هفت مرکز بیماریابی ویروس کرونا در استان بوشهر راه‌اندازی شد

بوشهر(پانا)_ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از راه‌اندازی هفت مرکز بیمار یابی در استان بوشهر خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۴۹۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
هفت مرکز بیماریابی ویروس کرونا در استان بوشهر راه‌اندازی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، عبدالمحمد خواجه‌ئیان اظهار کرد: در کنار راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی، امروز راهبرد بیماریابی و شناسایی زودهنگام موارد مثبت بیماری و جداسازی آن‌ها از افراد دیگر در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است چرا که این افراد هر روزی که از آلودگی آن‌ها می‌گذرد می‌توانند بیماری را به چندین نفر دیگر منتقل کنند.
وی گفت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و شناسایی بهتر و سریع‌تر بیماران، ۱۳ مرکز بیماریابی در مراکز خدمات جامع سلامت در مناطق پرجمعیت این استان راه‌اندازی می‌شود.
خواجه‌ئیان افزود: تاکنون هفت مرکز بیماریابی در استان بوشهر راه‌اندازی شده است و ۱۳ مرکز دیگر نیز تا هفته آینده در دیگر مناطق استان شروع به فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: اگر در مراحل نخست و قبل از اینکه بیماری به سایر افراد منتقل شود افراد آلوده شناسایی و جداسازی زودتر انجام شود افراد کمتری آلوده و به این ترتیب می‌توان سریع‌تر زنجیره انتقال را قطع کرد.
خواجه‌ئیان اظهار کرد: در این مراکز بیماریابی، افرادی که به صورت سرپایی مراجعه می‌کنند، افرادی که از مراکز دیگر ارجاع و یا کسانی که در تماس با موارد آلوده مثبت قطعی بودند شناسایی و بررسی می‌شوند و اگر لازم باشد نمونه‌گیری و توصیه‌های لازم انجام می‌شود و نتیجه در مدت یک روز اعلام و به این صورت جلو انتشار بیماری گرفته می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در چهار روز گذشته افرادی که با علائم خفیف به این مراکز مراجعه کردند نمونه‌گیری و آزمایش آن‌ها مثبت اعلام‌شده است و این نشان می‌دهد مراکز بیماریاب کمک می‌کند تا زنجیره انتقال قطع و از شدیدتر شدن موارد بیماری و بستری در بیمارستان‌ها و بدحالی بیماری جلوگیری شود.
خواجه‌ئیان افزود: در زمان حاضر مردم از فعالیت این مراکز بیمار یاب که موجب انتشار آلودگی می‌شود نگران هستند اما باید بدانند این مراکز هیچ آلودگی به همراه ندارد، چون تمهیدات لازم اندیشیده شده و بخش مربوط به بررسی این افراد جداسازی شده و مابقی تماسی با این بخش نخواهند داشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: نگرانی‌ها باید در خصوص تجمع‌ها، دورهمی‌ها، ترددهای بی‌مورد در اماکن عمومی مانند پارک‌ها، بازار و ساحل باشد نه اینکه نسبت به مراکز بیماریابی که تلاش می‌کنند افراد ناقل را شناسایی کنند نگرانی باشد.
وی با بیان اینکه شرایط نمونه‌گیری در این مراکز رعایت شده اظهار کرد: افراد دارای علائم کرونا، بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن و کسانی که با فرد مبتلا در تماس بوده‌اند می‌توانند به مراکز منتخب مراجعه کنند.
خواجه‌ئیان بابیان اینکه نمونه‌های گرفته‌شده مراکز در همان روز به آزمایشگاه مرجع تشخیص کرونا بوشهر ارسال و جواب‌ها بعد از ۲۴ ساعت مشخص می‌شود گفت: انتظار می‌رود با راه‌اندازی مراکز بیمار یابی کرونا میزان مراجعه مردم به بیمارستان‌ها کمتر و هر چه سریع‌تر مبتلایان شناسایی شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، همکاری بین بخشی نهادها و از همه مهم‌تر مشارکت مردم می‌تواند موجب قطع زنجیره انتقال و کنترل بیماری شود.
این مقام مسئول گفت: در بیماری کرونا درمان وجود ندارد به همین دلیل باید تمام تلاش خود را بر روی کنترل بیماری و پیشگیری متمرکز کرد.
وی یادآور شد: یکی از مؤثرترین راهبردها در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از وسایل حفاظت فردی و کاهش ترددهاست و تاکنون این راهبرد در کشور و استان بوشهر موفق بوده است به نحوی که بوشهر امروز جزو استان‌هایی است که کمترین میزان شیوع، بروز، مرگ و بستری ناشی از این بیماری را در کشور دارد.
خواجه‌ئیان با تأکید بر اینکه راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی به‌تنهایی مؤثر نیست و نباید متوقف شود گفت: در زمان حاضر با برداشتن محدودیت و فعالیت دوباره بازارها مردم به خرید می‌روند و به نظر می‌رسد خیلی از این ترددها ضروری نیست و در سواحل جمعیت زیادی از مردم بومی و از استان‌های دیگر بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حضور می‌یابند و این امر می‌تواند نگران‌کننده باشد چراکه بیماری کرونا با تجمع‌ها امکان انتقال را افزایش می‌دهد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: هرچند محدودیت‌ها برداشته‌شده، اما راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار بیماریابی و تشخیص زودهنگام بیماران باید ادامه یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار