نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌وگو با پانا؛

ایران نیازی به خروج از «برجام» ندارد

ابوالفضل حسن بیگی: عربستان و امارات هم مایلند که جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها کمک کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید در واکنش به برخی از صحبت‌ها درباره لزوم خروج ایران از برجام تاکید کرد راحت‌ترین سخن این است که ما از برجام خارج شویم ولی برجام بر ما هیچ فشاری تحمیل نمی‌کند.

کد مطلب: ۱۰۷۲۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران نیازی به خروج از «برجام» ندارد

ابوالفضل حسن بیگی در گفت‌وگو با پانا به طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: «آمریکا در چارچوب برجام می‌خواهد این اقدام را انجام دهد و از آنجا که یک طرفه و یکجانبه از برجام خارج شده است، چنین اجازه‌ای ندارد. چون جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده و خود سازمان ملل و هم کشورهای عضو برجام به کرات نسبت به اینکه جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در قبال برجام عمل کرده‌اند، اذعان داشته‌اند.»

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «حرکتی که آقای ترامپ در حال انجام آن است به این صورت است که تلاش می‌کند تا از سازمان ملل مجوز بگیرد و اجازه ندهد در تاریخ مقرری که در برجام نوشته شده (تیرماه)، ایران به برخی از سلاح‌ها جهت تامین منافع ملی و امنیت ملی خود دسترسی پیدا کند و به خیال خام خود می‌تواند چنین کاری انجام دهد. او با این اقدام می‌خواهد راهی برای اقدامات بعدی خود نیز باز کند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تمام قدرت در مقابل این عمل شنیع آقای ترامپ خواهد ایستاد و اقدامات خاص خود را انجام می‌دهد، گفت: «آقای ترامپ هم می‌داند که جمهوری اسلامی هر جایی که اعلام کرده که من عمل می‌کنم، عمل کرده است. کما اینکه در پایگاه الاسد عراق به گونه‌ای عمل کرد که هنوز هم در آمریکا، ترامپ سرشکسته است و مورد هجمه مخالفان خود قرار گرفته است. طبیعتا ما اقدامات خود را انجام خواهیم داد و دست بسته هم نیستیم.»

حسن بیگی بر خروج آمریکا از منطقه تاکید کرد و افزود: «مقاومت در مقابل هر نوع گستاخی آمریکا مقابله می‌کند و برخورد خواهد کرد. از طرق مختلف برای ما امکان‌پذیر است که با آمریکایی‌ها برخورد کنیم؛ در عین حال می‌دانیم برخی از کشورها مانند چین و روسیه در سازمان ملل و بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل آمادگی این را ندارند که آمریکا بخواهد هر اقدامی که دلش خواست، انجام دهد و با تحریم تسلیحاتی ایران هم مخالفت می‌کنند.»

مشاوران به ترامپ گفته‌اند نگذارید ایران خشم کند

رئیس فراکسیون اقتصاد مقاومتی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «خود ترامپ هم ناامید است، نگران است، در جاهای مختلف مشاوران به او گفته‌اند که نگذارید خشم ایرانی‌ها طغیان کند که اگر ایرانی‌ها خشم کنند قطعاً با آمریکا برخورد خواهند کرد و آمریکا هم قادر نیست در مقابل ایران بایستد و مقابله کند.»

وی با اشاره به حمایت کشورهای دوست در منطقه با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: «مقاومت برخورد شدیدتری با آمریکایی‌ها خواهد کرد. آمریکایی‌ها دست و پا می‌زنند تا امنیت خود را در منطقه حفظ کنند، در عراق و سوریه در گِل گیر کرده‌اند. خیلی از قدرت‌های بزرگ در سطح بین‌الملل هم اجاره نمی‌دهند که آمریکا یکه‌تازی کند و این اقدام خلاف برجام و قطعنامه 2231 را انجام دهد. این اقدام ترامپ بیشتر شانتاژ است و کسی هم وقعی برای آن قائل نیست.»

آمریکایی‌ها ضرر خواهند کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رایزنی‌های تلفنی اخیر آقای روحانی و آقای ظریف با همتایان خود در جهان و منطقه و تلاش برای بهبود وضعیت امنیت منطقه، رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و ... به برخی صحبت‌ها درباره اقدام متقابل ایران و خروج از برجام واکنش نشان داد و گفت: «در رابطه با برجام هم‌پیمانان ما همواره علاقه‌مند هستند برجام حفظ شود. ما اکنون اقدامات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و حتی بین‌المللی خود را به نحو احسن پیش می‌بریم. امروز آمریکایی‌ها متاسفانه لجبازی می‌کنند و در عین حال هم بزرگترین ضرر را خود آمریکایی‌ها می‌برند. طبیعتاً هر زمانی که ما اراده کنیم می‌توانیم از برجام خارج شویم اما برای اینکه در سطح بین‌الملل بتوانیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم و دست‌مان پر باشد، نیازی نیست که از برجام خارج شویم.»

کمک ایران به دیگر کشورها در شرایط کرونا بیانگر قدرت علمی و پزشکی کشورمان است

ابوالفضل حسن بیگی با بیان اینکه بر اثر کرونا وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورهای غربی در حال فروپاشی هست و امکان فروپاشی اروپا هم دور از ذهن نیست، تاکید کرد: «اما جمهوری اسلامی ایران به یک سری از علوم و امکانات جدید دسترسی پیدا کرده است که در حال کمک به دیگر کشورها نیز هست و حتی در روزهای اخیر کیت‌های تشخیص کرونا ساخت کشورمان را به کشورهای همسایه و تعدادی از کشورهای اروپایی ارسال کرده است.»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این اقدام بیانگر قدرت علمی و پزشکی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: «ایران در عین حال که خود را تأمین کرده، برای کشورهای دیگر هم کمک می‌فرستد. پیش‌بینی می‌شود که سازمان ملل و شورای امنیت دست‌خوش تغییراتی اساسی در سطح بین‌الملل شوند و لذا جمهوری اسلامی جزو یکی از بازیگران قدرتمند بین‌المللی است و در این راستا باید این اقدامات متعددی انجام دهیم.»

عربستان و امارات هم خواهان کمک ایران به آن‌ها هستند

وی با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در منطقه و انتقال نیروهای تروریست داعشی از سوریه به عراق، اضافه کرد: «این اقدام آمریکا، ناامنی برای همه کشورها است و لذا جمهوری اسلامی ایران هم رصد می‌کند، کشورهای دیگر هم از جمهوری اسلامی می‌خواهند که به آن‌ها کمک کند. عربستان سعودی در حال ورشکستگی مالی است، صادرات نفت آن کاهش پیدا کرده، قیمت نفت پایین آمده و استقراض‌های پی‌در‌پی باعث ورشکستگی مالی این کشور می‌شود، حتی عربستان و امارات هم مایلند که جمهوری اسلامی کمک کند و آن‌ها را از باتلاق یمن خارج کند. اتفاقا جمهوری اسلامی ایران هم تا به حال امکان آمادگی کرده است هرچند که عربستان و امارات شدیداً از ناحیه آمریکایی‌ها تحت فشار هستند.»

ایران از آبان می‌تواند به سلاح‌های گوناگون دست یابد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «به اعتقاد من بعضی‌ها تلاش می‌کنند که موضوع را در یک مسئله خلاصه کنند و لذا راحت‌ترین سخن این است که ما از برجام خارج شویم ولی برجام بر ما هیچ فشاری تحمیل نمی‌کند در عین حال اینکه امروز دست ما پر است و تنها آمریکا از برجام خارج شده است. بهانه دست آمریکایی‌ها نخواهیم داد، در عین حال طبق برجام آبان‌ماه هم می‌توانیم به سلاح‌های گوناگون در سطح بین‌المللی دسترسی داشته باشیم، به نظر می‌رسد در این زمینه نظام به خوبی عمل کرده است.»

لزوم همکاری همه کشورها برای مقابله با کرونا

ابوالفضل حسن‌بیگی به مذاکرات تلفنی رئیس‌جمهوری کشورمان با نخست وزیر ژاپن هم اشاره کرد و گفت:‌ «ژاپن نقش میانجی را بازی می‌کند، هنوز هم نخست‌وزیر ژاپن به دنبال این است که بتواند آن اهدافی که آمریکایی‌ها به او ابلاغ کردند و پیگیری می‌کرده را بتواند دنبال کند و به نتیجه برساند که در این صورت پیروزی بزرگی برای ژاپن هم باشد. آمریکایی‌ها زور می‌گویند و از جایگاه خود در سازمان ملل سوء‌استفاده می‌کنند و لذا وقتی نخست‌وزیر ژاپن، چنین درخواستی از آقای رئیس‌جمهور داشت، ایشان هم گفتند که ما صادقانه می‌گوییم همانطور که در برجام آمدیم پای میز نشستیم و آمریکایی‌ها بعد از ۱۳ سال پای میز نشستند، مذاکره شد و برجام به نتیجه رسید؛ امروز هم معتقدیم که جهان باید عاری از سلاح اتمی باشد، امروز ما معتقدیم که همه کشورها باید دست به دست هم بدهند و با کرونا مقابله کنند. پیش‌بینی تمام اقتصاددان‌ها در سطح بین‌الملل این است که کرونا شرایط دنیا را به بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گرداند، بنابراین همه کشورها باید با هم با آن مقابله کنند و آمریکایی‌ها هم از برخوردهای کثیف خود دست بردارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار