در گفت‌وگو با پانا

بررسی ادعای مالک تراکتور؛ ورزشکاران مبتلا به کرونا ویروس به ورزش حرفه‌ای بازنمی‌گردند!

دکتر صالحی: ادعایی بی‌پایه و اساس است؛ از طرح این ادعاها اهداف خاصی را پیگیری می‌کنند

تهران (پانا) - فوق تخصص بیماری‌های عفونی که روند درمان چند ورزشکار حرفه‌ای مبتلا به کرونا ویروس در ایران را زیر نظر داشت، به ادعای مطرح شده توسط محمدرضا زنوزی مالک تراکتور درباره عدم بازگشت به ورزش حرفه‌ای در ورزشکاران مبتلا به کرونا ویروس واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد
بررسی ادعای مالک تراکتور؛ ورزشکاران مبتلا به کرونا ویروس به ورزش حرفه‌ای بازنمی‌گردند!

پس از شیوع کرونا ویروس و تعطیل شدن بلند مدت لیگ برتر ایران، اظهارنظرها بر خلاف تمام جهان در ایران برای ادامه یا لغو دیدارهای این فصل لیگ برتر هر روز بیشتر از روز گذشته شد و بیشتر تیم‌ها اظهاراتی در جهت منافع باشگاه خودشان را مطرح کردند. در این میان محمدرضا زنوزی مالک تراکتور تبریز در ادامه تلاش‌هایش برای لغو لیگ برتر و عدم معرفی قهرمان، اظهار نظری را به نقل از یکی از مدیران ارشد وزارت بهداشت مدعی شده بود که هر فوتبالیستی که کرونا بگیرد باید فوتبال را کنار بگذارد زیرا 40 تا 50 درصد ریه‌اش از بین خواهد رفت و دیگر نمی‌تواند به صورت حرفه‌ای ورزش کند.

دکتر محمدرضا صالحی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا درباره ادعای مطرح شده توسط مالک تراکتور تبریز گفت: همیشه در مورد حوادث غیرمترقبه‌ای همچون کرونا، حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود می‌آید و هستند کسانی که می‌خواهند با اظهارنظر در رسانه‌ها خودشان را مطرح کنند و یا اینکه می‌خواهند اهداف خاصی را پیگیری کنند.

وی افزود: نه تنها ورزشکاران، بلکه سایر افرادی که مبتلا به عفونت کرونا می‌شوند هم این اتفاق برایشان نمی‌افتد که 40 تا 50 ریه‌شان از بین برود. در تعداد بسیار کمی از مبتلایان درگیری وسیعی در ریه خواهیم داشت و ریه درگیر می‌شود. درکل چون این ویروس ناشناخته است هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و ما در تجربه محدودمان در این مدت کوتاه دریافتیم که بخش زیادی از ضایعات قابل بازگشت نیز هست. بنابراین می‌توانیم بگویم این ادعا بی‌پایه و اساس است و این ادعا ادعای دقیقی نیست.

دکتر صالحی در ادامه به مردم پیشنهاد داد: پیشنهاد ما به مردم عزیز این است که تنها از منابع علمی، خبرگزاری‌های موثق و یا از مأخذهایی مثل وزارت بهداشت، اطلاعات دقیق را پیگیری کنند تا کمتر دچار تضاد شوند. هرچند ورزشکاران با توجه به وضعیت فیزیکی و تنفسی بهتری که دارند و غالباً در سنین جوان‌تری هستند احتمال ابتلایشان به انواع شدید‌تر این ویروس بسیار کمتر است اما در کل تفاوت عمده‌ای بین ورزشکاران و دیگر گروه‌های اجتماعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: همان‌طور که مستحضر هستید در کشورهای دیگر فوتبالیست‌های حرفه‌ای بودند که به کرونا ویروس مبتلا شدند و با پیگیری روند درمان، اکنون بهبود یافته و به تمرینات برگشته‌اند. در کشور خودمان هم چند مورد از قهرمانان که مبتلا به کرونا ویروس شده بودند و خودم افتخار داشتم پزشک‌شان باشم هم همین وضعیت را دارند و خدا را شکر همه در سلامت به سر می‌برند و بدون ایجاد ضایعات جدی در ریه بهبود پیدا کرده‌اند و به آغوش خانواده بازگشته‌اند. همان‌طور که گفتم ورزشکاران با توجه به سن پایین‌تری که دارند، احتمال کمتری هست که مبتلا به موارد شدید بشوند.

دکتر صالحی در ادامه درباره احتمال ابتلای مجدد این ورزشکاران حرفه‌ای به کرونا ویروس گفت: بحث احتمال ابتلای مجدد الآن نسبت به گذشته خیلی بیشتر مطرح شده است، احتمال اینکه سطح آنتی بادی افت کند و افراد مجدداً دچار یا بازگیری ویروس شوند وجود دارد، اما خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که ‌ابتلای مجدد در افراد با علائم کمتری همراه هست. ما باز هم به همه مردم توصیه می‌کنم احتیاط کرده و قوانین بهداشتی را رعایت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار