مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از بازگشایی مشروط مدارس تا برگزاری مراسم احیا در مساجد

تهران (پانا) - چراغ سبز وزارت بهداشت برای برگزاری مراسم احیا، اعلام بازگشایی مشروط مدارس، آبادان در قرنطینه کرونا، محاکمه نجفی با شکایت فرزند قالیباف و احداث مراکز مثبت زندگی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد
از بازگشایی مشروط مدارس تا برگزاری مراسم احیا در مساجد

در این هفته از اردیبهشت ماه سال 99 نیز بیشتر اخبار حوزه اجتماعی تحت تاثیر از شیوع ویروس کرونا در کشور بود که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

چراغ سبز وزارت بهداشت برای برگزاری مراسم احیا

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره پروتکل‌های تدوین شده برای برگزاری مراسم لیالی قدر در مساجد گفت: افراد مسن، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و کوکان نباید به این محل‌ها بروند. افراد مهر و سجاده را از خانه ببرند. فاصله گذاری اجتماعی تا یک متر را رعایت کنند و با ماسک و دستکش باشند. اگر مساجدی است که با حضور مداحان خوش صوت و معروف امکان تجمع زیادی وجود دارد آن را در فضاهای بزرگ‌تر مانند وزرشگاه‌ها بگذارند تا بتوانیم این شب‌ها را با کمترین خطر پشت سر بگذاریم. او همچنین درباره بازگشایی آستان‌های مقدس نیز توضیح داد: در این زمینه به دلایلی با نگاه کارشناسی فعلا به نتیجه بازگشایی نرسیدیم. نگرانی ما این است که مردم با بازگشایی اماکن مقدس با شوق و ذوق زیارت راه بیفتند و تراکم ایجاد کنند.

برگزاری مراسم شب‌‌های قدر در مساجد

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، مساجد نیز مانند سایر اماکن پرجمعیت تعطیل شدند. حالا پس از گذشت دو ماه و نیم از شیوع این ویروس و کنترل آن در کشور قرار شد پروتکلی برای بازگشایی مساجد در ایام قدر تدوین شود. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت بخشنامه چگونگی برگزاری مراسم معنوی شبهای قدر در مساجد با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹ را در هفته‌ای که سپری شد، اعلام کرد. در بخشنامه اعلام‌شده از سوی دکتر علیرضا رئیسی، آمده است: با توجه به فرارسیدن شب‌های معنوی قدر، اهمیت برگزاری دعا و نیایش در این شب‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری در ستاد ملی مبارزه با کرونا، همچنین مقرر شد که مراسم مذکور ضمن رعایت کامل و دقیق راهنماهای بهداشتی و فاصله‌گذاری در مساجد و اماکن برگزاری مراسم شب قدر با رعایت موارد زیر نیز می‌تواند صرفاً برای این شب‌ها برگزار شود. بر این اساس، اولویت برگزاری مراسم در فضای باز مساجد با رعایت فاصله حداقل یک متر است. در صورت عدم وجود فضای باز برگزاری مراسم در داخل شبستان مساجد با 25 درصد ظرفیت به حالت صف نماز و رعایت فاصله حداقل یک متر می‌تواند انجام شود. پذیرایی و توزیع نذورات ممنوع است و مدت‌ زمان برگزاری مراسم حداکثر دو ساعت است.

شروط برگزاری نماز عید فطر اعلام شد

بنا بر اعلام انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران درصورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا نماز عیدفطر امسال هم برگزار می‌شود.

اعلام بازگشایی مشروط مدارس

از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، تعطیلی مدارس یکی از تصمیم‌های ستاد مدیریت بیماری کرونا بود که همچنان تداوم یافت. در هفته‌ای که سپری شد، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با اشاره به بازگشایی برخی مدارس از ۲۷ اردیبهشت ماه گفت: هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نیست. به گفته او، طبق تصمیم ستاد ملی کرونا مدارسی که مشکلی به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند، می‌توانند شروع به فعالیت و دانش‌آموزان برای رفع ایراد و اشکالات درسی به مدارس مراجعه کنند، منتهی هیچ اجباری برای حضور دانش‌آموزان وجود ندارد.

آبادان قرنطیه کامل شد

بنابر اعلام وزارت بهداشت، بسیاری از شهرهای کم جمعیت کشور در وضعیت سفید شیوع بیماری کرونا قرار گرفته‌اند اما در مقابل برخی شهرها نیز با افزایش تعداد مبتلایان روبرو شده‌اند. استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که اکثر شهرهای آن وضع نگران‌کننده‌ای دارند. در هفته‌ای که سپری شد، با با دستور سید‌زین‌العابدین موسوی معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان و در راستای کمک به قطع زنجیره‌ بیماری کرونا تمام ادارات (به غیر از بخش‌های خدماتی و درمانی و عملیاتی) و بانک‌های شهرستان آبادان به مدت یک هفته تعطیل اعلام شد.

پاییز سخت آنفلوآنزا و کرونا

ویروس کرونا یکی از پیچیده‌ترین ویروس‌هایی است که انسان آن را تجربه کرده است کرونا، تجربیات و درس آموزه های ارزنده ای را به جهانیان ارزانی داشت. طبق گفته وزیر بهداشت باید در مورد کرونا در حالت آماده باش باشیم. زیرا اگر ویروس تغییر رفتار دهد، تمام معادلات بهم می‌ریزد. سعید نمکی همچنین گفته است که پیش‌بینی می‌شود در پاییز امسال، آنفلوآنزا و کرونا باهم بروز کنند و یکی از پاییزهای سخت را در پیش داشته باشیم. وزیر بهداشت تصریح کرد: در مورد کرونا معتقد هستیم که اگر در پاییز، پیک بعدی بروز کند و جهش ژنتیک عمده ای به سمت خشونت نداشته باشد، دیگر با شرایطی که تاکنون از سر گذرانده ایم مواجه نخواهیم شد و با کرونایی آرام تر روبرو خواهیم بود. چراکه وقتی ویروس در طبیعت بچرخد، ایمنی را بالاتر می برد، دوم اینکه رفتار ویروس به سمت آرام تر شدن پیش می رود. سوم اینکه امیدواریم داروهای ضدویروس موثرتری را شناسایی کنیم. اما تا پایان سال 1400 نباید به واکسن کرونا امیدوار باشیم، زیرا تولید و ساخت واکسن پروسه ای بسیار زمانبر است.

تولید واکسن کرونا تا ۱۶ ماه طول می‌کشد

یکی از مهم‌ترین دغدغه پزشکان و محققان نظام سلامت در دنیا، تولید واکسن برای مقابله با کرونا است. تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با اعلام اینکه ویروس کرونا بسیار مسری و کشنده است، گفت که تولید واکسن این ویروس به ۱۰ تا ۱۶ ماه زمان نیاز دارد. همچنین دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه تا کنون نزدیک به چهار میلیون مورد مبتلا به کووید-۱۹ به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است، اظهار کرد: از ژانویه، برای تسریع در یافتن واکسن برای این ویروس کار کرده‌ایم، با این حال ممکن است ظهور واکسن به ۱۰ تا ۱۶ ماه نیاز داشته باشد.

خوزستان در گرد و خاک

پدیده گرد و خاک به یکی از مهم‌ترین معضلات زیست محیطی استان خوزستان تبدیل شده است. در هفته‌ای که سپری شد برخی شهرهای خوزستان با این پدیده مواجه شدند که بنا به اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان شاخص کیفی هوای دو شهر شادگان و آبادان خطرناک گزارش شد. بر اساس اعلام این اداره کل شاخص کیفی هوا در دزفول ۱۷۸، هندیجان ۱۷۵، حمیدیه ۱۶۲، اهواز ۱۷۹، رامهرمز ۱۴۵، شوش ۱۹۴، بندر امام ۱۶۹، سوسنگرد ۱۶۹، شوشتر ۱۵۵ و ماهشهر ۱۷۴ ناسالم است. بر اساس این شاخص، در شرایط هوای پاک (۰ تا ۵۰) کیفیت هوا خوب است و پیامدی بهداشتی ندارد. در شرایط هوای سالم (۵۱ تا ۱۰۰) کیفیت هوا قابل قبول است؛ اما برخی از مواد آلاینده ممکن است مشکلات مختصری برای شماری از افراد به‌ طور غیرمعمول حساس به آلودگی هوا ایجاد کنند. در شرایط هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱-۱۵۰) افراد گروه حساس از جمله افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند آسم، افراد دارای بیماری قلبی، کودکان و سالمندان ممکن است دچار مشکل و ناراحتی تنفسی شوند. در شرایط هوای ناسالم (۱۵۱-۲۰۰) همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علائم تنفسی شوند؛ افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند. شرایط هوای بسیار ناسالم (۲۰۱-۳۰۰) هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی است. با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.

جمع‌آوری مجدد کودکان کار

جمع‌‌آوری کودکان کار و خیابان جزو برنامه‌هایی است که سازمان بهزیستی هر چند وقت یکبار آن را در قالب ساماندهی این کودکان انجام می‌دهد اما پس از شیوع ویروس کرونا این طرح متوقف شده بود و حالا به گفته امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران قرار است طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان مجددا اجرا شود و این بار جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی و نگهداری این کودکان براساس پروتکل‌های جدید بهداشتی انجام می‌شود. به گفته او، ستاد ملی مقابله با کرونا باید برای اجرای این طرح اجازه لازم را صادر کند تا حداکثر تا یک ماه آینده این طرح آغاز شود.

زلزله تهران و فقدان سامانه هشدار صوتی زلزله

بامداد جمعه‌ای که گذشت، زلزله‌ای 5.1 ریشتری جمعیت پایتخت نشین را دچار نگرانی کرد. این زمین‌لرزه ۵.۱ ریشتری اگرچه آن زلزله خطرناک و ویرانگر نبود‌ه است اما به‌خوبی اهمیت آمادگی برای مقابله با این زلزله را بار دیگر هشدار داد اما با وجود تأکید چندین‌ ساله مسئولان، تهران هنوز مجهز به سامانه هشدار پیش‌هنگام زلزله نشده است. سامانه هشدار پیش‌هنگام زمین‌لرزه، سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی سریع زمین‌لرزه‌های بزرگ قریب‌الوقوع است که در‌ حال‌ حاضر تنها فناوری دارای قابلیت‌ پیش‌بینی زمین‌لرزه در لحظاتی پیش از وقوع آن است. دست‌ کم حدود یک دهه است که مسئولان از تلاش برای ایجاد چنین سامانه‌ای در تهران خبر می‌دهند و گام‌هایی هم برداشته شد اما هنوز به مرحله عمل نرسیده است. به گفته مسئولان حوزه شهری، سامانه هشدار پیش‌هنگام یا هشدار صوتی زلزله است که می‌توان چند تا چند ده ثانیه پیش از وقوع، درباره زلزله هشدار داد؛ زمانی طلایی که می‌تواند خسارات جانی را تا حد بالایی کاهش دهد. پیش‌ از‌ این رئیس شورای شهر تهران، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و چندین مسئول دیگر از راه‌اندازی این سامانه در تهران خبر دادند که البته تاکنون محقق نشده است. همچنین به گفته علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نزدیک به 11 درصد بافت مسکونی واحدهای شهری در شعاع گسل مشا فاقد اسکلت است و این درصد در جمعیت شهری حدود 350 هزار نفر را در خود جای داده است. از طرفی اگر جمعیت تحت تاثیر زلزله را در نظر بگیریم نزدیک به 900 هزار نفر در واحدهای مسکونی فاقد اسکلت زندگی می‌کنند و اگر زلزله شدید رخ دهد، می‌تواند خسارت‌بار باشد.

محاکمه نجفی با شکایت فرزند قالیباف

محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران که به خاطر قتل میترا استاد همسر دومش در بازداشت به سر می‌برد، در هفته‌ای که سپری شد با شکایت الیاس قالیباف فرزند محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران محاکمه شد. در این پرونده، الیاس قالیباف و شرکت شمس‌الشموس از شهردار وقت منطقه ۲ رسول کشت پور مدیر وقت حراست شهرداری منطقه ۲ و همچنین از موکل به عنوان شهردار وقت تهران، تحت عنوان نشر اکاذیب و گزارش خلاف واقع شکایت کرده و پرونده مزبور در دادسرای کارکنان دولت مطرح رسیدگی است .حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی با اعلام این خبر گفت که جلسه رسیدگی به شکایت الیاس قالیباف از نجفی در شعبه ۱۰۵۹ مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت برگزار ‌شد.

از لایحه حمایت از محیط‌بانان چه خبر؟ ‌‌‌‌

لایحه حمایت از محیط‌بانان برای نخستین بار در سال 1395 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل صدمات مکرر وارد شده به محیط بانان به هیات وزیران پیشنهاد شد. این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی دولت بررسی و به لحاظ تشابه عملکرد و وظایف محوله قانونی بین محیط بانان و جنگل بانان، عنوان «جنگل بانان» نیز به این لایحه اضافه و قرار شد که ماموران سازمان حفاظت محیط زیست از حیث مزایای مقرر در قانون به کارگیری سلاح، بابت خسارت دیه نیز مشمول مواد ۱۲ تا۱۵ قانون به کارگیری سلاح و قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل بازنشستگان و وظیفه‌بگیران نیروهای مسلح شوند. این لایحه در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ با امضای رییس جمهوری، تقدیم مجلس شورای اسلامی و به آن رسیدگی شد. سوم تیرماه سال گذشته بود که لایحه چهار ماده‌ای «حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان» بعد از دو سال معطلی در مجلس بالاخره برای بررسی به صحن علنی رسید و در نهایت تصویب شد تا طبق آن محیط‌بانان مشمول قانون به‌کارگیری سلاح ‌شوند اما نمایندگان معتقد بودند این لایحه نه تنها برای محیط بانان و جنگل بانان بلکه برای سایر مأموران اجرایی یگان دستگاه حفاظت دستگاه‌های اجرایی نیز باید اعمال شود، بنابراین در لایحه به ماموران اجرایی یگان سایر دستگاه‌ها نیز اشاره شد و این مساله باعث شد پس از تصویب و ارسال لایحه به شورای نگهبان، این شورا طبق اصل ۷۵ قانون اساسی تسری به سایر دستگاه‌ها را مشمول هزینه مالی عنوان کند و لایحه را مغایر با اصل 75 قانون اساسی بداند. حالا پس از اینکه ماه‌هاست از اصلاح ایراد مرحله اول شورای نگهبان به لایحه مذکور می‌گذرد این لایحه در روزهای آخر عمر مجلس دهم به مجلس ارجاع داده شده است و در هفته‌ای که سپری شد از سوی مجلس اصلاح شد.

دو دهه انتظار برای تصویب نهایی یک قانون

نزدیک به دو دهه از تدوین لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان می‌گذرد، لایحه‌ای که همچنان در مسیر مجلس و شورای نگهبان دست به دست می‌شود و اخیرا برای چندمین بار از سوی شورای نگهبان به مجلس ارجاع داده شده است تا ایرادات آن برطرف شود و بنا به گفته عضو فراکسیون زنان مجلس دهم این لایحه به عمر مجلس دهم نمی‌رسد و نهایی شدن آن به مجلس یازدهم موکول می‌شود. سال 81 قانونی تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان، مشهور به قانون «کودک‌آزاری» با 9 ماده تصویب شد. با توجه به خلأهای قانونی موجود در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان و وقوع کودک‌آزاری‌های بسیار، قوه قضاییه لایحه‌ای با عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» را در سال 87 در قالب 59 ماده تقدیم دولت کرد. پس از ارسال لایحه مذکور به دولت، مواد این لایحه به 49 ماده کاهش یافت و در تاریخ 10 مرداد 1390 در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد. این لایحه سرانجام دوم مردادماه سال 97 به صحن علنی مجلس رفت و کلیات این لایحه که به 51 ماده افزایش یافته است تصویب شد. از تصویب کلیات لایحه مذکور نزدیک به دو سال می‌گذرد اما هنوز تبدیل به قانون نشده است، قانونی که بنا به گفته فعالان حوزه کودک و نوجوان و همچنین مسئولان بهزیستی، می‌تواند خلاءهای موجود را در حوزه کودکان برطرف کند. لایحه مذکور در طول سال گذشته چندین بار برای تبدیل به قانون به شورای نگهبان ارسال شد اما ایراداتی به برخی مواد لایحه وجود داشت به طوری که آخرین بار در دی ماه سال گذشته به دو ماده 9 و 17 لایحه حمایت از حقوق کودکان ایرداتی وارد شد که در مجلس شورای اسلامی بررسی و اصلاح شد اما حالا به گفته سمیه محمودی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، این لایحه مجددا از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده است و در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار دارد اما به عمر مجلس دهم نمی‌رسد.

احداث «مراکز مثبت زندگی»

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی در هفته‌ای که سپری شد از احداث مراکز «مثبت زندگی» خبر داد. او در توضیح جزئیات این مراکز گفت: به منظور اجرای بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بند ۴ ماده ۵۷ قانون احکام دائمی دال بر تشکیل مراکز خدمات بهزیستی در سازمان بهزیستی، این مراکز تاسیس می‌شود که از حدود ۱۰ ماه پیش برنامه‌ریزی‌های لازم برای تشکیل این مراکز در سازمان بهزیستی انجام‌ شده است. به گفته او، ۶ دستورالعمل مکتوب در ماه‌های گذشته آماده و به استان‌ها در خصوص نحوه تشکیل مراکز، نحوه آموزش پرسنل، شرایط لازم برای پرسنل و مسئولان مراکز، ویژگی‌های ساختمان و مناسب سازی مراکز برای معلولان و شرایط و ضوابط اداری بر مبنای اسناد بالا دستی تهیه و ابلاغ شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار