درگفت‌وگو با پانا

تاجرنیا: در مجلس آینده منازعات فقط بین گرایشات مختلف اصولگرایی است

مجلس بعدی نمی‌تواند مانع جدی بر سر راه دولت باشد

تهران (پانا) - یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو اجازه نخواهند داد گزینه‌های اصلی موردنظر اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات وارد شوند، تاکید کرد اگر شرایط در کشور تغییر جدی نکند، طبیعتاً ما مسیری مانند مسیر انتخابات مجلس را پیش رو خواهیم داشت، یعنی یک انتخابات مطمئن با مشارکت حداقلی.

کد مطلب: ۱۰۶۰۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
تاجرنیا: در مجلس آینده  منازعات فقط بین گرایشات مختلف اصولگرایی است

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با پانا درباره میزان حمایت و اقبال عمومی از جریان اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفت: متاسفانه عملکردها شرایطی را ایجاد کرده که من فکر می‌کنم هم از سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان کاسته شده و هم امکانی برای حضورشان در عرصه قدرت نیست.

وی ادامه داد: خصوصا که انتخابات مجلس نشان داد جریان مقابل به طور جدی به دنبال حذف آن‌ها است. بنابراین بدون شک در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو هم اجازه نخواهد داد که آن گزینه‌های اصلی موردنظر اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات وارد شوند. من فکر می‌کنم که ما یک دوره بسیار خاصی را سپری خواهیم کرد که اگر شرایط در کشور تغییر جدی نکند طبیعتاً ما مسیری مانند مسیر انتخابات مجلس را پیش رو خواهیم داشت، یعنی یک انتخابات مطمئن با مشارکت حداقلی.

مجلس آینده یکدست‌ترین مجلس خواهد بود

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه در چنین شرایطی بخش عمده‌ای از اصلاح‌طلبان و تفکر آن‌ها در انتخابات آینده محذوف خواهد بود، گفت: من معتقدم در مجلس یازدهم عملا اصلاح‌طلبی وجود ندارد. مجلس یک‌دست‌ترین مجلس است و اگر در مجالس گذشته حتی مجلس اول یک اقلیت ولو اندکی از دگراندیشان وجود داشتند، این در این مجلس کاملا یک دست است و منازعات کاملا بین گرایشات مختلف اصولگرایی است، بنابراین نمایندگانی هم که اگر تا حدودی مستقل باشند طبیعتا مجبورند در شرایط مختلف جذب این فراکسیون‌ها شوند، چون عملا اثرگذاری ندارند.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره اقلیت اصلاح‌طلب مجلس یازدهم هم گفت: صحبت کردن از فراکسیون اقلیت در مجلسی که تقریبا همه کرسی‌های آن از قبل تعیین شده است به نظر من خیلی وارد نیست، بنابراین عملا هیچ پایگاهی در قدرت جز در ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان نخواهند داشت.

دولت برای ادامه حیات خود مشکلی نخواهد داشت

وی درباره احتمال چالش مجلس و دولت در یک سال آینده نیز پاسخ داد: معمولا رهبری از دولت‌ها تا پایان دوره خودشان حمایت می‌کردند به ویژه الان که یک مجلس کاملا یک دست منتقد دولت وجود دارد، اگر چه در سخنان و نداهایی که در مجلس می‌آید ما انتقاداتی را خواهیم شنید ولی فکر نمی‌کنم منجر به این شود که دولت بخواهد برای ادامه حیات خود تا آخر دوره مشکل چندانی داشته باشد. شرایط در کشور متاسفانه به گونه‌ای دشوار و سخت هست که حتی اگر تمام هماهنگی‌ها هم بین دولت و مجلس صورت بگیرد باز هم روند امور کشور به نوعی دارای مشکل خواهد بود، در چنین مواردی معمولا نخواهند گذاشت که مجلس یک مانع جدی بر سر راه دولت باشد، اما به هر حال طبیعتاً بخشی از انتقادها وجود خواهد داشت.

این فعال سیاسی گفت: نکته دیگری که وجود دارد این است که این مجلس، مجلس ضعیفی است، این مجلس، مجلسی است که بیش از اینکه دنبال این باشد که بخواهد کار جدی در مخالفت با دولت انجام دهد، عمدتا به خاطر مسائل منطقه‌ای جذب بخش‌های دولت خواهند شد. دولت، دولت اصلاح‌طلبی نیست که مجلس آینده بخواهد خیلی با آن مشکل داشته باشد. تک مهره‌های دولت هم تا آخر دوره خودشان روند کارشان را ادامه خواهند داد.

گفت‌وگو از پرویز پیکری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار