ظرفیت‌های شبکه شاد از زبان معلمان؛

تاثیر علم بین دانش‌آموزان در روزهایی که مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند

شیراز (پانا) - اسفندماه سال 98 در حالی کرونا بر جهان حاکم شد و مردم دنیا را مجبور به خانه‌نشینی، ترک محیط‌، دورکاری و فراگیری آموزش از راه دور کرد که در برخی کشورهای در حال توسعه مانند ایران، بسترهای زیربنایی برای دورکاری و آموزش مجازی وجود نداشت اما سیستم آموزش و پرورش کشور در مواجهه با این بحران به‌خوبی از فضای مجازی به عنوان کلاس درس استفاده کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر علم بین دانش‌آموزان در روزهایی که مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند

در این بحران، معلمان و دانش‌آموزان با شیوه جدیدی از آموزش روبه‌رو شدند که برخی از آنان در این گفت‌وگو نظرات خود را در خصوص آموزش مجازی و روش تدریس به این شیوه بیان کردند.

محمد نادری دبیر آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز و عضو فعال انجمن صنفی فرهنگیان آموزش و پرورش که سابقه 22 سال تدریس در درس‌های عربی، پیام‎های‌آسمانی، قرآن، انشا، املا و کار و فناوری در آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز در دوره متوسطه اول را در کارنامه خود دارد به پانا گفت: با تعطیلی مدارس در روزهای کرونایی معلمان، اولین گروه آموزشی بودند که در همان روزهای اول، کار خود را از طریق شبکه‌های مجازی در زمینه سوادآموزی شروع کردند و در هیچ موقعیتی علم را از دانش‌آموزان دریغ نکردند و همواره سعی برآن داشتند که تلاش کنند دانش‌آموزان از درس فاصله نگیرند.

وی ادامه داد: هرچند نبود اینترنت پرسرعت، محدودیت شبکه‌های مجازی و ارتباط جمعی از جمله موانع راه سواد‌آموزی در این شرایط است؛ اما این عوامل نتوانسته‌اند تاکنون سد راه ارتباط معلمان و دانش‌آموزان شوند.

این عضو فعال انجمن صنفی فرهنگیان آموزش و پرورش در خصوص ارتقای آموزش مجازی گفت: توجه به مشکلات دسترسی به اینترنت و گوشی‌ هوشمند در دست دانش‌آموزان می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزش مجازی کمک کند.

اهمیت تحول در آموزش

نادری آموزش از راه دور را مستلزم بسترسازی مناسب دانست و گفت: تنها با توجه به فرایند هوشمندسازی و استفاده از ابزارهای آموزش هوشمند در مدارس است که می‌توان شاهد تحول در آموزش شد.

عضو فعال انجمن صنفی فرهنگیان آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه و وزارت آموزش پرورش بدون دانش‌آموز ارزشی ندارد و وجود دانش‌آموز است که به این ارگان جان و روح می‌بخشد، از عموم دانش‌آموزان خواست تا ضمن مراقبت از سلامتی خود، از فرصت در خانه ماندن برای درس خواندن و برنامه‌ریزی مناسب برای مرور درس‌های خود استفاده کنند تا نسبت به درس و مدرسه دل سرد و بی‌انگیزه نشوند.

نادری اضافه کرد: درگیری جهان با کرونا به همه مردم دنیا و مخصوصا کشور ما تلنگری‌ زد تا محدودیت فناوری روز در مدارس، محدودیت علم پزشکی و محدودیت‌های اقتصادی خود را شناسایی و برای رفع این محدودیت‌ها تلاش کنیم.

این دبیر شیرازی که در تدریس بر آموزش صحیح مطالبه‌گری و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان، بیشتر از پاسخ و پرسش درسی اهمیت می‌دهد، ادامه داد: این ویروس باعث شستشوی ذهن انسان‌ها از خرافات و عقاید سخیف شد و بشر را آگاه کرد که در کنار علم فقط تکیه بر نیروی لایزال الهی آرامش بخش جان و هستی انسان است.

تاثیر علم در بین دانش‌آموزان در روزهایی که مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند احساس می‌شود

به گفته دبیر تخصصی زبان انگلیسی متوسطه، آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز، که این روزها نصف روز خود را در کارگاه‌های تولید ماسک و لباس ایزوله سپری می‌کند، گفت: تاثیر علم در بین دانش‌آموزان در این روزهایی که مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند احساس می‌شود و کرونا ارزش علم را ثابت و هماهنگی و تعاون بین ثروتمندان و نیازمندان برای رفع مشکلات مردم در سطح جامعه برقرار کرده است.

دبیر آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز اضافه کرد: امکانات فیزیکی از جمله گوشی و کامپیوتر برای دسترسی به اینترنت یکی دیگر از معضلاتی است که خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و از جمله موانع برگزاری امتحان آنلاین در خردادماه می‌شود.

جاوید از دانش‌آموزان خواست تا دقت بیشتری در درس خواندن به خرج دهند و از کمک خواهر و یا برادر خود در دروس کمک بگیرند و والدین با ایجاد فضایی آرام، شاد و بی استرس برای فرزندان خود محیط خانه را پر نشاط و شاد و از عدم تمرکز فرزندان خود در دروس جلوگیری کنند.

معلمان از دانش‌آموزان انتظار دارند به حساسیت‌های خانواده توجه کنند

آقای کشاورز دبیر مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز نیز در ادامه با تاکید بر مشکلات و معضلات این روش، گفت: آن چه امیدوار کننده است این است که در این شرایط دانش‌آموزان از همین طریق مجازی و با وجود محدودیت‌ها و موانع بسیار، نگاهی سطحی به مطالب دارند و خود فرصت تامل درباره درس را به دانش‌‌آموزان می‌دهد و باعث حفظ ارتباط شاگرد و معلم است.

دبیر مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز همچنین گفت: معلمان از دانش‌آموزان انتظار دارند به حساسیت‌های خانواده توجه کنند؛ بی اجازه به بیرون خانه نروند و در طول یک روز ساعاتی را به درس‌هایشان اختصاص دهند و ارتباط خود را با معلمان خود حفظ کنند تا از دروس فاصله نگیرند.

کشاورز گفت: کرونا به ما آموخت که بلایا جلوتر از علم ما هستند و در نتیجه آموخت که احساس بی‌نیازی از آفریدگار و غرور به شکست منتهی می‌شود و انسان نباید بی‌خودی مغرور شود.

چگونگی ارائه آموزش در مناطق عشایری و روستایی تشریح شد

محمدرضا سیفی نیز که به‌عنوان مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر دغدغه آموزش دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم و دورافتاده را دارد، در گفت‌وگو با پانا، با بیان اینکه برخی از معلمان عشایری در نقاطی از کشور به صورت خودجوش به دانش‌آموزان تدریس می‌کنند گفت: این معلمان با اینکه تعداد دانش‌آموزان زیر 10 نفر بود با رعایت فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کردند تا دانش‌آموزان در مناطق محروم عشایری، روستایی و حاشیه شهرها از آموزش عقب نمانند.

وی ادامه داد: وقتی یک معلم بر روی تخت بیمارستان کار تدریس را انجام می‌دهد، باید قدر ایثار و فداکاری او را دانست. بخشنامه‌ای مبنی بر باز بودن مدارس نداریم، لدا در مناطق سفید هم در شرایط کنونی نباید مدارس باز شوند زیرا سلامت دانش‌آموزان مهم است.

تاکید بر ادامه داشتن آموزش‌های مجازی در پساکرونا

سیفی با تاکید براینکه آموش‌های مجازی باید بعد از کرونا نیز ادامه داشته باشد، گفت: با بررسی‌های استانی متوجه شدیم بسیاری از دانش‌آموزان مناطق عشایری در دوره برگزاری آموزش‌های مجازی با شیوه‌های تدریس نوین آشنا شدند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: در برخی از مناطق کشور مانند مناطق صعب‌العبور و کوهستانی که پوشش تلویزیونی وجود ندارد، تدریس‌ها شاید به آنان نرسیده باشد، اما با تاکید وزیر آموزش و پرورش بسته‌های خودآموز تدوین شده است و دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از این بسته‌ها، عقب‌ماندگی درسی خود را جبران کنند.

استفاده از ظرفیت خواهرها و برادرهای بزرگتر بچه‌ها برای آموزش سنین پایین‌

وی ادامه داد: در اکثر استان‌ها راهبران آموزشی تربیتی، معلمان عشایری و روستایی در چادرهای عشایری مستقر شدند، با خانواده‌ها تماس می‌گیرند و از ظرفیت خواهرها و برادرهای بزرگتر بچه‌ها برای آموزش سنین پایین‌تر استفاده می‌کنند.

سیفی با بیان اینکه با کمک دهیاران روستاها موتور برق روستاها تامین شده است گفت: تاکید کرده‌ایم در مناطقی که تلویزیون و دستگاه‌های پخش‌کننده آموزش وجود ندارد، لوح‌های فشرده برنامه‌های آموزشی شبکه آموزش برای دانش‌آموزان آماده شود. همچنین در نقاطی از طریق تلفن همراه با دانش‌آموزان تماس گرفته و مشکلات درسی آنان رفع می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش افزود: در مکان‌هایی که پوشش تلویزیون وجود ندارد از شبکه‌های استانی صدا و سیما استفاده شده است و اگر به این موضوع هم دسترسی پیدا نکردیم، تولید محتوای آموزشی توسط رادیو صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد به سلامت دانش‌آموزان داریم گفت: پویش اهدای گوشی هوشمند و تبلت برای دانش‌آموزان محروم در کشور مورد استقبال خوبی قرار گرفت که این موضوع نشان از همدلی و همگرایی خوب مردم دارد.

ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی با اهدای وسایل فرهنگی به دانش‌آموزان

سیفی با بیان اینکه خیرین مدرسه‌ساز می‌توانند به جای ساختن سازه‌های ساختمانی وسایل فرهنگی به دانش‌آموزان هدیه دهند، گفت: این کار در راستای فرهنگ اسلامی ایرانی و فرمایشات مقام معظم رهبری در نیمه شعبان است که فرمودند تمام مردم به نیازمندان کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار