قطب کشوری زیست فناوری در حال ارائه خدمات پژوهشی به دانش آموزان در ایام کرونا

تهران (پانا) - مدیر پژوهشسرای اندیشه پویا منطقه ۱۰ آموزش و پرورش شهر تهران که قطب زیست فناوری کشور است از برگزاری سومین مسابقه کشوری زیست فناوری با محوریت خلق ایده در زمان شیوع کرونا به صورت مجازی خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
قطب کشوری زیست فناوری در حال ارائه خدمات پژوهشی به دانش آموزان در ایام کرونا

مطالعات علمی و همینطور مشاهدات روزمره در سیستم آموزش و پرورش به روشنی نشان داده و تجربه ثابت کرده است که خلاقیت افراد به خصوص دانش آموزان نوجوان و نونهال در محدودیت عملکرد بهتری را نسبت به مواقع عادی نشان می‌دهد. حال که دوران قرنطینه را سپری می کنیم و دانش آموزان از فعالیت هایی که نیازمند تفکر و تامل است دور شده‌اند، پس زمان بسیار خوبی برای برگزاری مسابقات و کارهایی است که باعث پرورش خلاقیت و ایده پروری در ذهن خلاق دانش آموزان می‌شود.
با توجه به استمرار تعطیلات اخیر و شروع فعالیت های مجازی قطب های کشوری در سامانه آموزشی شاد، قطب کشوری زیست فناوری دانش آموزی مستقر در پژوهش‌سرای اندیشه پویا منطقه ده تهران اقدام به برگزاری سومین دوره‌ مسابقات کشوری زیست فناوری با محوریت خلق ایده کرد. این پژوهش‌سرا آموزش های مرتبط با زیست فناوری را در کانال قطب های کشوری پژوهش‌سراهای دانش آموزی در سامانه شاد و پیام رسان ملی ایتا قرار داد که قصد کمک به دانش آموزان برای انجام فعالیت های پژوهشی خود در منزل دارد. در همین زمینه خبرگزاری پانا گفت و گویی با مینا انصاری، مدیر قطب دانش آموزی زیست فناوری داشته است که در ادامه می خوانید:
با توجه به تقسیم علوم مختلف از طرف وزارت آموزش و پرورش به ۱۰ حوزه و انتخاب یک پژوهش‌سرا در کشور و نامگذاری آن به عنوان قطب کشوری برای متمرکز شدن بر روی آن شاخه از علم و همینطور ترویج میان دانش آموزان علاقمند کشور، پژوهش‌سرای اندیشه پویا، خدمات چه حوزه از علوم را عهده دار شده است و برگزاری چه فعالیت ها و مسابقاتی را در کارنامه سوابق درخشان خود به ثبت رسانده است؟
لازم به ذکر است که خدمات مرتبط با زیست فناوری دانش آموزان به صورت کشوری بر عهده این مرکز است. بر همین اساس جهت آمادگی بیشتر دانش آموزان برای حضور در اولین جشنواره علمی پژوهشی کشوری و دومین مسابقات زیست فناوری، برنامه ریزی‌های لازم توسط کارگروه قطب کشوری زیست فناوری انجام شد. محتواهای آموزشی محورهای مختلف مسابقه زیست فناوری از جمله: مقاله علمی، تولید کاغذ زیستی، بیوانرژی و میکرو و ماکروفتوگرافی آماده و به صورت مجازی به دانش آموزان ارائه شد. در همین راستا دو مسابقه کشوری به صورت مجازی اجرا شد و نتایج در اختیار شرکت کنندگان از طریق سایت و کانال های قطب در فضاهای مختلف مجازی قرار گرفت. حال سومین مسابقه کشوری را ترتیب داده‌ایم که در سومین مسابقه مجازی قطب کشوری عنوان مسابقه و چالش ایجاد شده برای دانش آموزان شرکت کننده خلق ایده در ایام ویروس کووید 19 است. اکنون حدود ۳۰۰ ایده علمی از سراسر کشور به دبیرخانه مسابقات ارسال شده است که بعد از اتمام داوری، ایده های برتر اعلام و جهت کاربردی سازی ایده های دانش آموزان زمینه معرفی آنها به شرکت های دانش بنیان فراهم خواهد شد.

آیا پژوهش‌سرای اندیشه پویا منطقه ۱۰ تهران با وجود متوقف شدن تمام فعالیت های آموزشی، پرورشی و علمی حضوری، فعالیت و آموزش های خود را با استفاده از فضای مجازی به ویژه شبکه آموزش ملی شاد ادامه می دهد؟
بله، پژوهش‌سرای اندیشه پویا منطقه ده آموزش و پرورش شهر تهران همزمان با تعطیلی محیط های آموزشی به دلیل (شیوع و همه گیر شدن ویروس کرونا)؛ اقدام به برنامه ریزی و ارائه خدمات ویژه پژوهشی به صورت مجازی به دانش آموزان علاقه ‌مند و عضو انجمن های مختلف علمی این مرکز کرده است. قطب زیست فناوری با قدرت هرچه تمام به فعالیت های خود به عنوان یک وظیفه اجتماعی نسبت به دانش آموزان ادامه می دهد و تا زمان ریشه کنی ویروس کرونا در کنار دانش آموزان برای افزایش توان علمی آنها خواهد ماند.

مراکز مختلف علمی پژوهشی در دوران قرنطینه خانگی اقدامات مختلفی برای دانش آموزان در فضای مجازی صورت داده‌اند که نتایج امیدبخش و جالبی را به دنبال داشته است. فعالیت قطب زیست فناوری کشوری شامل چه فعالیت های علمی بوده و آیا مشارکت دانش آموزان علاقه مند مانند فعالیت و مسابقات حضوری چشم گیر است؟
از مهمترین اقدامات صورت گرفته تقویت و ایجاد بستر و زیرساخت هایی برای دسترسی آسان و استفاده از خدمات رایگان آموزشی در سایت پژوهش‌سرا بوده است. بار گذاری فیلم ها و محتوای های علمی جذاب در حوزه های مختلف علوم و فن آوری های نو در این سایت و همچنین اجرای سه وبینار استانی در حوزه زیست فناوری گوشه ای از خدمات این پژوهش‌سرا است. از فعالیت های دیگر می‌توان به ایجاد کانال های آموزشی پژوهشی در پیام رسان های داخلی با عضویت بیش از 2500دانش آموز پژوهشگر و همنیطور برگزاری 4 مسابقه منطقه ای به صورت مجازی با شرکت 1200 دانش آموز اشاره کرد. اطلاع رسانی فعالیت ها و برنامه های پژوهشی در حال اجرا به دانش آموزان از مهمترین برنامه های اجرا شده در این ایام بوده است. به دلیل استقبال دانش آموزان درباره اجرای برنامه های خلاقیت محور تصمیم بر آن شد که به صورت هفتگی و در قالب فایل های مرتبط با هوش، خلاقیت، ارتقا مهارت های ذهنی برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی ارسال شود که این اقدام تا پایان تابستان 99 با صلابت بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفته و اجرا می شود.

مینو آقایی نژاد، خبرنگار دانش آموز پانا در منطقه۱۰

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار