سه سناریو برای اعزام حجاج به حج از زبان رئیس جمعیت هلال احمر

تهران (پانا) - رئیس جمعیت هلال احمر از تدوین سه سناریو برای اعزام حجاج به حج ۹۹ خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
سه سناریو برای اعزام حجاج به حج  از زبان رئیس جمعیت هلال احمر

کریم همتی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه در آستانه روز جهانی صلیب سرخ هستیم اظهار کرد: روز ۸ ماه می روز جهانی صلیب سرخ نامگذاری شده و این روز مصادف با روز ۱۹ اردیبهشت ماه است.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: ۶۰۰ هزار نفر از دو میلیون داوطلبی که سرمایه ما هستند، پابه پای هلال احمر هستند. داوطلبان ما ذخیره‌ای برای جمعیت هلال احمر هستند.
وی تاکید کرد: مسایل حاشیه‌ای که پیش آمده بود برای هلال احمر هیچ نقشی در مردمی بودن هلال احمر ندارد. بزرگترین آرزوی قلبی ما آرامش مردم و سربلندی ایران است و باید کمک کنیم از این آرامش بهره‌مند شویم.

۲۱ میلیون نفر غربالگری و تب سنجی شدند

همتی با اشاره ابلاغ رئیس‌جمهور درباره بیماری کرونا اظهار کرد: از همان ابتدا شروع به کار کردیم و امروز بالغ بر ۶۸ میلیون نفر از محتواهای آموزشی که در فصای مجازی ایجاد شده بود استفاده کردند. بالغ بر ۳۴۰۰ نفر از امدادگران ما و مشخصا در استان‌های ما کار غربالگری را در ایام نوروز شروع کردند. ۲۱ میلیون نفر غربالگری و تب سنجی شدند. ۷ و نیم میلیون خودرو را مورد غربالگری کردیم و بیش از ۱۴ هزار نفر را به عنوان بیمار مشکوک شناسایی کردیم.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: در روزهای ابتدایی سال جدید، همزمان توانستیم دو بحران کرونا و سیل را مدیریت کنیم. امسال در موضوع سیل بحث جدی اتفاق نیفتاد. از همه ظرفیت‌های هلال احمر استفاده کردیم. خیلی از مردم کسب و کارشان تعطیل شده بود. مردم اطمینان کردند و کمک‌هایی را به هلال احمر ارائه دادند و خیرین هم پای کار آمدند. به خیرین مجوز لازم برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی داده شد و در این زمینه به ۲۴ موسسه مجوز داده شد.

وی ادامه داد: هر کمکی که مردم می‌کنند به طور شفاف به دست مردم نیازمند خواهیم رساند و سعی می‌کنیم امانتدار خوبی باشیم.

۱۹۱ جمعیت در کل دنیا به یکدیگر کمک کردند

همتی اضافه کرد: در این ایام طلب استمداد بین‌المللی نکردیم اما همه جمعیت‌ها در دنیا به همدیگر کمک می‌کنند و ۱۹۱ جمعیت در کل دنیا به یکدیگر کمک کردند و در این زمینه کمک‌های خوبی را در عرصه بین‌المللی دریافت کردیم. بیش از ۱۱۲ محموله بین‌اللملی را دریافت کردیم و بخش عمده آن را در اختیار ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار دادیم.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره به روزرسانی تجهیزات هلال احمر ادامه داد: بیش از هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم که تجهیزات لجستیک هلال احمر را به روزرسانی کنیم.
همتی در ادامه درباره تامین نیرو در حوزه امدادی گفت: در ۵۹۳ پایگاه هلال احمر به ۴۱۰۰ نفر نیرو نیاز داریم و در جلساتی که داشتیم مقرر شد هزار نفر را جذب کنیم.

وی ادامه داد: در موضوع مدیریت بحران و قانون جدید آن مسئولیت‌هایی که به جمعیت هلال احمر اضافه شده است. طبیعی است وقتی قانون است باید کارهای خوب و ارزنده‌ای را انجام دهیم.

۲۵۰ هزار بسته ۳۰۰هزار تومانی را بین گروه‌های آسیب‌پذیر توزیع کردیم

همتی افزود: هلال احمر در هر سه بخش آمادگی قبل از بحران کرونا و حین کرونا و بعد از آن خیلی از ارگان‌ها پا بیش گذاشتند. ما پذیرفتیم ۲۵۰ هزار بسته ۳۰۰هزار تومانی را بین گروه‌های آسیب‌پذیر توزیع کردیم.

رئیس هلال احمر درباره خدمات هلال احمر در حج۹۹ اظهار کرد: احتمالا بحث رفتن به حج را همچون سالهای گذشته نداشته باشیم. چند سناریو در این زمینه مطرح است، یک سناریو این است که حج برگزار نشود. دومین سناریو این است که که تعداد محدودی اعزام شوند و سناریوی سوم این است که جمعیت زیر ۶۰ سال اعزام شوند. در این شرایط ۳۸ هزار نفر از افراد زیر ۶۰ سال ما می‌توانند به حج مشرف شوند و اگر قرار باشد کسی به حج اعزام شود، انجام تست کرونا الزامی است.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به حوادث جاده ای گفت: به دلیل شیوع کرونا، امسال سفرهای نوروزی کم شد و نسبت به مدت مشابه گذشته در طی ۴۶ روز ۶۰ درصد کاهش تلفات جاده ای و کاهش مأموریت را داشتیم که در مجموع به حدود بیش از ۵۰ هزار نفر در جاده‌ها خدمات ارائه شد.

وی افزود: مردم نیز کمک‌های خوبی داشتند. به محض اینکه ما اعلام کردیم به دستگاه ونتیلاتور نیاز هست آن‌ها به سرعت وارد عمل شدند و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید این تجهیزات کمک کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر در مورد برخی نگرانی‌ها پیرامون احتمال قطع اقدامات مراکز توانبخشی هلال احمر نیز گفت: یکی از مأموریت‌های ما ارائه خدمات بشردوستانه است و هر کمکی که در این زمینه از دست ما بربیاید علیرغم همه تنگناها انجام خواهیم داد. با توجه به اینکه آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در کشورمان کاهش یافته، ما این آمادگی راداریم که در راستای وظایف بشردوستانه به دیگر کشورها کمک کنیم مخصوصا اینکه تعداد مبتلایان در برخی کشورهای عربی در حال افزایش است اما سلامت مردم خودمان در اولویت است و ما تاکنون به کشورهای دیگر کمک نکرده‌ایم. تنها کشوری که کمک‌های ما را دریافت کرد، چین بود که این هم مربوط به قبل از شیوع کرونا در کشورمان است و چینی‌ها نیز ۵۰ تا ۱۰۰ برابر آن کمک را در اختیار ما قرار دادند.

همتی درباره اینکه آیا مواردی از ابتلا میان امدادگران و پزشکان هلال احمر نیز وجود داشته است، توضیح داد: مواردی بوده و متأسفانه چند نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند که آمار آن را اعلام خواهیم کرد.

تاثیر تحریم‌ها بر امداد و نجات

رئیس جمعیت هلال احمر درباره تأثیر تحریم‌ها بر وضعیت امدادونجات اظهار کرد: یکسری دستگاه‌های هیدرولیک برای امدادونجات وجود دارد که متأسفانه به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم آن‌ها را تأمین کنیم. واقعیت این است که تأثیر این تحریم‌ها که با اعمال نفوذ دولتمردان آمریکایی انجام می‌شود، چشمگیر است.

وی درباره استعفای دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز بیان کرد: دکتر پیروی به خاطر مشکلات خانوادگی استفعا دادند. ایشان یک بار قبل از عید استعفای خود را داده بودند که من نپذیرفتم. پس از تودیع و معارفه نیز دوباره درخواست استعفا دادند که یک هفته به ایشان مهلت دادم اما بعد که اصرار کردم با استعفای این دوست عزیزمان موافقت کردیم.

آمادگی هلال احمر برای موج دوم کرونا

همتی درباره آمادگی هلال احمر برای موج دوم کرونا اظهار کرد: در این زمینه آمادگی داریم و بعید می‌دانم که موج دوم به اندازه موج اول مشکلاتی را برای ما ایجاد کند. همان طور که در آنفولانزایH۱N۱ نیز موج‌های بعدی بسیار کمتر بود، اما جمعیت هلال احمر در این زمینه آمادگی داشت، این در حالیست که محتواهای بسیاری را برای پخش در نمایشگرهای عمومی و فضای مجازی آماده کرده‌ایم.

امدادرسانی کوهستان 40 درصد افزایش داشته است

به گفته وی، حوادث و امدادرسانی در کوهستان ۴۰ درصد افزایش داشته است و تمام تلاش ما کمک‌رسانی مطلوب به مردم است و اینکه بتوانیم امانتدار خوبی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار