تحلیل و بررسی محتوای کتاب های درسی با رویکرد تربیتی و فرهنگی

شهرکرد(پانا) - فرایند تحلیل و بررسی محتوای کتاب های درسی با رویکرد تربیتی و فرهنگی در استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد
تحلیل و بررسی محتوای کتاب های درسی با رویکرد تربیتی و فرهنگی

به گزارش اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، فرج الله اعرابی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر افزود: فرایند تحلیل و بررسی محتوای کتاب های درسی با رویکرد تربیتی و فرهنگی هر ساله با اهداف تحقق مطالبات و نیازهای حوزه پرورشی و فرهنگی در تالیف کتب جدیدالتالیف درسی، توجه به تقدم تربیت بر آموزش و تالیف محتوای دروس با تاکید بر رویکرد تربیت محوری. بهینه سازی مواد آموزشی با رویکرد پرورشی و فرهنگی. طراحی و تدوین محتوای پرورشی براساس نیازهای بومی استانها در طول سال تحصیلی برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد: فرایند تحلیل و بررسی محتوای کتاب های درسی با رویکرد تربیتی و فرهنگی بر اساس شیوه نامه وزارتی و اعلام سهمیه و عناوین دروس واگذاری به استان ها آغاز شده و استان ها نیز با تشکیل کارگروه های تخصصی مربوطه اقدام به اجرای آن فعالیتها می کنند که در سال تحصیلی جاری، کتاب درسی علوم تجربی پایه هشتم دوره متوسطه اول به استان چهارمحال و بختیاری واگذار شده بود و در این خصوص دو کارگروه تخصصی« کارگروه بررسی معیارهای مرتبط با محتوا» و کارگروه «بررسی معیارهای مرتبط با هنر و زیبا شناختی» تشکیل و مشغول پیگیری فرایند مذکور شدند.

اعرابی تصریح کرد: معیارهای مورد تاکید در ارزشیابی از کتاب های درسی جدیدالتالیف از منظر حوزه پرورشی و فرهنگی عبارتند از، معیارهای مرتبط با محتوا: شامل موارد تبیین مناسب جایگاه و اهمیت درس از منظر پرورشی-صحت و اعتبار محتوا و به روز بودن اطلاعات-ارتباط محتوا با آموزه های دینی- تربیتی و معارف اسلامی.-ارتباط محتوا با زندگی واقعی دانش آموزان-جذاب و ترغیب کننده بودن محتوا و تناسب آن با علایق دانش آموزان- تناسب محتوا با شرایط سن دانش آموزان، معیارهای مرتبط با هنر و زیبایی شناختی، شامل موارد هماهنگی و تناسب تصویر و متن-استفاده بجا و مناسب از عکس و نقاشی-تناسب سبک تصویرگری با محتوا و مضمون و تطبیق با واقعیت ها-رسایی مضمون و پیام تصاویر و بخش های غیر متنی- نوع کاغذ، فونت،‌تعداد صفحات و... که در این راستا کارگروه های تخصصی استان با استفاده از نظرات جمعی از کارشناسان تربیتی، هنری، مربیان و مشاوران توانمند و ضمن در نظر گرفتن معیارهای مربوطه نسبت به بررسی و تحلیل محتوای کتاب مذکور اقدام و نظرات خود را طی نمونه برگ شماره (2) مربوطه تکمیل و از طریق اتوماسیون اداری به دبیرخانه قطب 3 واقع در استان بوشهر و همچنین به دبیرخانه کشوری طرح، واقع در استان قزوین ارسال کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار