پیشنهاد رئیس کمیسیون آموزش مجلس برای برگزاری امتحانات دانش‌آموزان

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد که امتحانات کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به تاثیر گذاری در کنکور این گونه برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد در فاصله 20 روزه‌ای که کلاس دوازدهمی‌ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی‌ها و یازدهمی‌ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.

کد مطلب: ۱۰۴۸۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد رئیس کمیسیون آموزش مجلس برای برگزاری امتحانات دانش‌آموزان

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به اینکه آیا آموزش‌های تلویزیونی به عدالت نزدیک‌تر است یا آموزش‌های مجازی؟ گفت: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا که غیرحضوری است. تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل و لازم هستند و امید است هم افزایی خوبی را داشته باشند.

وی افزود: لازم است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده و سامانه‌ای را تعریف و از آن بهره‌مند شود. کشور در دراز مدت نیاز به این سامانه دارد. البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزش‌ها نیست بلکه یک ضرورت است که باید به سمت آن حرکت کنیم.

آموزش از طریق تلویزیون در این شرایط راحت‌تر است

زاهدی با بیان اینکه آموزش از طریق تلویزیون در این شرایط سهل‌الوصول‌تر و راحت‌تر است گفت: اما آموزش اینترنتی مسائل متعددی دارد؛ نخست آنکه باید مباحث فنی آن دیده شود، زیرساخت‌ها فراهم باشد، امنیت شبکه مساله بعدی است و اگر درست کار نکنیم آن سامانه تبدیل به ضدخودش می‌شود. در کنار این موضوع باید به این سوال‌ها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره‌گیری مناسب به معلم و دانش‌آموز داده شده است یا خیر و آیا خانواده‌ها آمادگی استفاده دارند؟ آیا اینترنت پرسرعت وجود دارد؟ آیا تلفن هوشمند و کامپیوتر در اختیار دارند؟ بعید است بتوان در کوتاه مدت همه این امکانات را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش‌ و آموزش عالی باید به سمت آموزش سکویی و پلتفرمیک حرکت کنند که یک نیاز جدی است و مدت‌هاست در دنیا آغاز شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا آماری دارید که چند دانش‌آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: یکی از مشکلات جدی عدم دسترسی است. آمار وجود ندارد اما می‌توان دریافت که همه خانواده‌ها به‌ویژه در مناطق دور دست و محروم و حاشیه‌ای به تلفن هوشمند و یا سیستم کامپیوتر و حتی تلویزیون ندارند. معمولا هر ساله تا اسفند 80 درصد کتاب‌ها تدریس می‌شود برخی پایه‌ها نیز درسشان را تمام می‌کنند. بنابراین باید از 80 درصد محتوا امتحان گرفته شود.

چگونگی برگزاری آزمون‌های دوره متوسطه اول و دوم

زاهدی با بیان اینکه چاره‌ای نداریم و باید به سمت آموزش اینترنتی و مجازی حرکت کنیم درباره چگونگی برگزاری آزمون‌های دوره متوسطه اول و دوم توضیحاتی ارائه داد و گفت: باید میان آزمون‌های دوره متوسطه اول با متوسطه دوم تفاوت قائل شد؛ زیرا سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در کنکور سراسری تاثیر دارد. اینکه در دوره متوسطه اول به معلم اختیار دهیم که خودش ارزشیابی پایانی را انجام دهد بسیار خوب است اما باید برای کلاس‌های پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تفاوت قائل شویم.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به تاثیر گذاری در کنکور این گونه برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد در فاصله 20 روزه‌ای که کلاس دوازدهمی‌ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی‌ها و یازدهمی‌ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.

معلم فداکار ابتدایی از اهر که اقدام به خرید تلویزیون برای دانش‌آموزش کرد

رقیه سرقینی، معلم فداکار ابتدایی از اهر که اقدام به خرید تلویزیون برای دانش‌آموز خود برای تماشای آموزش‌های تلویزیونی و بهره‌مندی از این تدریس‌ها کرده در برنامه تلویزیونی پرسشگر در این باره توضیح داد و گفت: این دانش‌آموز چون امکانات فضای مجازی را نداشت هفته‌ای سه بار به منزلش می‌رفتم و دیدم آنطور که آموزش باید پیش رود پیش نمی‌رود. تلویزیونی تهیه کردم و در اختیار خانواده گذاشتم که برای تماشای آموزش‌ها راحت باشند. هفته‌ای دو بار هم برای ارزیابی و پیگیری درس شاگردم به منزلشان می‌روم.

وی افزود: به کادر درمانی کشور خسته نباشید می‌گویم و به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم نگران نباشند، کرونا را شکست خواهیم داد و آنها دوباره با سلامتی کنار همکلاسی‌های خود در مدرسه حضور خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار