با مصوبه دیروز مجلس واحد پول ایران، «تومان» می شود و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری خواهد بود

تجویز جراحی زیبایی برای بیمار سرطانی!

تهران (پانا) - به‌گفته یک کارشناس اقتصادی حذف چهار صفر از پول ملی یک کار غیرضروری و نمایشی است که هیچ اثر و ارزش واقعی در اقتصاد کشور ندارد. گفت‌وگو و کار در مورد حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط حاضر چیزی شبیه تجویز جراحی زیبایی برای بیمار مبتلا به سرطان است

کد مطلب: ۱۰۶۱۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
تجویز جراحی زیبایی برای بیمار سرطانی!

به‌گزارش آفتاب‌یزد، مجلس شورای اسلامی روزگذشته به بررسی لایحه یک فوریتی اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور پرداخت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه با کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور موافقت کردند. بنابراین لایحه، واحد پول ایران، «تومان» است و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد پارسه است. افزایش ارزش پول ملی، هماهنگی آن با عرف مبادلات مردم و همچنین کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس از دلایل موافقان این لایحه است؛ مخالفان نیز عدم فوریت این اصلاح در شرایط کنونی کشور، بی تاثیری آن در کاهش تورم و همچنین هزینه‌های بالای امحا، اسکناس‌های موجود، سازوکارهای راه‌اندازی و جریان واحد پولی جدید را از دلایل مخالفت خود بیان کردند.

همتی: حذف صفر از پول ملی هیچ تاثیری در تورم ندارد
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست علنی مجلس در حمایت از لایحه یک فوریتی اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور، گفت: با توجه به کاهش کارایی پول ملی که در پی تورم مزمن و انباشته 5 دهه اخیر اتفاق افتاده باعث شده است تا پول ملی به عنوان ریال و اضافش به عنوان دینار نامیده می‌شود که هیچ کدام در کشور کاربرد ندارند به ویژه دینار که مدت ها است وجود خارجی ندارد. وی در مورد عدم استفاده از ریال و دینار ادامه داد: هم اکنون عرف اصلی استفاده از پول رایج در جامعه تومان است کما اینکه مردم برای استفاده از چک پول 50 هزار تومانی از آن به عنوان 50 تومان و اسکناس 10 هزار تومانی را ده تومان یاد کرده چرا که چهار صفر آن را حذف می‌کنند بنابراین ما با قانونمند کردن این مهم به دنبال این هستیم که پول ملی را با عرف جامعه هماهنگ کنیم بنابراین دولت و فوریت آن در مهرماه سال گذشته توسط همین نمایندگان تصویب شد بنابراین انتظار می رود که این لایحه نیز تصویب شود. همتی با اشاره به هزینه بالای چاپ و امحاء اسکناس تصریح کرد: هم‌اکنون 8 میلیارد اسکناس داریم که 5 میلیارد آن کمتر از 2 هزار تومان است در حالی که با این تغییر سکه‌های 2 تومانی به 2 هزار قبل و یک تومانی به هزار قبل تغییر پیدا می‌کند و می توانیم به این روش وارد صحنه شده و پول ملی را به جریان بیاندازیم.

وی افزود: در شرایط کنونی مسکوکات از رده خارج شده که این امر نامطلوبی است چرا که اگر احیا شود استهلاک آن کم است از سوی دیگر ما سالی یک میلیارد اسکناس امحاء می‌کنیم که هزینه سنگین 400 میلیارد تومانی را به همراه دارد. رئیس بانک مرکزی یادآور شد: افت حیثیت ملی پول کشور بسیار مهم است چرا که هم اکنون در رابطه با پول ملی ریال محاسبه می شود که در قیاس با دلار یا یورو به میزان رقم وحشتناک 0.000006 اختلاف دارد، از سوی دیگر سرانه اسکناس در کشور بین سایر کشورها با سرانه 102 بالاترین بوده اما برعکس در مورد مسکوکات از سرانه 26 برخوردار هستیم در حالی که حتی کشورهای اروپایی از سرانه سه رقمی برخوردار هستند بنابراین این اقدام به احیای مسکوکات کمک می کند.وی تاکید کرد: ما مطمئن هستیم حذف صفر از پول ملی هیچ تاثیری در تورم ندارد چرا که تورم در اینجا علت بوده نه معلول در حالی که تغییر در این زمینه معلول است.همتی افزود: تغییر پول ملی شب گذشته مجدد در هیات وزرا بررسی شده و بر ضرورت آن تاکید شد به این صورت که پول ملی به صورت تومان بوده و اضافه اش به صورت قران باشد یعنی یک تومان معادل صد قران باشد از سوی دیگر با پیش بینی کمیسیون اقتصادی تحقق این مهم بین 2 تا 5 سال به طول می‌انجامد.

هزینه چاپ اسکناس را کاهش می‌دهد
محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات این طرح گفت: اصلاح ساختار پولی یکی از اقدامات خوب دولت است چرا که ارزش پول کشور کاهش یافته تا حدی که حتی هزینه چاپ پول به اندازه ارزش پول نیست و این اقدام دولت باعث برگشت ارزش پول کشور خواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد: امروز زمان مردم برای شمارش پول گرفته می‌شود که درصد خطا را بالا می‌برد و حذف صفر از واحد پول کشور باعث می‌شود، درصد خطا پایین بیاید.

بختیار: هزینه چاپ اسکناس از ارزش اسکناس بالاتر است
علی بختیار نیز که به عنوان موافق کلیات این لایحه سخن می گفت با اشاره به هزینه بالای چاپ اسکناس در کشور عنوان کرد: باید از چاپ بیش از حد اسکناس جلوگیری کنیم تا هزینه‌ها پایین بیاید.نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در ادامه با بیان اینکه دولت‌ها برای حل مسائل اقتصادی خود، در وهله اول اصلاحات پولی صورت می‌دهند، اظهار کرد: کشورهای بسیاری برای حل مشکلات مالی خود اقدام به حذف صفر کرده‌اند که این موضوع در برخی از کشورها چند بار تکرار شده است.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه حذف صفر مسئله تورم را حل می‌کند، خاطر نشان کرد: اصلاح ساختار پولی کشور باعث تقویت ارزش پول و سهولت معاملات خواهد شد.

نظام پرداخت تمامی کشورها
صدیف بدری هم به عنوان آخرین موافق کلیات لایحه فوق با بیان اینکه نظام پرداخت هر کشور متکی به نظام اسکناسی است، گفت: حتی با توجه به افزایش استفاده از پرداخت الکترونیکی، باز هم نظام اسکناسی برای کشورها مهم بوده و نادیده گرفته نمی‌شود.نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در ادامه با تاکید بر سهولت معاملات توسط اسکناس عنوان کرد: به دلیل تورم در سال‌های اخیر،اسکناس‌ها و مسکوکات کارایی خود را از دست داده‌اند و ارزش آنها بسیار افت کرده که همین امر باعث شده حمل و نقل اسکناس دشوار شود.وی افزود: با توجه به بهای فلز مسکوکات شاهد خروج سکه از سیستم مالی کشور شده‌ایم ضمن اینکه واحد پول فعلی ایران یعنی ریال، هویت خود را از دست داده و دیگر مورد مطالبه مردم نبوده و همگان از واحد پولی تومان استفاده می‌کنند.

اولویت فعلی کشور نیست
سیدتقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس نیز در مخالفت با کلیات لایحه یک فوریتی اصلاح قانون پولی و بانکی کشور با بیان اینکه حذف 4 صفر و تغییر واحد پولی اولویت فعلی کشور نیست، گفت: دلایل فوریت این لایحه ذکر نشده و سخنگوی کمیسیون نیز هنگام ارائه گزارش دلایل آن را توضیح نداد.کبیری با بیان اینکه واحد پولی کشور به تغییر نیاز دارد، اما در شرایط فعلی اولویت نیست، افزود: تغییر واحد پولی ضرب سکه جدید، چاپ اسکناس و امحای اسکناس های گذشته، هزینه های زیادی را به دولت تحمیل می کند که در شرایط فعلی اقتصادی توجیه ندارد.

n‌موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد
مهرداد بائوج لاهوتی نیز دیگر مخالف کلیات این لایحه بود که در بیان دلایل خود گفت: بررسی این لایحه باید در شرایط اقتصادی با ثبات‌تری صورت بگیرد، چرا که اقتصاد فعلی نگران کننده است و اصلاح این واحد پولی نه تنها تغییری در کاهش تورم ایجاد نمی‌کند، بلکه موجب افزایش قیمت‌ها نیز خواهد شد.نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم انتظار دارند مجلس در روزهای آخر برای بهبود وضعیت اقتصادیشان اقدام موثری صورت دهد، در حالی که حذف 4 صفر و تغییر واحد پولی، تغییر محسوسی در زندگی مردم و حفظ ارزش پول ملی ایجاد نمی‌کند.

تنها ‌یک نمایش است
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: اصلاح واحد پولی کشور در شرایط فعلی تنها یک نمایش برای حفظ ارزش پولی است، اما در واقعیت هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. سیل کاهش ارزش پول ملی به راه افتاده که وضعیت اقتصادی مستضعفین را روز به روز بدتر می‌کند. وی با بیان اینکه گزارش بانک مرکزی تورم 40 درصد را نشان می دهد، افزود: آیا دولت با اجرای این لایحه قول می دهد که تورم را در طول سال‌های آینده کنترل کند؟ بنده معتقدم که آزموده را آزمودن خطاست و این اقدام نه تنها ارزش پول ملی را افزایش نمی‌دهد، بلکه تورم را هم کنترل نخواهد کرد.

حذف صفر پول ملی یک اقدام غیرضروری است
در همین رابطه نایب رییس اتاق ایران و رییس بازرگانی اتاق صنایع، معادن و کشاورزی لرستان در انتقاد از تصویب لایحه یک فوریتی اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور گفت: حذف چهار صفر از پول ملی یک کار غیرضروری و نمایشی است که هیچ اثر و ارزش واقعی در اقتصاد کشور ندارد. حسین سلاح ورزی با اعلام این مطلب افزود: گفت‌وگو و کار در مورد حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط حاضر چیزی شبیه تجویز جراحی زیبایی برای بیمار مبتلا به سرطان است.
وی ادامه داد: برآوردهایی در خصوص کاهش هزینه‌های حسابداری بر اثر این تغییر مطرح می‌شود که در میان مدت حرف صحیحی است اما در کوتاه مدت این اقدام، با توجه به لزوم اصلاح ارقام آمارها و صورتهای مالی سالهای گذشته، برای مقایسه پذیر شدن، پر هزینه است و شانس خطا هم در دوران تغییر، در محاسبات مالی بالا می‌رود اما به طور کلی در مقیاس ناکارآمدی‌های نظام اقتصادی ایران این اعداد و ارقام ناچیز است.
وی تصریح کرد: دولت در ایران تقریبا هم اندازه تولید ناخالص داخلی نومینال، سوبسید (یارانه) پیدا و پنهان توزیع می کند و این سوبسید در برخی حوزه ها همچون آب و انرژی، علاوه بر ایجاد ناکارآمدی اقتصادی شدید، اثرات مهمی بر ناپایدار کردن زیست بوم ایران دارد که بهای آن را نسلهای بعدی به سختی خواهند پرداخت.
سلاح ورزی افزود: این تنها یک نمونه از مشکلات حاد ما است و حالا در میان فهرست مشکلات کشور، چرا برخی نگران هزینه های حسابداری به دلیل وجود صفرهای اضافه شده‌اند؟!
وی گفت: انگار در انباری که شتر با بارش در آن گم می‌شود شما برای افزایش دقت انبارداری، واحد اندازه‌گیری ارزن ورودی انبار را، از کیلوگرم به دانه تغییردهی! و البته در کوتاه مدت هم، اثر حذف چهار صفر از پول ملی، با گرد شدن قیمتها به سمت بالا، اثر تورمی خواهد بود. وی تاکید کرد: اما در مجموع این فعالیت یک کار غیرضروری و نمایشی است که هیچ اثر و ارزش واقعی در اقتصاد کشور ندارد و امیدواریم مسئولان به جای ادامه این مسیر مخرب بازی با اعداد، به فکر حل مشکلات واقعی اقتصاد ایران باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار