نگاهی به اسامی نامزدهای ایرانی جایزه «آسترید لیندگرن»

تهران (پانا) - انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اسامی نامزدهای این نهاد برای جایزه «آسترید لیندگرن» (آلما) را اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۰۶۰۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به اسامی نامزدهای ایرانی جایزه «آسترید لیندگرن»

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان یکی از چهار نهاد ایرانی ادبیات کودک که نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن را معرفی می‌کند، اسامی سه نفر کاندیداهای انجمن را برای جایزه ۲۰۲۱ آلما به این شرح اعلام کرد:

حمیدرضا شاه‌آبادی به عنوان نویسنده

عبدالحکیم بهار به عنوان مروج کتاب‌ و کتاب‌خوانی

نادر موسوی مروج کتاب‌ و کتابخوانی از کشور افغانستان به عنوان نامزد خارجی انجمن

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای برگزیدن نامزدهای آلما، بر اساس شیوه‌نامه‌های عمل می‌کند که از سوی هیات مدیره تصویب شده است. در این شیوه‌نامه، انتخاب بر عهده کمیته‌ای ۱۱ نفره مرکب از پنج عضو هیات مدیره انجمن و شش عضو از چهره‌های معتبر ادبیات کودک نهاده شده است. این اعضا همگی با رأی مخفی در هیات مدیره برگزیده می‌شوند.

اعضای کمیته، طی چند مرحله بررسی، بر اساس شاخص‌های ۱۶ گانه‌ای چون تعداد آثار چاپ شده، سابقه فعالیت مستمر در ادبیات کودک، دریافت جوایز ادبی وهنری، سوابق تدریس در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی ادبیات کودک و پرورش نویسندگان و هنرجویان جوان، جریانسازی در ادبیات کودک، توجه به فرهنگ بومی و ارزش‌های جهان‌شمول و… داوری می‌کنند و نویسندگان و مروجانی که حائز بالاترین امتیاز از این شاخص‌ها باشند، به مرحله نهایی راه می‌یابند. نامزدهای آلما از میان راه یافتگان مرحله نهایی، بعد از بحث کافی در کمیته، با رای مخفی۱۱ عضو انتخاب می‌شوند.

بر اساس همین ساز و کار، امسال حمیدرضا شاه‌آبادی، عبدالحکیم بهار و نادر موسوی با رای قاطع اکثریت مطلق اعضای این کمیته برگزیده شدند.

حمیدرضا شاه‌آبادی به خاطر رمان‌هایی تاثیرگذار، ساختن جهان‌های داستانی متنوع، شخصیت سازی و زبان موثر در روایت و جایزه‌های متعدد، عبدالحکیم بهار به خاطر کوشش خستگی‌ناپذیر در ترویج کتابخوانی به ویژه در مناطق محروم و روستاهای دور، و نادر موسوی به خاطر ترویج کتابخوانی و آموزش و نمودار ساختن عمق رنج پایان‌ناپذیر بچه‌های افغانستان، شایسته نامزدی از سوی کمیته انتخاب جایزه آلما تشخیص داده شدند.

انجمن امیدوار است این انتخاب با موفقیت نامزدهای معرفی شده، برای آنان و ادبیات کودک ایران فرجامی خوش داشته باشد.

اعضای ۱۱ نفره کمیته انتخاب نامزدهای جایزه آلما ۲۰۲۱ عبارتند از ریحانه جعفری (دبیر کمیته)، محمود برآبادی، جعفر توزنده جانی، شیدا رنجبر و فریدون عموزاده خلیلی از اعضای هیات مدیره انجمن به همراه شکوه حاجی نصرالله، حسین فتاحی، مرجان فولادوند، مریم محمدخانی، محسن هجری و مهدی یوسفی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار