کشف روش نگهداری و انبارداری گل محمدی تازه در پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر

اصفهان (پانا) - رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی اعلام کرد با کشف روش نگهداری گل محمدی تازه، انبارداری و صادرات آن امکانپذیر شده است.

کد مطلب: ۱۰۶۱۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
کشف روش نگهداری و انبارداری گل محمدی تازه در پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر

مریم اخباری، با اعلام این خبر، عنوان کرد: با انجام تحقیقات علمی و کاربردی که با همکاری سعید معصوم از دانشکده شیمی دانشگاه کاشان در پژوهشکده اسانسهای طبیعی انجام شده، روشی برای انبارداری و نگهداری گل محمدی تازه به دست آمد که طی آن نگهداری گل به مدت چند روز تا دو هفته، بدون افت کیفیت و کمیت اسانس ممکن است.

مریم اخباری عنوان کرد: کارایی این روش طی انجام دو مرحله تحقیق آزمایشگاهی، در طول سالهای 93 و 94 در دو دوره گل دهی سالانه گل محمدی به دست آمد و نتایج آن، امسال و پس از اطمینان کامل از اعتبار عملی نتایج، طی چندین مرحله تکرار آزمون، برای چاپ در یکی از مجلات علمی معتبر بین المللی ارسال شده است.
وی افزود: با به دست آمدن این نتایج که برای اولین بار در دنیا ارائه می شود و به کارگیری آن در صنعت، بزرگترین مسئله موجود در صنایع وابسته به گل محمدی که عدم امکان نگهداری و افت کیفیت و کمیت اسانس در طول زمان بعد از برداشت است، حل می‌شود و این موضوع به معنای تحولی بزرگ در اقتصاد؛ صادرات و ارتقاء کشت و صنعت گل محمدی در ایران و جهان است.
سعید معصوم عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان هم افزود: با انجام محاسبات دقیق علمی و به کمک نرم افزارهای محاسباتی موجود به همراه تحلیل داده‌های عملی و آزمایشگاهی، دست‌یابی به این روش ممکن شده است.
وی خاطر نشان کرد: بر خلاف روال عادی، پس از نگهداری گل‌های چیده شده با این روش، نه تنها شاهد افت بازده استخراج اسانس نخواهیم بود، بلکه امکان افزایش کیفیت و کمیت اسانس به دست آمده از آن نیز وجود دارد.
در این تحقیق که با سرپرستی مشترک آقای دکتر سعید معصوم و خانم دکتر مریم اخباری انجام شده است، خانمها اسما مازوچی و افسانه اللهیاری نیز مشارکت داشته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار