آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از خبر بازگشایی مدارس تا بخشودن اجاره بهای اماکن آموزش‌وپرورش

تهران (پانا) - خبر بازگشایی مدارس برای رفع اشکال دانش‌آموزان از تاریخ 27 اردیبهشت مهم‌ترین خبر هفته اخیر بود که در پی آن اخباری درباره اختصاص بودجه‌ای برای ضدعفونی مدارس و صدوردستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویژه بازگشایی مدارس منتشر شد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
از خبر بازگشایی مدارس تا بخشودن اجاره بهای اماکن آموزش‌وپرورش

یکی دیگر از اخبار مهم هفته، خبر بخشودن اجاره بهای چهار ماه اماکن متعلق به وزارت آموزش و پرورش بود. تعیین تکلیف شهریه مدارس غیردولتی در ایام کنونی، راه‌اندازی شعبه آنلاین کانون زبان ایران، دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام دانش‌آموزان و انتشار حذفیات کنکور سراسری از دیگر خبرهای مهم این حوزه در هفته اخیر به شمار می‌روند. مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته را می‌خوانید:

تعیین تکلیف شهریه مدارس غیردولتی در ایام کنونی

سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با صدور بخشنامه‌ای به استان‌ها شهریه مدارس غیردولتی در ایام کنونی را تعیین تکلیف و به استان‌ها ابلاغ کرد.

براساس این گزارش؛ مدارس مذکور به لحاظ عدم ارائه خدمات و فعالیت‌های فوق برنامه‌های غیرآموزشی از قبیل؛ سرویس ایاب و ذهاب، غذا، اردوهای دانش‌آموزی، سالن ورزشی، استخر، المپیادها و ... پس از تعطیلات کرونایی مکلفند نسبت به مسترد کردن هزینه‌های دریافتی از اولیا اقدام و رسید بانکی را در اسناد مالی مدرسه درج کنند و یا با رضایت اولیا مبالغ مذکور را بابت شهریه سال جدید تحصیلی دانش آموز به حساب مدرسه واریز کنند.

راه‌اندازی شعبه آنلاین کانون زبان ایران

شعبه آنلاین کانون زیان ایران برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از آموزش‌های زبان در یادگیری زبان انگلیسی و غیرانگلیسی (آلمانی، اسپانیایی، فرانسه، عربی، روسی و ایتالیایی) و همچنین سطوحی از زبان انگلیسی است که در استان یا مرکز آموزشی تدریس نمی‌شود، به این ترتیب علاقه‌مندان می‌توانند جدا از این که در چه استانی حضور دارند، زبان انگلیسی و همچنین زبان‌های غیرانگلیسی را از طریق شعبه آنلاین فرا گیرند.

کلاس‌های آموزشی کانون زبان ایران با توجه به شیوع بیماری کرونا هم‌چون دیگر مراکز آموزشی در کشور کاملا تعطیل شده اما فرآیندهای ثبت‌نام و آموزش به بستر فضای مجازی انتقال یافته است و این امکانات روز به روز بهینه‌سازی و کامل‌تر می‌شود.

انعقاد تفاهم‌نامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی ‌با شرکت صنایع آموزشی ایران

در راستای تولید تجهیزات آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه امضای تفاهم‌نامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی ‌با شرکت صنایع آموزشی ایران صورت گرفت.

سید جواد حسینی رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور، در مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی ‌با شرکت صنایع آموزشی ایران با بیان اینکه توسعه و پیشرفت امتداد حواس انسان‌ها است، افزود: برخی مواقع نقایص باعث می‌شود یکی از حواس امتداد نیابد و نظام تعلیم و تربیت باید جانشین و پر کننده نقایص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شود.

بازگشایی مدارس از ۲۷ اردبیهشت با دستور وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش از بازگشایی مدارس در هفته آینده (۲۷ اردبیهشت) با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فراهم کردن تمهیدات لازم در ضدعفونی کردن مدارس خبر داد.

حاجی میرزایی گفت: حضور دانش‌‌آموزان اجبار نیست و تنها برای رفع مشکلات و سئوالات از معلمان می‌توانند به مدرسه مراجعه کنند.

وی ادامه داد: تمام مدارس ابتدایی و متوسط (به جز کودکان استثنایی) از 27 اردیبهشت برای رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیل تاکنون نتوانسته‌اند از خدمات آموزشی غیرحضوری، بهره‌مند شوند دایر خواهد شد.

وی گفت: با توجه به تعیین تاریخ 17 خرداد برای شروع امتحانات پایه دوازدهم، ارائه خدمات حضوری به دانش‌آموزان پایه دوازدهم تا دهم خرداد ماه خواهد بود.

حاجی میرزایی با تاکید بر اهمیت سلامت دانش‌آموزان در روزهای بازگشایی مدارس، تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش تمهیدات لازم را برای ضدعفونی کردن مدارس و رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت فراهم کرده و باید در جهت توجیه و آموزش دانش‌آموزان اقدام کند.

اختصاص بودجه100میلیاردی برای تهیه مواد ضدعفونی‌کننده

معاون تربیت‌بدنی و سلامت در نشست تخصصی دفتر سلامت از اختصاص بودجه 100میلیاردی برای تهیه مواد ضدعفونی‌کننده برای مقابله با بیماری کرونا خبر داد.

مهرزاد حمیدی با اشاره‌ به عملکرد دبیرخانه کمیته آموزش‌وپرورش در مدیریت کرونا عنوان کرد:‌ در راستای سلامت دانش‌آموزان، نقش آموزش سلامت در پلت فرم شبکه شاد، پیگیری سلامت کارکنان، پویش‌های بهداشتی سفیران سلامت در ایام عید و هفته سلامت، رصد و هدایت استان‌ها در سامانه نظارت و اختصاص بودجه 100میلیاردی برای تهیه مواد ضدعفونی‌کننده، شوینده‌ها و صابون مایع را از اقدامات مهم نام برد.

دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس ویژه بازگشایی مدارس

معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در پی بازگشایی مدارس که از 27 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و در راستای حفظ سلامتی دانش‌آموزان و معلمان، دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس با عنوان «بازگشایی مدارس در شرایط فاصله گذاری اجتماعی» تهیه شده در وزارت بهداشت را جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ کرد.

این دستورالعمل، بازگشایی مدارس را منوط به شروطی از جمله؛ ضدعفونی تمام سطحوحی که در تماس با دانش‌آموزان است، تامین صابون مایع و محلول‌های ضدعفونی، امکان فاصله گذاری مناسب برای صندلی‌ها در کلاس‌ها و سالن‌های مدارس، اطلاع رسانی به معلمان و دانش آموزان برای رعایت احتیاط‌های لازم و ثبت دوره‌ای وضعیت سلامت دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان با استفاده از امکانات غربالگری.

همچنین؛ رعایت اصول پایه، غربالگری و بیماریابی، اطلاع رسانی به والدین در مورد کودکان، رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، لغو کلیه برنامه‌های فوق برنامه، آموزش سلامت فردی و عمومی، تعطیلی پایگاه‌های تغذیه‌ای دانش‌آموزان، کنترل سرویس‌های ایاب و ذهاب مدارس از لحاظ بهداشتی، و ... از جمله مورد ذکرشده در این دستورالعمل است.

بخشودگی کامل اجاره بهای چهار ماه مکان‌های واگذار شده آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش در راستای حمایت از بخش خصوصی به دلیل تعطیلی در شرایط بحران کرونایی، با ارسال نامه‌ای به استان‌ها، مدیران کل را مکلف کرد تا اجاره بهای چهار ماه؛ اسفند98، فروردین، اردیبهشت و خرداد99 مربوط به اماکن واگذار شده را ببخشند و یا با نسبت به افزایش دوره بهره برداری حسب شرایط اقدام کنند.

بر این اساس؛ مدارس غیردولتی، مدارس آموزش از راه دور، مراکز علمی آزاد و زبان‌های خارجی و مراکز پیش دبستانی که در فضاهای استیجاری متعلق به آموزش و پرورش مستقر شده‌اند شامل این بخشودگی می‌شوند.

دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش «دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام دانش‌آموزان» را در راستای اتخاذ تدابیر لازم برای انجام ثبت‌نام دانش‌آموزان در فضایی امن و آرام، سیاست کاهش تمرکز و تفویض اختیار و با در نظر گرفتن شرایط خاص مواجهه با ویروس کووید19(کرونا) به ادارت کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل بر رعایت اصل تکریم، کرامت انسانی و حفظ احترام خانوده‌ها، انتخاب افرادی دارای حسن خلق، صبور و آگاه به قوانین و مقررات در ستادهای ثبت‌نام، دستورالعمل‌های بهداشتی با توجه به شیوع کرونا، اجرای پروتکل‌های بهداشتی، تعیین سهمیه‌های ثبت نام در مدارس در دوره‌های مختلف تحصیلی از طریق سامانه دانش‌آموزی، اطلاع رسانی به موقع و تمهید مقدمات لازم برای پیشگیری از ازدحام تاکید شده است.

حذفیات کنکور سراسری منتشر شد

سازمان سنجش آموزش کشور، حذفیات کتاب‌های درسی پایه دوازدهم در کنکور سراسری ۹۹ را منتشر کرد. سازمان سنجش آموزش کشور جدول میزان پوشش محتوای کتب درسی پایه دوازدهم در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ را برای رشته های با آزمون اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار