گفت‌وگو با یوسف کرمی قهرمان سابق تکواندو جهان که در کرواسی مربیگری می‌کند

پاسخ خدمات برانکو را به مردم کرواسی می‌دهم

تهران (پانا) - یوسف کرمی، قهرمان سابق تکواندو ایران و جهان که مدال برنز المپیک 2004 آتن  و 2 طلا و 2 برنز مسابقات جهانی و 2 مدال طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه خود دارد، چند سالی است که در عرصه مربیگری فعالیت می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۶۰۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ خدمات برانکو را به مردم کرواسی می‌دهم

به‌گزارش ایران، او که از سال 2017 عضو کمیته ورزشکاران WTF (فدراسیون بین‌المللی تکواندو) است، مدتی است هدایت تیم یاسبرب زاگرب را برعهده گرفته و چند ماهی است در کرواسی است. او درخصوص وضعیت خود در کرواسی گفت: «طبیعی است که اینجا هم همه چیز تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و همه باشگاه‌ها بسته است و نزدیک به یک ماه است که در قرنطینه هستیم اما طبق اخباری که شنیده‌ام، می‌خواهند از هفته آینده یک سری مراکز را راه‌اندازی کنند و می‌توانیم در جمع‌های دو سه نفره تمرینات‌مان را ادامه دهیم. متأسفانه از وقتی که من به کرواسی آمده‌ام تنها در یک ماه اول توانستیم یک سری تمرینات عمومی را انجام دهیم و بعد از حل شدن مشکل ویروس کرونا، برنامه‌های اصلی‌مان را برای حضور در مسابقات انجام دهیم.»

او درباره شرایط تکواندو کرواسی در سطح جهان و فاصله‌اش با ایران هم صحبت کرد: «تکواندوی کرواسی در اروپا جزو کشورهای متوسط است. البته دخترهایشان تکواندوکاران خوبی هستند و چند مدال المپیک و جهانی دارند ولی پسرهایشان ضعیف‌تر هستند و ا‌ن‌شاءالله بتوانیم در بحث‌های فنی که اینجا پیاده می‌کنیم، روی آنها تأثیرگذار باشیم تا بتوانند به موفقیت برسند.»

کرمی با اینکه خودش یکی از بهترین تکواندوکاران بوده اما فضای مربیگری فرق می‌کند. بخصوص در خارج از کشور و جایی مانند کرواسی. این مربی اهل میانه استان آذربایجان شرقی در این باره چنین نظر داد: «عرصه مربیگری سخت‌تر از دوران بازی است. وقتی مبارزه می‌کنی، فقط خودت هستی ولی وقتی مربی می‌شوی، مسئولیت یک تیم بر گردن شماست. در اروپا کار خیلی راحت‌تر است. چون در ایران، نتیجه‌گرا هستیم اما در اینجا به من گفتند با توجه به پتانسیلی که وجود دارد، به دنبال این هستیم که با شما بهتر از این شوند. از جهت سخت‌افزاری همه وسایل و تجهیزات را دارند. سیستم الکترونیکی که خیلی از باشگاه‌ها و هیأت‌ها در ایران ندارند، اینجا همه باشگاه‌ها دارند. من مترجم هم دارم ولی سعی می‌کنم در آینده زبان کروات را هم یاد بگیرم.»

در این سال‌ها مراودات ورزش ایران و کرواسی در فوتبال بوده و مربیان مطرحی مانند میروسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ به ایران آمدند و در حال حاضر هم دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران است. کرمی در این خصوص گفت: «وقتی به کرواسی آمدم، با چند روزنامه اینجا مصاحبه داشتم و به من گفتند که از قدیم شما از مربیان کرواسی در فوتبال‌تان استفاده می‌کردید و الان هم سرمربی‌تان کروات است. آقای برانکو و بلاژویچ اینجا خیلی معروف هستند. من هم گفتم که در ایران بازیکنان و مربیان کروات حضور دارند ولی دنیای حرفه‌ای حد و مرزی ندارد و هر کشوری بسته به توانایی‌هایش می‌تواند ورزشکار صادر کند. تکواندوی ما جزو بهترین‌ها در دنیاست و برای همین نیاز داشتند و من را انتخاب کردند. البته اگر به قدمت کرواسی نگاه کنیم، می‌بینیم فرهنگ‌شان بسیار شبیه ماست. چرا که نژادشان آریایی است و خیلی از لغات‌شان هم ایرانی است و از این موضوع خوشحالند.»

ما در المپیک قبلی کیمیا علیزاده را داشتیم که به مدال برنز رسید. هم‌اکنون چه تکواندوکارانی شانس مدال هستند؟ کرمی چنین نظر داد: «ما الان هم دخترهایی داریم که در المپیک مدال بیاورند و امیدوارم درست مدیریت شوند. چون المپیک میدان خاصی است. در بخش آقایان هم میر‌هاشم حسینی و آرمین‌ هادی‌پور از خوب‌ها هستند و می‌توانند خوشرنگ‌ترین مدال‌ها را بگیرند. ما در حال حاضر تیم خوبی داریم. در ضمن تعویق یکساله المپیک خوبی و بدی‌هایی دارد. اگر خوب است برای همه است و اگر بد است، برای همه همین طور است.»

تکواندو ایران یک بار در سال 2011 قهرمان مسابقات جهانی و 6 دوره هم نایب قهرمان شده است. تیم ملی فوتبال کرواسی هم در جام جهانی 2018 نایب قهرمان جام جهانی شد. آیا تکواندو ایران قوی‌تر است یا فوتبال کرواسی؟ کرمی به این سؤال فان این جواب را داد: «(می‌خندد) واقعاً نمی‌شود مقایسه کرد. کرواسی با 4 و نیم میلیون جمعیت، بهترین فوتبالیست‌ها را دارد که در بهترین تیم‌های دنیا بازی می‌کنند و این موضوع قابل تأمل است. کروات‌ها در هندبال، واترپلو و اسکی هم خوب هستند و قهرمان المپیک دارند. ما هم تکواندومان خوب است اما واقعیت این است که ما با 80 میلیون نفر این نتیجه را گرفته‌ایم و آنها با 4 و نیم میلیون نفر. آن هم در فوتبال که رسیدن به فینال جام جهانی خیلی سخت‌تر از رشته‌های انفرادی است.»

برانکو در پرسپولیس 3 بار پیاپی قهرمان لیگ برتر شد و 7 جام در کل به دست آورد و قبل از آن هم در تیم ملی نتایج خوبی کسب کرده بود. آیا کرمی می‌تواند در کرواسی عملکردی مانند برانکو در ایران داشته باشد؟ او گفت: «قطعاً کار سختی است ولی با توجه به زمانی که برانکو داشت، این نتایج رقم خورد و من هم امیدوارم با توجه به زمانی که به من می‌دهند، مثل برانکو نماینده خوبی برای کشورم باشم. و پاسخ خدمات برانکو را به تکواندوکاران و مردم کرواسی بدهم چون نمی‌گویند یوسف کرمی و می‌گویند مربی ایرانی چنین عملکردی داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار