برگزاری مجازی سومین کنگره دانش آموز شهید در دارالشهدای دانش آموزی

پالیزدار: باید فرهنگ جهاد و شهادت را به نسل جدید منتقل کنیم

تهران (پانا) - مصطفی پالیزدار، مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۶ از برگزاری مجازی سومین کنگره معلمان و بیش از 1100 دانش آموز شهید در روز ۱۶اردیبهشت۹۹ خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۶۰۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
پالیزدار: باید فرهنگ جهاد و شهادت را به نسل جدید منتقل کنیم

مصطفی پالیزدار، مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۶در گفتگو با پانا درباره برگزاری سومین کنگره شهدای دانش آموزی این منطقه گفت: گرامیداشت یاد شهدا یک رویداد مهم فرهنگی ارزشی است و از اولویت های مهم فرهنگی کشورماست. مقام معظم رهبری هم در کنگره های شهدا یادآور شده اند که یاد و خاطره شهدا کمتراز شهادت نیست و کسانیکه توفیق حرکت در این مسیر را دارند به گونه ای هم عهد شهدا هستند و یاران با معرفتی برای شهدا هستند.
وی افزود: اولین کنگره شهدای معلم با معرفی بیش از ۱۱۰۰ دانش‌آموز شهید در منطقه۱۶ در سال ۹۷ برگزار شد. دومین کنگره در سال ۹۸ برگزار شد و امسال به برگزاری سومین کنگره رسیدیم. در زمانیکه برای اولین بار طرح شناسایی شهدای دانش آموز منطقه۱۶را برنامه ریزی می کردیم، متوجه شدیم بعد ۳۱ سال از اتمام جنگ، جای همچین کنگره ای خالی است و این درحالی بود که منطقه ۱۶ با تقدیم ۱۱۰۰ شهید دانش‌آموز حضور فعالی در عرصه دفاع مقدس داشته است.
وی افزود: منطقه ۱۷ با تقدیم ۴ هزار شهید، دارالشهدای تهران است و منطقه۱۶با ۳ هزار ۵۰۰ و به روایتی ۳ هزار ۷۰۰ شهید، رتبه دوم را در تهران دارد. اما در موضوع دانش آموزی منطقه۱۶ با تقدیم بیش از ۱۱۰۰ شهید، دارالشهدای دانش‌آموزی شهر تهران است. به لطف خداوند با برگزاری اولین کنگره شهدای دانش‌آموزی، نام منطقه۱۶ به همین نام مزین شد و در مکاتبات اداری عنوان دارالشهدای دانش آموزی زینت بخش نامه ها شده است.
وی افزود: برنامه ریزی برای کنگره شهدا با آن حجم کار، از چندماه قبل آغاز می شود. در حدود آذر ماه۹۸ برنامه ریزی سومین کنگره شهدا کلید خورد و در آن زمان خبری از موضوع کرونا و محدودیت های ایجاد شده نبود. وقتی برنامه ها را پیش بردیم در اواسط کار به موضوع کرونا برخورد کردیم. دوراهکار داشتیم، اول اینکه امسال این کنگره را برگزار نکنیم و راه دیگر این بود که در فضای مجازی این کار را انجام دهیم. همه دوستان نظرشان این بود که این کار ادامه پیدا کند و ما کنگره شهدا را متوقف نکنیم و در فضای مجازی انجام دهیم و امور فنی و اقدامات آن انجام شد. مدیران مدارس شاهد گرد هم آمدند و در نهایت تصمیم برآن شد که سومین کنگره در ۱۶ اردیبهشت 99 روز سه شنبه بصورت مجازی برگزار شود.
پالیزدار گفت: مدیران مدارس این رویداد را به اطلاع خانواده های شهدا می رسانند. در منطقه۱۶ هر مدرسه یادمان یک شهید است و زنگ بازگشایی مدارس ما توسط پدر و مادرهای شهیدان نواخته می شود و مدارس ما ارتباط خوبی با خانواده های شهدا دارند.
پالیزدار با اشاره به اهداف برگزاری این کنگره گفت: هدف ما از برگزاری این برنامه ها این است که دل پدر و مادر شهدا را شاد کنیم. پدر و مادر شهیدی که می بیند بعد ۳۱ سال از اتمام جنگ هنوز یاد فرزندش هستند، خوشحال می شود. وقتی می بیند هنوز نسل باقی مانده از همرزمان فرزندانشان هستند و شهدا را فراموش نکرده اند، دلشان شاد می شود. یکی از وظایف مهم همه دستگاه های مملکت توجه به این مهم است و هدف دیگر ما این است که با حضور دانش‌آموزان در این کنگره فرهنگ جهاد و شهادت را به دانش‌آموزان نسل جدید منتقل کنیم. بیش از ۱۱۰۰ دانش آ‌موز شهید، یعنی شهدای بین سنین ۱۵ تا ۱۸ سال و نه افراد مسن که تعداد کمی نیست. توجه به این فداکاری عظیم در این سن مهم است. این یعنی در زمانیکه کشور مورد حمله و تجاوز واقع شد و نیاز به دفاع داشت، این جوانان باغیرت دفاع کردند و این ایثار باید به نسل جدید منتقل شود تا نسل جدید بدانند ایرانی در هر کجا و هرزمانی که باشد برای دفاع از میهنش کوتاهی نمی کند.
پالیزدار افزود: برای ما که جاماندگان از کاروان شهدا هستیم مهم است که آن روزها و یاران را فراموش نکنیم و وصیت شهید باکری برای ما از اعتبار نیافتد که فرمودند، بعد از جنگ آدم ها چند گروه می شوند. یک گروه اند که فراموش می کنند و گروهی از گذشته خود پشیمان می شوند. اینها پیشبینی های آن شهید است و حداقل ما جزو کسانی نباشیم که همرزمان و هم کلاسی ها و هم محله ای های مان را فراموش کرده ایم.
مدیر آموزش و پرورش منطه۱۶ درباره محل برگزاری کنگره گفت: محل برگزاری کنگره در همان محل تالار شریعتی است زیرا مجتمع شریعتی و تالار شریعتی محل رفت و آمد شهدا بوده و دانش‌آموزان شهید ما آنجا رفت و آمد زیادی داشته اند. تلاش کردیم که شرایط سالن و تجهیزات را مجهز کنیم. انشاله در آن روز من و مدیرکل محترم شهر تهران و برخی از فرمانده های دوران مقدس حضور داشته و سخنرانی می کنیم. همچنین برنامه در ساعت 6 تا۷ عصر در پهنه خریداری شده در فضای مجازی منتشر می شود و دوستان می توانند تماشا کنند. از‌آنجایی که مهمان های اصلی همان شهدا هستند ما در این شرایط مدعو حضوری نداریم. این کار چون بخشنامه ای نیست نیازمند یک همدلی دارد و کسانیکه وارد این کار شده اند کار دلی می کنند و اجباری بر انجامش نبوده و انشاله سومین کنگره شهدای معلم و دانش آ‌موزان منطقه۱۶ در رمضان۹۹ برگزار می شود.
پالیزدار درباره اهمیت ایجاد محتوای خوب برای فضای مجازی گفت: یکی از حرف های ما در این سالها این بوده فضای مجازی دراصل بد نیست بلکه باید از ابزار و تکنولوژی در جهت خدمت استفاده صحیح شود. یکی از موهبت هایی که کرونا با خود آورد این بود که غیر از اینکه قدر سلامتی خود را بیشتر می دانیم، جامعه به موضوع فضای مجازی ورود جدی پیدا کرده است و تبدیل به فضایی برای استفاده مفید شده است. پدر و مادر دغدغه این موضوع را ندارند که وقتی فرزندشان وارد این فضای مجازی می شود چه می کند و از چه محتوایی استفاده می کند. در این مدت آموزش و پرورش تولید محتواهای اثرگذاری داشته است. در این مدت مناطق فعالیت های پررنگی داشتند و همه اینها به فضای مجازی اضافه شد و این امکان برای جوان و نوجوان فراهم شد که وارد فضای مجازی می شود بداند محتواهای ارزشی و خوب موجود است که می تواند استفاده کند. برگزاری مجازی کنگره شهدا هم یکی از مصادیق غنی در فضای مجازی است.این یادواره یکی از اقدامات با ارزش است که دانش‌آموزان سهم قابل توجهی در این موضوع دارند و می توانند با دیدن این رویداد مهم که هدف انتقال فرهنگ شهادت است به آن برسیم و این فرصتی است تا جوانان و کودکان ما بدانند در این مرز و بوم چه فداکاری هایی انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار