موافقان و مخالفان طرح« افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان» چه می‌گویند؟

تهران (پانا) - موضوع شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان که در ماه‌های اخیر هرزگاهی در خبرهای حوزه آموزش و پرورش دیده می‌شود و اظهارنظرهای گوناگونی درخصوص آن صورت گرفته، در یک سال اخیر هدف یکی از کمپین‌های سازمان مردم‌نهاد «دیدبان شفافیت و عدالت کشور» قرارگرفته است.

کد مطلب: ۱۰۷۳۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان طرح« افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان» چه می‌گویند؟

این کمپین تلاش دارد شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را از 22 سال به 24 سال افزایش دهد و در این راه موافقانی را با خود همراه کرده است.

علی امرایی عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با پانا درباره شکل‌گیری این کمپین بیان کرد: «دانشگاه فرهنگیان که ادامه‌دهنده راه مراکز تربیت معلم سابق است در سال 1390 با تجمیع همه مراکز تربیت معلم و با هدف تامین نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش تاسیس شده است. این دانشگاه چارچوب خاصی برای پذیرش دانشجومعلم در نظر گرفته است که شرط سنی یکی از این محدودیت‌هاست. بر اساس تازه‌ترین اصلاحات شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان، افرادی که سنشان از 22 سال گذشته است نمی‌توانند جزو داوطلبان ورود به این دانشگاه باشند.»

آغاز کمپین و واکنش مسئولان آموزش‌وپرورش

وی درباره پیگیری‌های دیدبان شفافیت و عدالت کشور در افزایش شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: «در مردادماه سال 1398 موضوع افزایش شرط سنی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان با 2468 امضا در دستور کار دیدبان شفافیت و عدالت قرار گرفت. در 14 مرداد 98 نامه‌ای در این خصوص به سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش وقت- سیدجواد حسینی - ارسال شد. با روی کار آمدن وزیر جدید آموزش و پرورش، مجددا در سوم آذر 98 نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، ارسال کردیم که تا آن زمان امضاکنندگان این مطالبه به 5 هزار نفر رسیده بود. مهدی نوید ادهم در پاسخ به این نامه در یک تماس عنوان کرد که موضوع شرط سنی در کمیسیون مربوطه در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد، اما مورد موافقت اعضا قرار نگرفت. او علت مخالفت را لزوم جوانگرایی در سیستم آموزش و پرورش کشور مطرح کرد.»

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت با اشاره به سیر تغییرات مقررات سنی در پذیرش دانشگاه فرهنگیان گفت: «مرجع تصمیم‌گیری در این مورد شورای عالی آموزش و پرورش است؛ البته سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان نیز در این تصمیم تاثیرگذار هستند. کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1391 حداکثر سن دانشجومعلم را 24 سال اعلام کرد. همین کمیسیون در سال 92 حداکثر سن را از 24 به 22 سال تقلیل داد.»

گسترش دایره انتخاب نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش

امرایی درباره مزایای افزایش 2 سال به شرط سنی پذیرش دانشجومعلمان گفت: «آموزش و پرورش ما این روزها با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه است و افزایش سن پذیرش و کاهش محدودیت‌های پذیرش یکی از راه‌های حل این مشکل است. با افزایش شرط سنی دایره انتخاب نیروی انسانی را وسیع‌تر می‌کنیم و می‌توانیم در بین داوطبان بالای 22 سال افراد نخبه‌ای برای ایفای نقش مهم معلمی کشف کنیم که چه بسا این موضوع می‌تواند تحول بزرگی در آموزش کشور ایجاد کند.»

بازنشستگی در پربازده‌ترین دهه عمر

وی ادامه داد: «داوطلبی که در 22 یا 24 سالگی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود با احتساب 30 سال خدمت در 52 یا 54 سالگی بازنشسته خواهد شد. اهمیت افزایش 2 ساله سن نمی‌تواند از کیفیت آموزشی سبقت بگیرد؛ چرا که بر اساس متون علمی، سن 45 تا 55 سالگی پربازده‌ترین دهه عمر در چرخه زندگی انسان معاصر شناخته شده است؛ بنابراین افزایش شرط سنی از 22 سال به 24 سال باید به مفهوم استفاده بیشتر از تجارب معلمانی پخته و کارآزموده تلقی شود.»

موافقان و مخالفان کمپین

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور در پاسخ به این سوال که «موافقان و مخالفان این طرح چه افرادی هستند» گفت: «تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش ازجمله دکتر سلیمی و دکتر بیرانوندی، مسئولان دانشگاه فرهنگیان از جمله آقای خنیفر (رئیس دانشگاه) همچنین دیدبان شفافیت و عدالت کشور موافقت خود را با طرح اعلام کرده‌اند. تنها مخالفان طرح احتمالا در شورای عالی آموزش و پرورش هستند که لازم است مجددا طرح را بررسی کنند.»

پذیرش کنکور 99 و شرط سنی جدید

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور درباره احتمال اجرایی شدن تغییر شرط سنی داوطبان ورود به دانشگاه فرهنگیان در کنکور سال 99 بیان کرد: «با توجه به تعویق 50 روزه برگزاری کنکور سراسری، اگر مسئولان آموزش و پرورش این موضوع را مصوب کنند، در سال 99 می‌تواند ملاک پذیرش قرار گیرد و ما شاهد انتخاب دانشجومعلمان با دایره انتخاب گسترده‌تر برای جذب افراد نخبه و باهوش‌تر باشیم. این زمان 50 روزه می‌تواند ما را در تصویب این قانون کمک کند.»

وی عنوان کرد: «به خوبی مشخص است که اختلاف سنی 2 سال تفاوت چندانی در درک و پویایی افراد در فهم مسائل ایجاد نمی‌کند بنابراین لازم است وزیر آموزش و پرورش به این موضوع ورود و یکبار برای همیشه پرونده افزایش شرط سنی دانشگاه فرهنگیان را حل کند.»

گفتنی است قرار است طرح افزایش سن داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شود. پیش‌تر موضوع جوانگرایی در نیروی انسانی آموزش و پرورش به عنوان دلیل مخالفت با این طرح مطرح شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار