آغاز فعالیت سازمان بسیج عشایر استان بوشهر

بوشهر(پانا)_سازمان بسیج عشایر سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر با معرفی سرگرد رضا حیدری راد به عنوان مسئول این سازمان ، فعالیت خود را آغاز کرد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
آغاز فعالیت سازمان بسیج عشایر استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر ، عشایر ذخایر انقلاب و مملکتند. این جمله‌ای از امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران است که آمد تا حق مستضعفین را از مستکبرین بگیرد و عشایر یکی از همان اقشار مستضعف بودند که امام امت آنان را ذخیره انقلاب اسلامی و مملکت خواند.

فرمان تشکیل ارتش ده‌ها میلیونی و بسیج عمومی توسط امام خمینی (ره) در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ با هدف ایجاد آمادگی دفاعی در مردم و تقویت بازدارندگی در مقابل دشمنان، حفظ و گسترش مشارکت مردمی در امنیت و دفاع، کمک به دفاع غیرنظامی و مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی و آماده سازی همه مردم برای مشارکت و کمک به بخش‌های مختلف اجرایی کشور صادر شد.

در این میان با توجه به ساختار قومیتی عشایر در مناطق مختلف کشور و نیاز‌های عمومی و خاص آنان، سازمان بسیج عشایر کشور تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد که از مهم‌ترین اهداف تشکیل این سازمان می‌توان به جلوگیری از نفوذ فرهنگ غربی و حفظ کیان نظام در مرزها، حفظ پایگاه خانواده و نظام اجتماعی عشایر، برخورداری از مواهب فرهنگی و اجتماعی همسان با سایر قشر‌های مردم مانند امنیت و امور انتظامی و کمک به دفاع غیرنظامی و مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی با توجه به موانع و صعب العبور بودن مناطق عشایری و حادثه خیز بودن مناطق محروم و مرزی کشور اشاره کرد.

رشادت و فداکاری وصف ناپذیر عشایر به عنوان مرزداران همیشه بیدار در مقابل یورش دشمن متجاوز در هشت سال دفاع مقدس برگ درخشانی در کارنامه عشایر کشور به حساب می‌آید.

بسیج عشایر در مقایسه با سایر قشر‌های بسیج دارای ویژگی‌های خاصی است که از جمله مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به پراکندگی جمعیت عشایر در سراسر کشور، خودکفایی در زندگی، اشتغال به کشاورزی و دامداری به عنوان مکمل یکدیگر و قناعت، شجاعت و حیا اشاره کرد.

عشایر استان بوشهر دارای جمعیتی ۳۰ هزار نفره هستند

عشایر استان بوشهر دارای جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر هستند که همگی از ایل بزرگ قشقایی بوده و به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند که این عشایر از پنج طایفه بزرگ کشکولی، دره شوری، شش بلوکی، فارسیمدان و عمله تشکیل و شامل ۳۸ تیره و ۱۰۳ بنکو می‌شوند.

عشایر استان بوشهر ۷ ماه از سال را در این استان و بقیه را در مناطق سردسیری و ییلاق‌های استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان می‌گذرانند.

مسئول سازمان بسیج عشایر استان بوشهر در گفت و گو با خبرگزاری بسیج گفت: عشایر استان بوشهر از همان روز‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن نیز با شروع جنگ تحمیلی با عضویت در گروه‌های مردمی به کمک انقلاب و نظام اسلامی برخواسته و با مزدوران داخلی و بیگانگان خارجی شجاعانه پیکار نمودند که به همین منظور و با توجه به نبود قشر بسیج عشایری در استان بوشهر، این عشایر بر حسب مناطق ییلاقی خود اقدام به عضویت در سپاه‌های عشایری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان کردند که این عضویت تاکنون نیز ادامه دارد.

رضا حیدری راد اظهار کرد: با توجه به جمعیت زیاد عشایر در استان بوشهر و نبود قشر بسیج عشایری در این استان، بر آن شدیم تا سازمان بسیج عشایری استان را راه اندازی کنیم که بر همین اساس و با پیگیری‌هایی که انجام شد موفق شدیم در اسفند سال گذشته مجوز تأسیس این سازمان را بگیریم.

وی افزود: فعالیت سازمان بسیج عشایر استان بوشهر با سازماندهی و ایجاد پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج عشایری در تمام شهرستان‌های استان آغاز شده است که در ادامه برنامه‌های مختلفی ویژه این قشر برنامه ریزی و در رده‌های عشایری اجرا می‌شود.
مسئول بسیج عشایر استان بوشهر نقش عشایر استان بوشهر را در تأمین امنیت پایدار در این استان بی بدیل توصیف و تصریح کرد: عشایر استان بوشهر با توجه به حضور در مراتع و کوهستان‌های صعب العبور و مرتفع و همچنین تسلیح به سلاح‌های تدافعی واگذار شده نقش بی بدیلی در پدافند غیر عامل و ایجاد امنیت پایدار در استان ایفا می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار