بازار گردشگری اصفهان با وضعیت اضطراری روبه‌رو شد

خسارت نصف‌جهان از ایست توریسم

تهران (پانا)‌- معروف‌ترین شهر ایران برای توریست‌های خارجی که با هدف گردشگری چندمنظوره، این نقطه از دنیا را برای سفر انتخاب می‌کنند، هم‌اکنون به‌واسطه نبود گردشگر از دو جا ضربه خورده است. اصفهان که به‌خاطر حجم قابل توجه آثار و بناهای تاریخی با شهرت بین‌المللی، به نصف جهان معروف است با تعطیلی کامل اماکن و مراکز خدمات گردشگری و توریستی مواجه شده است.

کد مطلب: ۱۰۷۲۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
خسارت نصف‌جهان از ایست توریسم

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، استان اصفهان یکی از توریست‌پذیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شود که به علت جاذبه‌های گردشگری فراوانی که در خود دارد یکی از شهرهای توریستی شناخته شده در جهان است. از همین رو شیوع ویروس کرونا در کشور بیشترین خسارت را برای این شهر به همراه داشته است به‌طوری که در دو ماه اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ فعالان حوزه گردشگری این استان بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این مبلغ تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به ۶۰۰ میلیارد تومان برسد.

در همین راستا فریدون اله‌یاری مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان عنوان کرد: استان اصفهان یکی از کانون‌های مهم گردشگری خارجی و داخلی در کشور محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر با رشد چشمگیر حضور توریست‌های خارجی و داخلی مواجه بوده است. این حجم از گردشگر در استان اصفهان زمینه‌ای را برای افزایش انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در این استان مهیا کرده است به گونه‌ای که ظرفیت اقامت در این استان در سال‌های اخیر از ۱۰ هزار نفر به حدود ۳۵ هزار نفر رسیده است. به‌همین دلیل در دو سال گذشته تمرکز ویژه‌ای برای ایجاد بازارهای جدید به ویژه گردشگران حاضر در شرق آسیا و چین شده است تا بتوانیم جذب بیشتر گردشگر از آنها را داشته باشیم. در گام‌های اول به موفقیت قابل قبولی نیز دست یافتیم به گونه‌ای که از ابتدای بهمن ماه سال ۹۸ با تقاضای بالای گردشگران چینی در سال نو چینی مواجه بودیم. در همین راستا نیز برنامه‌ریزی‌های متنوعی برای میزبانی از گردشگران چینی در سطح ملی و استانی نیز پیش‌بینی شده بود که شیوع کرونا همه این فعالیت‌ها را متوقف کرد.

بنابراین تاسیسات گردشگری استان اصفهان قبل از ورود کرونا به کشور آسیب‌دیده بود زیرا از آغاز شیوع ویروس کرونا در چین این استان عملا با کاهش گردشگر مواجه شد و با ورود این ویروس به کشور نیز در ماه‌های اسفند و فروردین شاهد تعطیلی کامل تاسیسات گردشگری در اصفهان تحت تاثیر توقف کامل سفرهای داخلی و خارجی به استان بودیم. با توجه به اینکه فصل بهار پیک گردشگری برای این استان محسوب می‌شود خسارت قابل‌توجهی به تاسیسات گردشگری استان وارد شده است. برآورد خسارت تاسیسات گردشگری استان اصفهان اعم از هتل‌ها و سایر تاسیسات گردشگری در دو ماه اسفند۹۸ و فروردین ۹۹ نشان می‌دهد که بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که پیش‌بینی می‌شود این رقم با احتساب اردیبهشت ماه به نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برسد.

مدیر کل اداره گردشگری استان اصفهان درباره اینکه چقدر از عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری در بخش‌های دولتی و خصوصی با شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، گفت: در این خصوص ارائه آمار دقیق امکان‌پذیر نیست زیرا تاکنون همه تلاش خود را کرده‌ایم تا نیروهای شاغل در تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی حفظ شوند. اما در صورت ادامه داشتن وضعیت موجود پیش‌بینی می‌شود بیش از چهار هزار نفر از فعالان گردشگری در این استان بیکار شوند. امیدواریم با حمایت متولیان حوزه گردشگری و اقداماتی که درخصوص بازگشایی پلکانی اتفاق افتاده است چنین اتفاقی رخ ندهد. از سوی دیگر اکنون با برنامه‌هایی که برای دوران پساکرونا در نظر گرفته‌ایم و در سطح ملی و استانی آنها را دنبال می‌کنیم، امیدواریم ضمن حفظ اشتغال موجود با رونق ویژه‌ای نیز در آینده مواجه شویم.

فریدون اله‌یاری به بسته نجات گردشگری از زیان کرونا که در دولت تدارک دیده شده است اشاره کرد و افزود: نوع حمایت از سوی دولت برای این حوزه با توجه به تنوعی که به لحاظ سطح سرمایه‌گذاری و فعالیت دارد باید متناسب با آن و متنوع باشد زیرا در حوزه گردشگری بنگاه‌های بزرگ و مشاغل خرد فعالیت دارند که برای هرکدام با توجه به ظرفیت‌هایشان باید تسهیلات با نرخ‌های مختلف در نظر گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار