فرهنگ باستانی لرستان پنجه در پنجه کرونا

خرم‌آباد(پانا)- شیوع کرونا در جهان اگر چه اولین تاثیرات مشهود خود را در حوزه اقتصاد برجای گذاشت و نظام سلامت را با چالش اساسی مواجه کرد، اما دیری نپایید که همگان متوجه بروز تغییراتی عمیق در سبک زندگی و تولد فرهنگی جدید شدند.

کد مطلب: ۱۰۳۸۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ باستانی لرستان پنجه در پنجه کرونا

به گزارش ایرنا، امروزه تاثیرات مهم و نقش مثبت اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه مقابله با کرونا بر هیچ کسی پوشیده نیست. اگر دعوت هنرمندان به پویش "در خانه بمانیم" و اطلاع رسانی لحظه به لحظه رسانه ها و هنرنمایی‌های مجازی و فعالیت های انسان دوستانه اهالی فرهنگ و هنر نبود مشخص نبود امروز در چه مرحله ای از این اپیدمی هولناک به‌سر می بردیم.
اما روی دیگر این سکه داستان متفاوتی روایت می‌کند. اگر برای هر پدیده ای ۲ شکل فرم و محتوا را متصور شویم شاید بتوان ابعاد مختلف و زوایای پنهان این تحول بزرگ فرهنگی را مورد مطالعه قرار دارد. به بیان ساده تر معمولا در جریان یک رخداد، همیشه شکل قضیه است که خودنمایی می کند، در واقع نگاه اکثریت قریب به اتفاق جامعه تنها متوجه خروجی کار است. جامعه، فقط اثر هنری را می بیند و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد حال آنکه اثر مذکور چه روندی را از ایده تا اجرا گذرانده و اینکه هنرمند در چه شرایط روحی، اقتصادی و اجتماعی اقدام به خلق یک اثر کرده، از آن دست زوایای تاریکی است که معمولا دست نخورده می ماند.
همین ماجرای اخیر یعنی شیوع کرونا ملموس ترین مثالی است که می‌توان برای این مفاهیم ذکر کرد. به جرات می‌توان ادعا کرد که این مقطع از زمان شاید تنها نقطه تاریخ معاصر است که در آن شهروندان از همه طبقات اجتماعی در یک وضعیت اجباری بنام قرنطینه به‌سر می‌برند و خواسته و ناخواسته از خوراک های فرهنگی تقریبا یکسانی مانند اخبار، فیلم و سریال و موسیقی استفاده می‌کنند.
کوتاه سخن اینکه در این ایام، اهالی فرهنگ و هنر بزرگترین خدمات خود را که حاصل سالها تلاش و تجربه بود برای مردم در طبق اخلاص قرار دادند و رسالت خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده و می‌دهند، اما متاسفانه یکی از بیشترین خسارت ها نصیب این طبقه از جامعه شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این خصوص می‌گوید: طبق برآوردهای صورت گرفته، شیوع ویروس کرونا بیش از ۳۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه ای لرستان وارد کرده است.

احمدحسین فتایی افزود: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تمامی فعالیت های فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه ای این اداره کل، خسارات فراوانی را به این حوزه وارد آورده است.
وی افزود: بر همین اساس و بر طبق برآوردهای صورت گرفته، این خسارات به بخش های فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه ای استان در مدت زمان کمتر از دو ماه یعنی اواخراسفند ۹۸ و فروردین امسال حادث شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تصریح کرد: از این مبلغ، بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان خسارت مربوط به بخش های فرهنگی، هنری و قرآنی و ۱۵ میلیارد تومان نیز مربوط به حوزه رسانه شامل مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان می باشد.
فتایی سپس با اشاره به تلاش در جهت حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و جامعه ی قرآنی استان،ادامه داد: خسارت های وارده به طور دقیق و با جزئیات کامل به مقامات کشوری و استانی گزارش داده شده و امیدواریم با پیگیری های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار لرستان و قول مساعد دولت در جهت حمایت از خسارت دیدگان، بتوانیم بخشی از این خسارات را جبران کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار