سهم 30 درصدی صنعت و معدن از تسهیلات بانکی

تهران ( پانا) - رییس کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق تهران می‌گوید میزان تسهیلات تخصیص یافته در سالهای گذشته به بخش صنعت و معدن بالغ بر 30 درصد کل است.

کد مطلب: ۱۰۷۳۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
سهم 30 درصدی صنعت و معدن از تسهیلات بانکی

به گزارش اتاق تهران، فریال مستوفی افزود: بررسی ها نشان می دهد که سالانه به بخش های مختلف اقتصادی 700 تا 800 هزار میلیارد تومان از سوی نظام بانکی تسهیلات پرداخت می شود.

وی افزود: تداوم فعالیت‌های تولیدی به ویژه با مشکلات پدید آمده دشوار شده و نامگذاری سال‌ها به عناوین اقتصادی در سال‌های گذشته، مرسوم شده، اما این عناوین و شعارها محقق نمی‌شود یا درصد کمی از آن تحقق می‌یابد.

مستوفی ضمن انتقاد از نبود یک راهبرد کلان در کشور افزود: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با مشکلاتی نظیر بی‌ثباتی اقتصاد کلان، نبود ‌شفافیت، تصمیمات خلق‌الساعه و قیمت‌گذاری روبرو هستند و کمک‌هایی که در سال‌های گذشته به بنگاه‌های تولیدی صورت گرفته، به بیراهه رفته است.

وی تصریح کرد: پرسش قابل طرحی که پس از نامگذاری امسال وجود دارد، آن است که جهش تولید به معنای افزایش تیراژ است یا ارتقا کیفیت؟ این پرسش از آن جهت حائز اهمیت است که چنانچه هدف افزایش ارقام کمی تولید باشد، در مقابل این سیاست باید تقاضا هم ایجاد شود.

رییس کمیسیون پول وبازار سرمایه اتاق تهران گفت: لازم است تا مشخص شود که سرمایه‌گذاری روی کدام صنایع مزیت دارد و یا به چه میزان نقدینگی نیاز است.

وی ضمن یادآوری مطالعه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری برای شناسایی بخش‌های اولویت‌دار صنعتی بر اساس روش «میک‌مک» گفت: براساس این مطالعه توانستیم بخش‌های پیوندی، مستقل، خودمختار و وابسته را نیز شناسایی کنیم و این مطالعه در مقطع کنونی برای سیاستگذار قابل استناد است.

«تحلیل میک مک یکی از مباحث مدلسازی ساختاری-تفسیری است. بر اساس قدرت وابستگی و نفوذ متغیرها، می توان دستگاه مختصاتی تعریف کرد و آن را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرد. تجزیه و تحلیل MICMAC بر پایه قدرت نفوذ (تاثیرگذاری) و میزان وابستگی (تاثیرپذیری) هر متغیر شکل گرفته و امکان بررسی بیشتر محدوده هر یک از متغیرها را فراهم می ­سازد.»

مستوفی اضافه کرد: جهش تولید، بدون تامین مالی رخ نخواهد داد و آنچه در بازار سرمایه حاکم شده، نوعی جابه‌جایی سرمایه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار