کادر آموزشی مدارس همدان در گفت‌وگو با پانا مطرح کردند:

راهکارهایی برای بهبود تدریس در فضای مجازی

همدان (پانا) - مدیران و معلمین مدارس همدان، در خصوص نقاط ضعف و قوت تدریس در فضای مجازی، تهدیدها و فرصت های این سبک از تدریس نکاتی را بیان کردند.

کد مطلب: ۱۰۴۹۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهایی برای بهبود تدریس در فضای مجازی

ویدا سلیمی، مدیر دبیرستان محمد ملایری شهرستان ملایر در گفت‌وگو با پانا گفت: نقاط قوت تدریس آنلاین در فضای مجازی به نظر من عبارتند از: عدم لزوم خروج از محیط زندگی به ویژه در مناطق صعب العبور و یا در شرایطی مثل شرایط حال حاضر، استفاده از تنوع تدریس ها و روشهای مختلف تدریس، تنوع سوالات و منابع از نظر تعداد و فراگیری درسی، عدم محدودیت زمانی حضور آموزگار در آموزش و دانش آموزان. اما این برنامه نقاط ضعفی هم دارد. از جمله: عدم آمادگی زیرساخت‌ها، عدم تمکن مالی خانواده ها جهت خرید گوشی، تبلت و یا رایانه، وجود مناطقی در کشور که متاسفانه تحت پوشش اینترنت نیستند، آماده نبودن فایل های کم حجم تدریس.
محمدرضا امامیان، مدیر دبیرستان متوسطه اول خلیج فارس شهرستان همدان نیز در خصوص نقاط ضعف و قوت تدریس برخط و مجازی گفت: محفوظ نبودن حریم کلاس، عدم هماهنگی با برنامه های مدرسه، نبود امکان حضور و غیاب دانش آموزان و بی‌نظمی، ورود افرادی غیر از دانش آموزان به کلاس درس، عدم تعامل فراگیران با یکدیگر، سطح یادگیری پایین، رسمیت نداشتن و محفوظ نبودن حریم شخصی و امنیت اجتماعی دبیران و دانش آموزان به لحاظ شماره تلفن و ...از معایب آموزش مجازی است.

امامیان افزود: پیشنهاد می‌شود که ابتدا به صورت کامل زیرساخت های لازم فراهم شود. از جمله پایداری اینترنت و آموزش معلمان جهت آمادگی در برگزاری کلاس های آنلاین و مجازی و همچنین آموزش دانش آموزان جهت استفاده از این کلاس ها، که در این صورت این شیوه از تدریس ظرفیت بسیار بالایی خواهد داشت.

مجید نقدی، آموزگار پایه پنجم ابتدایی نیز در خصوص نقاط قوت تدریس آنلاین در فضای مجازی گفت: دانش آموزان در هر زمانی می‌توانند به مطالب گفته شده رجوع کنند و مطالب را مجددا بررسی و مطالعه کنند و ملزم هستند مطالب را خوب گوش کرده و یاداشت کنند و به نوعی از حواس خود به درستی استفاده می کنند و در ذهنشان تثبیت می‌شود.
نقدی همچنین در خصوص نقاط ضعف این نوع تدریس گفت: عدم ارتباط معلم و دانش آموزان، عدم کنترل دقیق وضعیت دانش آموز و عدم حرف شنوی برخی از دانش آموزان را می‌توان جزو نقاط ضعف این نوع تدریس دانست.

اعظم خورسندی، دبیر ادبیات برخی دبیرستان های همدان نیز در این خصوص گفت: آموزش آنلاین، کیفیت تدریس حضوری و رو در رو را نداشته و محقق شدن هدف تدریس را در زمان تدریس نمی توانیم مشاهده کنیم و نقطه فرار از تکالیف را در بر دارد. همچنین دامنه اختیار معلم محدود بوده و وقت بسیاری می‌گیرد. برای خانواده ها و معلمان هم هزینه بر است و باعث می‌شود دانش آموزان بیشتر در دنیای مجازی سیر کنند و سوء‌استفاده ها و بدآموزیهایی به دنبال دارد. از سویی دیگر، کنترل خانواده های کم سواد بر فرزندان هم خواه، ناخواه کمتر می شود و در صورت عدم رعایت امنیت فضای مجازی و عدم وجود آموزش و آگاهی کافی از مسایل امنیتی، تبعاتی گاه جبران ناپذیر به‌وجود خواهد آورد.

خورسندی ادامه داد: از دیگر معایب این سبک از آموزش، نداشتن گوشی اندروید برای خانواده های بی بضاعت است که این خود سبب خواهد شد فاصله طبقاتی به فاصله آموزشی و تبعیض منجر شود و کیفیت آموزشی پایین‌تر خواهد آمد و این فضا همچنان جدی گرفته نمی شود. در پایان می توان گفت ارتباط عاطفی بین معلم و شاگرد در این سبک از آموزش کمتر است.

خورسندی افزود: از مزایای این روش آموزش می توان به عدم محدودیت زمانی و همچنین استفاده هم زمان از جذابیت های صوتی و تصویری برای آموزش، نام برد که جزو بهترین محاسن آموزش مجازی هستند. پیشنهاد می کنم به دانش آموزان و معلمین و خانواده ها، آموزش های بیشتری در خصوص استفاده از تکنولوژی و امنیت در فضای مجازی، در جهت حفظ حریم شخصی داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار