مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از آسیب کرونا به اشتغال زنان سرپرست‌خانوار تا دستور ویژه برای بررسی مشکلات کارگران

تهران (پانا) - وضع سفیدکرونا در 116 شهرستان، اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو، تحت تعقیب قرار گرفتن 25 نفر از کارکنان بانک مرکزی، دستور ویژه رئیس قوه قضاییه برای بررسی مشکلات کارگران و استعفای دبیرکل جمعیت هلال احمر بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۵۰۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
از آسیب کرونا به اشتغال زنان سرپرست‌خانوار تا دستور ویژه برای بررسی مشکلات کارگران

در دومین هفته از اردیبهشت ماه نیز اخبار حوزه اجتماعی تحت تاثیر از شیوع ویروس کرونا در کشور بود که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

تاثیر کرونا در افزایش خشونت خانگی

اختلافات خانوادگی و خشونت خانگی موضوعی است که این روزها با شیوع بیماری کرونا مورد توجه قرار گرفته تا جایی که دبیر کل سازمان ملل متحد از افزایش وحشت‌آور آن در دوران قرنطینه خبر می‌دهد و از همه دولت‌ها می‌خواهد در آیین‌نامه‌های مبارزه با کرونا دستورالعمل‌هایی را هم برای کاهش خشونت علیه زنان اعمال کنند. در ایران نیز بنا به ادعای مسئولان بهزیستی آمار تماس با اورژانس اجتماعی و اعلام خشونت‌های خانگی تغییر محسوسی نداشته است. به گفته محمدرضا ایمانی، روانشناس اجتماعی با بیان اینکه بحران کرونا در افزایش خشونت‌ خانگی تاثیرگذار است و شناخت صحیح از یکدیگر می‌تواند در جلوگیری از خشونت خانگی موثر باشد. به گفته او، در ایام کرونا در نزاع و درگیری‌هایی که درون خانواده صورت می‌گیرد، دو مساله ناسازگاری زوجین و همچنین مسایل اقتصادی ناشی از کرونا مطرح است.

این روانشناس تاکید کرد: از آنجا که به واسطه ساعت‌های زیادی که خانواده‌ها در کنار یکدیگر هستند، بنابراین بهانه‌جویی‌ها و موضوعات مختلفی که باعث خشم و عصبانیت می‌شود نیز افزایش یافته است به این خاطر که ما شناخت درستی از رفتارهایمان نداریم. نکته‌ای که در ناسازگاری بین افراد در خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بسیاری از افراد تا امروز درآمد داشتند و اکنون به واسطه ویروس کرونا درآمدی ندارند و این موضوع روی افراد خانواده به ویژه مرد به عنوان مسئول خانواده اثرگذار است و میزان اضطراب، نگرانی و تاحدودی ترس نسبت به آینده و شرایط موجود را در افراد بالا می‌برد. همچنین خانواده‌‌ها مدام اخبار کرونا را دنبال می‌کنند یا خواب و استراحت لازم را ندارند که این مساله بر پر تنش شدن فضا اثرگذار است.

افزایش ظرفیت تولید ماسک

پس از شیوع ویروس کرونا، نیاز کشور به ماسک و اقلام بهداشتی چندین برابر شد. در هفته‌ای که سپری شد محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو از افزایش ظرفیت تولید ماسک در کشور تا پایان اردیبهشت به بیش از چهار میلیون ماسک در روز خبر داد. او همچنین اعلام کرد که ظرفیت تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده نیز نسبت به اسفندماه سال گذشته 10 برابر افزایش یافته است.

وضع سفید کرونا در 116 شهرستان

بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، در هفته‌ای که سپری شد ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره وضعیت سفید کرونا در شهرهای کشور گفت که ۱۱۶ شهرستان به طور متوسط صفر و یا یک بستری در هر روز طی دو هفته اخیر داشتند و ۱۲۷ شهر دو بستری به طور متوسط در روز داشتند، ۷۴ شهر نیز سه بستری در روز داشتند.

آخرین آمار کرونا در کشور

بر اساس اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۳۶۵۷ نفر رسیده است و تاکنون ۵۹۵۷ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. همچنین تا کنون ۷۳۷۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند و ۲۹۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس

با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی یکی از مواردی است که به شیوع ویروس کرونا دامن می‌زند، بنابراین استفاده از ماسک در این محیط موضوعی ناگزیر و حتمی است. طبق مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مردم ملزم به استفاده از ماسک بوده و به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در ورودی متروها در ایستگاه‌ها تا حد امکان ماسک با قیمت مناسب و اندکی سوبسید در اختیار مردم قرار گیرد.

آسیب کرونا به کسب و کارهای خُرد «زنان سرپرست خانوار»

با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارهای کوچک آسیب دیدند و صاحبان بسیاری از این کسب و کارها زنان سرپرست خانوار هستند که با شیوع کرونا اوضاع کارشان با مشکل مواجه شده است. به گفته حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در شرایط فعلی با توجه به شیوع ویروس کرونا، اقشار در معرض آسیب همچون زنان سرپرست خانوار با مشکلاتی روبه رو شدند. علاوه بر این کسب‌وکارهای خُرد این زنان نیز به دلیل شیوع کرونا آسیب دیده است و آسیب زیادی به اشتغال بانوان سرپرست خانوار وارد شده است. همچنین افزایش قیمت‌ها نیز فشار زیادی به این خانوارها وارد کرده است که نیاز به حمایت دارند. البته اکنون زنان سرپرست خانوار در کارگاه‌هایی که اقلام بهداشتی و مورد نیاز بیماری کرونا تولید می‌شود، مشغول به فعالیت هستند و مشارکت دارند. او همچنین گفت به ادارات بهزیستی استان ها اعلام شده تا حمایت های لازم را از گروه های در معرض آسیب مانند زنان سرپرست خانوار انجام دهند و به دنبال آن هستیم تا از ستاد بهزیستی اعتبارات مورد نیاز برای حمایت‌های بیشتر از زنان سرپرست خانوار تأمین شود چون بیش از ۴۰ هزار خانواده پشت نوبت داریم که در صورت تامین منابع، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

توزیع ۵ میلیون بسته معیشتی به نیازمندان

در جریان شیوع کرونا ۱۳۸۰ مرکز با همکاری ۸۹۴۰ نفر از همکاران در حال تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم هستند که تا به حال ۱۲ میلیون و ۸۵۵ هزار عدد ماسک توسط سازمان فنی و حرفه ای تولید شده است. همچنین ۳۳۳ هزار و ۱۸۷ تولیدکننده موفق به تولید ۳۲۶ هزار و ۶۹۳ عدد سایر اقلام بهداشتی و بیمارستانی شده‌اند. محمد شریعتمداری، وزیر کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت بیش از پنج میلیون بسته معیشتی توسط نهادهای حمایتی و با کمک خیرین و مردم به نیازمندان توزیع می‌شود. این بسته ها بیشتر شامل مواد غذایی و کالا به ارزش هر بسته ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود. او همچنین با اشاره به کمک های دولتی در شرایط کرونایی در قالب تسهیلات قرض الحسنه بیان کرد: این تسهیلات به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان در قالب وام های یک میلیون تومانی به ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر پرداخت شده است. همچنین تلاش می شود تا پایان این هفته به ۵ میلیون و ۱۸۳ هزار خانوار باقی مانده که پیامک های آنها دریافت شده است نیز این تسهیلات ارائه شود.

تحت تعقیب قرار گرفتن 25 نفر از کارکنان بانک مرکزی

برخورد با متخلفان ارزی از سال گذشته به طور ویژه در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد. در هفته‌ای که سپری شد، علی القاصی‌مهر، دادستان تهران از تحت تعقیب قرار گرفتن ۲۵ نفر از کارکنان بانک مرزی در پیوند با موضوع تخلفات ارزی خبر داد و گفت که حدود ۲۵ نفر از کارکنان بانک مرکزی تا سطح مدیرکل و تعدادی از افراد متخلف در بانک‌های عامل تحت تعقیب قرار گرفته اند.

تعلل در اجرای یک قانون

پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره بعد از 16 سال قانون «تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی» در سال گذشته به تصویب و تأیید نهایی رسید اما علی‌رغم گذشت 7 ماه از ابلاغ آن، هنوز این قانون اجرا نشده است. سال‌ها بود که فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی مشکلات عدیده‌ای برای ازدواج، تحصیل و شغل خود داشتند چون نمی‌توانستند تابعیت ایرانی بگیرند. قانونی که بالاخره سال‌ها پس از کش‌وقوس‌های فراوان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در شورای نگهبان نیز تایید شد. اکنون 7 ماه از ابلاغ قانون «تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی» می‌گذرد اما این قانون هنوز اجرا نشده است و مشکلات این افراد هنوز پابرجاست. معصومه آقاپور، عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، خواستار تسریع در اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی شد و درباره چرایی اجرا نشدن قانون تابعیت فرزندان ایرانی گفت وظیفه وزارت کشور است که موضوع اجرا شدن این قانون را دنبال کند. طبق ماده‌ 2 قانون مدنی، قانون مذکور لازم‌الاجرا است و طبیعی است تاخیر در اجرای آن هیچ توجیه ای ندارد و وزارت کشور باید هر چه سریعتر این قانون را عملیاتی کند.

دستور ویژه رئیسی برای بررسی مشکلات کارگران

معیشت و حقوق کارگران یکی از دغدغه‌های مسئولان است که همواره وجود دارد و همزمان با هفته کارگر حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه، به سازمان بازرسی کل کشور ماموریت دارد نهایتاً ظرف ۱۰ روز با همفکری کارگران و شورای‌عالی کار گزارش جامعی از نظام مسائل و مشکلات حوزه کارگری تهیه کند. آیت الله رییسی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای کارگران کارخانه‎هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط واگذار شده‎اند‎، ادامه داد: کارخانه‌ها به افرادی واگذار شدند که اهلیت نداشتند و آن‌ها کارخانه‌ها را با پول بانک‌ها و منابع مالی دولت گرفتند و با ناکارآمدی موجب توقف چرخه تولید و ایجاد مشکل برای کارگران شدند.

استعفای دبیرکل جمعیت هلال احمر

محمودرضا پیروی، دبیر کل جمعیت هلال احمر استعفا کرد. به گفته اسماعیل رمضانی، مدیرکل روابط عمومی هلال احمر درخواست استعفای دبیر کل جمعیت هلال احمر در حال بررسی است و فعلاً مورد پذیرش قرار نگرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار