کلاهبرداری با پوشش کسب‌وکار اینترنتی

تهران (پانا) - در اقدامی جدید سوءاستفاده از روزهای قرنطینه، کلاهبرداران، افراد را به انجام کسب‌وکارهایی که قابلیت انجام در منازل را دارند، تشویق می‌کنند و با اطلاعات نادرستی از حجم و زمان کار فریب می‌دهند و از آنها برای اقلامی که مورد استفاده نیست، هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند.

کد مطلب: ۱۰۴۸۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
کلاهبرداری با پوشش کسب‌وکار اینترنتی

به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیت سایبری دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند، امنیت اطلاعات آنها تبدیل به یکی از بزرگترین دغدغه‌های بسیاری از کاربران در فضای مجازی شده است. از طرفی اکنون که بحث ویروس کرونا و تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان خبرساز شده، بسیاری از کلاهبرداران و سودجویان هم در کمین نشسته‌اند تا از این فرصت ایجادشده نهایت سوءاستفاده را داشته باشند.

گاهی شاهد افزایش فعالیت اپلیکیشن‌های مختلف درزمینه تست و شناسایی کرونا، خوداظهاری و پاسخ‌گویی به سوالات مربوط‌به کرونا، تب‌سنج و دیگر اپلیکیشن‌های مربوط به این ویروس هستیم که فاقد کارایی لازم بوده و گاهی اوقات به دنبال سرقت اطلاعات کاربران نیز هستند که هدایت به لینک‌ و درگاه‌های بانکی جعلی و سرقت اطلاعات هویتی و کاری از مهم‌ترین اهداف اپلیکیشن‌های جعلی طراحی‌شده است.

در موردی دیگر از کلاهبرداری، افرادی هستند که از تمایل افراد به ماندن در خانه سوءاستفاده می‌کنند. در حالی که که اکثر مردم در قرنطینه خانگی هستند یا حتی‌الامکان سعی می‌کنند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از خانه خارج نشوند بعضی از کاربرها، دوست دارند که از طریق اینترنت کاری پیدا کنند یا کاری باشد که در منزل بتوانند انجام بدهند و از این کار درآمدی داشته باشند، اما در این بین متاسفانه افرادی هستند که از این شرایط و موقعیت سوءاستفاده می‌کنند.

در این راستا علی‌اصغر زارعی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: بعضی از کاربران تلگرامی یا صفحه‌های اینستاگرامی تبلیغ می‌کنند اگر دنبال کاری در داخل منزل هستید ما می‌توانیم کاری برای شما پیدا کنیم، کارهایی که در منزل انجام دهید و به صاحب کار تحویل دهید؛ کارهایی مثل بسته‌بندی، شمع‌سازی، چرم‌دوزی، ساخت بدلیجات، پاکت، جعبه و کارهای شبیه این‌ها به شما معرفی می‌کنند و از شما می‌خواهند براساس مهارت و علاقه‌ای که دارید یکی از این کارها را انجام دهید.

اطلاعات نادرست درباره حجم و زمان کار

این کارشناس مدیریت ادامه داد: سیستم‌های اطلاعاتی بعد از انتخاب لوازم مورد نیاز کار، از شما می‌خواهند که پیش از فرستادن آن لوازم، پول را باید به حسابشان واریز کنید و اما در این فاصله مشتریان را با اطلاعات نادرستی از حجم کار، زمان کار و قوانین متناقض دیگر فریب می‌دهند.

وی با بیان اینکه آنها در ابتدا ادعا می‌کنند که کار ساختن این شمع یا جعبه‌ها فقط چند دقیقه طول می‌کشد، افزود: اما در حقیقت بعد از اینکه فیلم آموزشی را برایتان ارسال کردند ملاحظه می‌کنید این کار در کمال تعجب ساعت‌ها زمان می‌برد و اگر بخواهید کار را ادامه دهید نمی‌توانید آن تعداد را در زمانی که توافق کردید تحویل بدهید؛ در نتیجه تنها راهی که برایتان باقی می‌ماند انصراف از این کار است اما هزینه‌ای که برای خرید این وسایل با هم توافق کردید را به شما برنمی‌گردانند.

زارعی گفت: در حقیقت این افراد تعدادی وسایل کار بی‌مصرف را به قیمت چندین برابر به شما فروختند، وسایلی که مورد استفاده‌ای برای شما ندارند و اگر بخواهید ادامه دهید در مدت زمانی که توافق کردید، امکان درست کردن این موارد وجود ندارد و حتی اگر بخواهید شبانه‌روزی هم کار کنید، از کار شما ایراد می‌گیرند و کارتان را زیر سوال می‌برند و البته آن مبلغ توافق‌شده را هرگز پرداخت نمی‌کنند.

این کارشناس مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی با بیان اینکه در این مدت بسیاری از کاربران قربانی بعضی از این ترفندهای تلگرامی یا صفحه‌های اینستاگرامی کاریابی اینترنتی شده‌اند، گفت: خصوصا در وضعیت شیوع بیماری کرونا که اکثر مردم در قرنطینه خانگی هستند، فعالیت این کانال‌ها رو به افزایش است. بنابراین توصیه می‌شود بدون اطلاع اولیه و کافی هیچ مبلغی در ابتدای کار به این افراد پرداخت نکنید، زیرا درصورتی که از انجام کار انصراف دهید، با ایراد و بهانه‌های طرف مقابل روبه‌رو می‌شوید و البته پول پرداخت‌شده را هم به شما برنمی‌گردانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار