه فرهنگیان فرصت دارد هر چند این 4 سال مدت زمان زیادی است اما با توجه به افزایش داوطلبان و برای افزایش دامنه انتخاب و رقابت بیشتر می‌طلبد سقف سن ورود به دانشگاه افزایش یابد.»

سلیمی: درباره سن ورود به دانشگاه فرهنگیان شکایت‌هایی مطرح شده است

حجت‌السلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز فروردین 99 درباره مطالبه برخی از متقاضیان دانشگاه فرهنگیان مبنی بر افزایش سن ورود به این دانشگاه گفت: «در این زمینه شکایت‌هایی مطرح شده، اما باید از طریق دانشگاه پیگیری کنیم تا بدانیم مسیری برای حل این موضوع پیدا می‌شود یا خیر؟ متقاضیان با ما هم تماس گرفتند، اما این تصمیمی است که خود دانشگاه به صورت داخلی گرفته و مجلس وارد این جزئیات نمی‌شود و قانونگذاری عام را انجام می‌دهد. در حقیقت مجلس درباره سن ورود بحثی ندارد.»

جهانشیر: تنها به علت 10 روز سن بیشتر قادر به ورود به این دانشگاه نیستم

علی اکبر جهانشیر ساکن روستای صالح آباد از شهرستان تربت جام یکی از همین داوطلبان است که در گفت‌وگو با پانا درباره محدودیت سن ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: «من سال 96 دیپلم گرفتم و بعد از یک بار شرکت در کنکور سراسری به خدمت سربازی اعزام شدم. حال بعد از طی دوره خدمت، علاقه‌مند به ورود به سیستم دانشگاه فرهنگیان و شغل معلمی هستم اما مشکل اینجاست که متولد 20 شهریور 77 هستم و داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان باید متولدان بعد از اول مهر 77 باشند. یعنی من تنها به علت 10 روز سن بیشتر قادر به ورود به این دانشگاه نیستم.»

وی افزود: «ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بعد از تصویب این شرط سنی تقریبا دو ونیم برابر شد. من افرادی را می‌شناسم که فقط به دلیل این ظرفیت بالا و این شرط سنی بدون هیچ تلاشی وارد دانشگاه فرهنگیان شده‌اند در حالی که در همین منطقه زندگی من دیپلمه‌های بسیار بااستعدادی و تلاشگری هستند که تنها به دلیل چندماه سن بیشتر قادر به ورود به دانشگاه فرهنگیان نیستند.»

الهیار ترکمن: باید یک توجیه قابل قبول پشت تقاضای افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان باشد

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش ‌و پرورش درباره مطالبه مبنی بر افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت که این مساله باید در شورای سیاست گذاری تربیت معلم مورد بررسی قرار بگیرد. این درخواست از سوی متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان زیاد شده، اما باید یک توجیه قابل قبول پشت آن باشد و موارد آن تایید شود، اینکه توجیهات در این خصوص باید به چه شکلی باشد، دانشگاه فرهنگیان بیان می‌کند.

به این ترتیب آراء مختلفی درباره موضوع افزایش سن داوطلبان ورود به دستگاه نعلیم و تربیت کشور مطرح شده است که البته قریب به اتفاق این نظرها با اضافه شدن حداقل دو سال به این محدوده سنی اعلام موافقت می‌کنند. طبق آخرین شنیده‌‌ها، قرار است موضوع مورد بحث بار دیگر در کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گیرد. باید دید آیا دانشگاهی که مسئولیت تربیت معلمان این مرزوبوم را برعهده دارد درهای خود را به روی داوطلبان 22 تا 24 ساله باز می‌کند یا خیر. با توجه به تعویق کنکور سراسری سال 99 به دلیل معضلات ناشی از شیوع کووید-19 به نظر می‌رسد فرصت مناسبی است که تغییرات احتمالی در این بخش در پذیرش دانشگاه‌ها در آغاز سال تحصیلی جاری اعمال شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار