در گفت‌وگو با پانا:

فریده شجاعی: باید مسیر موفقیت بسکتبال زنان را ادامه دهیم؛ کرونا نمی‌آمد بسکتبال زنان ایران المپیکی می‌شد

دغدغه‌ام بها دادن به دختران ایران برای رسیدن به جایگاهی است که لیاقتش را دارند

تهران (پانا) - نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال ایران ادامه مسیر موفق بسکتبال زنان در ایران را نیازمند تزریق بودجه و در اختیار داشتن امکانات دانست و تأکید کرد با برنامه‌ریزی صورت گرفته دختران ایران می‌توانند به جایگاه‌های بهتری در آسیا و جهان برسند.

کد مطلب: ۱۰۴۸۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
فریده شجاعی: باید مسیر موفقیت بسکتبال زنان را ادامه دهیم؛ کرونا نمی‌آمد بسکتبال زنان ایران المپیکی می‌شد

اتفاق‌های خوب برای بسکتبال زنان ایران طی دو سال اخیر یک به یک از راه می‌رسد، پس از اینکه لباس بسکتبال زنان ایران با رعایت موازین شرعی از سوی فدراسیون جهانی بسکتبال مورد تائید قرار گرفت، سال گذشته تیم ملی بسکتبال زنان ایران در مسابقات غرب آسیا عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و برای اولین بار در تاریخ بسکتبال زنان در ایران به مدال برنز رسید. چند روز پیش سایت فدراسیون جهانی بسکتبال با انتشار گزارشی به تمجید از روند رو به رشد بسکتبال زنان ایران طی سال اخیر پرداخت، گزارشی که نشان داد به روزهای خوب بسکتبال زنان در ایران می‌توان امیدوار بود.

فریده شجاعی، نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال ایران در گفت‌وگو با پانا در واکنش به انتشار این گزارش از سایت فیبا گفت: سال گذشته دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم؛ به عنوان مثال تیم ملی دانشجویان که ملی‌پوشان ما هم هستند برای اولین بار در مسابقات جهانی شرکت کردند و سوم شدند و بازیکنان ما در مسابقات جهانی بسکتبال سه نفره در مهارت‌های فردی به جایگاه سوم رسیدند. در مسابقات باشگاهی برای اولین بار در تاریخ ایران مقام دوم غرب آسیا را کسب کردیم و تیم ملی هم سوم غرب آسیا شد. هرچند امکانات و پول کم داریم و بازی‌های دوستانه و تدارکاتی کم است، اما ما باید به این مسیر ادامه دهیم.

وی ادامه داد: ما الان در مرحله کسب سهمیه المپیک هستیم در حالی که قبل از ما هیچ رشته تیمی در کوران کسب سهمیه نبوده است و اگر کرونا نمی‌آمد ما تا به حال در مسابقات شرکت کرده بودیم و سهمیه‌مان را هم گرفته بودیم. حتی اگر از رنکینگ جهانی هم می‌خواستند 8 تیم برتر را بردارند، ما از طریق رنکینگ به المپیک می‌رسیدیم.

نایب رئیس فدراسیون بسکتبال در ادامه به تأثیر موفقیت بسکتبال زنان ایران در جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که ورزش زنان ما نسبت به زنان دنیا دارد هرگونه پیشرفتی برای ما خوشحال کننده هست. البته نه تنها در جامعه خودمان این موفقیت‌ها دیده می‌شود بلکه دنیا هم همین واکنش را نسبت به ما دارند. برای مثال فیبا یک عکس از تیم ملی دانشجویان ما را که سوم جهان شدند به عنوان عکس سال در صفحه‌اش منتشر کرد در حالی که ممکن است عکس‌های بهتری هم باشد ولی بچه‌های با حجاب ما را در اولویت می‌گذارند.

وی در ادامه درباره برنامه‌های بسکتبال زنان ایران در سال 1399 گفت: هنوز هیچ برنامه‌‎ای از سوی فیبا مشخص نشده ولی بدیهی است که همه چیز یک سال به تعویق خواهد افتاد. همه منتظر هستیم وضعیت به حالت امن درآید چون ما هنوز فینال لیگ گذشته را هم برگزار نکرده‌ایم. ما کاملاً آماده‌ایم و به محض اینکه از این بحران بیرون بیاییم کار را آغاز می‌کنیم.

شجاعی درباره روند استعدادیابی در بسکتبال زنان ایران و توجه به بخش پایه برای ادامه روند موفقیت این رشته گفت: اعتقاد کاری من این است که به پایه‌ها باید اهمیت داد و همین اعتقاد را نه تنها در بسکتبال بلکه زمانی هم که در فدراسیون فوتبال بودم، داشتم. در فدراسیون بسکتبال هم توجه به تیم‌های پایه از برنامه‌های اصلی ما است و خوشحالم که در سال گذشته در همه استان‌ها استعدادیابی داشتیم.

وی ادامه داد: برای مثال در تهران ما در سه رده سنی استعدادیابی انجام دادیم و هفت نفر از استعدادهای برتر را به تیم ملی جوانان معرفی کردیم تا برایشان برنامه‌ریزی انجام شود. مسابقات قهرمان کشور نوجوان، جوانان و امید را برگزار می‌کنیم و این نشان از این دارد که به پایه‌ها اهمیت داده می‌شود. در همین برنامه‌هایی که برای کرونا گذاشته‌اند می‌بینیم که کودک پنج ساله بسکتبال بازی می‌کند و مهارت‌های آن را در منزل آموزش می‌بیند. خوشبختانه بسکتبال از رشته‌هایی هست که می‌توان از سنین پایین استعدادیابی کرد. از همه مهم‌تر برنامه نخبه‌پروری هست که نحوه پرورش این استعدادها را باید برنامه‌ریزی کرد البته این موضوع نیاز به امکانات و هزینه دارد.

نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال در پایان گفت: دغدغه من بها دادن به دختران و زنان ایران هست و کمک کردن به آن‌ها برای رسیدن به جایگاهی است که لیاقتش را دارند و در این مسیر رسالت خودم را کشف استعدادها و پرورش دادن آن‌ها می‌دانم. در پایان از توجه رسانه تشکر می‌کنم چون باعث می‌شود انگیزه و اعتماد به نفس بچه‌ها و کادر فنی ما بالا رود و کارمان را بهتر انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار