در گفت و گو با پانا مطرح شد؛

انتخاب رشته، یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در طول زندگی است

شیراز(پانا)- پس از پایان دوره متوسطه مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین انتخاب هر فرد، انتخاب رشته دانشگاهی است. این انتخابِ سازنده می‌تواند تضمین‌کننده آینده‌‌ شغلی و اجتماعی هر فرد باشد، چرا که انتخاب رشته بسیار حساس است و بعضا انتخاب اشتباه می‌تواند شخص را از آرزوهایش جداکرده و آینده او را تهدید به شکست و ناکامی کند.

کد مطلب: ۱۰۴۸۲۹۳
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب رشته، یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های  افراد در طول زندگی است

انتخاب رشته تحصیلی باید بر اساس ترجیح‌ و خواسته شخصی و علاقه فرد انجام شود در غیر این صورت، فرد با پذیرش در دانشگاه و تحصیل در رشته‌ای که علاقه‌ای به آن ندارد مشکلات بسیاری را در پیش‌رو خواهد داشت؛

این روزها بسیاری از مراکز مشاوره به طور آنلاین یا تلفنی در ارائه مشاوره به دانش‌آموزان فعال است و یکی از این ادارات اداره مشاوره تربیتی تحصیلی آموزش و پرورش فارس است که در طول تعطیلی مدارس موفق به ارائه 800 مشاوره در سطح استان فارس و پاسخگویی 4 هزار مشاوره به دانش‌آموزان و اولیاء در سایر استان‌ها به صورت تلفنی بوده است.

رئیس اداره مشاوره تربیتی تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس در این خصوص در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: از آنجا که تاثیر انتخاب رشته در آینده هر فرد نقش خواهد شد و مسیر زندگی هر فرد را نشان می‌دهد؛ دانش‌آموزان بنا به بازار کار و نیاز جامعه بومی خودشان باید انتخابی عقلانی انجام دهند.

طیبه رحیمی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان از نظرات اولیاء‌شان تاثیر می‌گیرند گفت: اولیاء دانش‌آموزان باید با دید واقع‌بینانه برای فرزندانشان تصمیم بگیرند و آن‌ها را راهنمایی کنند، هنگامی که اولیاء یا دانش‌آموزان در این انتخاب با مشکلی مواجه می‌شوند نقش یک مشاور تحصیلی؛ شغلی نمایان می‌شود.

او ضمن اشاره به اینکه حدنصاب نمرات لازم در رشته‌ها از 35 امتیاز است گفت: از دانش‌آموزان انتظار می‌رود برای کسب رشته مورد علاقه‌شان و آینده شغلی مناسب از دروس فاصله نگیرند تا سقفِ حداقل نمرات مجاز برای ورود به رشته‌های مورد علاقه‌شان را کسب کنند.

او همچنین در خصوص صحبت دانش‌آموزان با صاحبان مشاغل گفت: صاحبان مشاغل کمک بزرگی به روشن شدن مسیر شغلی دانش‌آموزان می‌کنند و این امر در نگرش و تفکر دانش‌آموزان نیز بسیار تاثیر دارد تا بتوانند به انتخابی دقیق دست بزنند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه نظر والدین در هدایت تحصیلی 5 امتیاز از 100 امتیاز را در بر می‌گیرد گفت: هنگامی که از یک دانش‌آموز پرسیده می‌شود به چه رشته‌ای علاقه داری می‌گوید هر رشته‌ای که والدینم بگویند، علت مواجهه ما با این سخن به دلیل مخالفت والدین با رشته مورد علاقه دانش‌آموز است که می‌تواند به آینده شغلی دانش‌آموز آسیب‌های جدی وارد کند.

رحیمی اضافه کرد در سامانه آزمون سراسری فارس به نشانی http://eform.farsedu.ir/3386 تمام فایل‌های آموزشی و دیگر موارد در دسترس تمام دانش‌آموزان و اولیاء آنها قرار دارد و در وب سایت اداره مشاوره به نشانی http://moshaveranfarsedu.blogfa.com در قسمت "آرشیو موضوعی" به تفکیک موضوع، بیش از ۱۲۰ محتوای تخصصی از بین ۲۰۰ محتوایی که توسط مشاوران استان فارس تهیه شده قابل دریافت است.

به گفته‌ او با توجه به شیوع ویروس کرونا زمان ارائه فرم‌های هدایت تحصیلی به دانش‌آموزان مشخص نیست و زمان ارائه این فرم‌ها به دانش‌آموزان از وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

رئیس اداره مشاوره تربیتی تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: علاوه بر تمام کارشناسان ادارات 59 منطقه استان که پاسخگوی سوالات دانش‌آموزان و اولیاء آنها به صورت مشاوره تلفنی با عنوان " صدای مشاور" در خصوص انتخاب رشته هستند؛ مشاوران زیر نیز همه روزه صبح‌ها از ساعت 9 الی13 و عصرها 17 الی 20 آماده ارائه مشاوره هستند.

رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه تمام مشاوران مدارس متوسطه اول در گروه مدرسه به دانش‌آموزان به ارائه مشاوره می‌پردازند از کسب رتبه برتر کشوری توسط آموزش و پرورش فارس در ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان در تعطیلی مدارس خبر داد و گفت: اداره مشاوره تربیتی تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس در بین استان‌های کشور در خصوص فعالیت‌های مشاوره‌ای همیشه شاخص بوده است.

خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار