معرفی فرهنگیان خوزستانی که به دانش‌آموزان نیازمند، گوشی، تبلت و اینترنت هدیه کردند

تهران (پانا) - با تعطیل شدن مدارس به دلیل مبارزه با شیوع ویروس کرونا، آموزش تعطیل نشد بلکه فرآیند تعلیم و تربیت در شبکه‌های مجازی آغاز شد و در بستر شبکه آموزش دانش‌آموزان (شاد) به‌عنوان پلتفروم اختصاصی آموزش و پرورش، به‌طور رسمی ادامه پیدا کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد
معرفی فرهنگیان خوزستانی که به دانش‌آموزان نیازمند، گوشی، تبلت و اینترنت  هدیه کردند

به گزارش پایگاه خبری الفبا، مجـازی و آنلاین شدن آموزش گرچه باعث محافظت از سلامت دانش‌آموزان در مقابل بیماری کویید 19 شد، اما آنان را برای استمرار فرآیند "یاددهی و یادگیری" نیازمند وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه هوشمند و تبلت کرد.

وسایلی که تا پیش از شیوع بیماری کویید 19 از لوازم مورد نیاز برای تحصیل دانش‌آموزان محسوب نمی‌شدند، امروز برای ادامـه آموزش ضروری‌اند و این در حالی است که برخی دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار از داشتن این ابزارهای ارتباطی محروم هستند. برای رفع این محرومیت باز هم این معلمان خوزستانی بودند که به عنوان ایثارگران عرصه تعلیم و تربیت به میدان "تعهد و مسئولیت‌پذیری" آمدند. گرچه حقوق معلمی اندک است اما سخاوتِ معلمان این سرزمین نیز همانند مِـهرشان، به وسعت دریا و گستردگی آسمان است.

اهدای تلفن همراه هوشمند به دانش‌آموز مستعد روستای جنت مکان گتوند

شیرین اعتصامی، مدیر دبیرستان نرجس در روستای جنت مکان شهرستان گتوند است که مدرسه‌اش دارای 96 دانش‌آموز است، با بیان اینکه دانش‌آموزان این منطقه کم‌برخوردار هستند، گفت: وقتی که آموزش‌های مجازی آغاز شد مشاهده کردم که یکی از دانش‌آموزان باهوش و با استعداد پایه دوازدهم مدرسه در این آموزش‌ها غایب است و وقتی علت را جویا شدم متوجه شدم که این دانش‌آموز از نعمت پدر برخوردار نیست و در خانواده‌ای زندگی می‌کند که حتی قادر نیستند تلفن همراه قدیمی‌شان را برای استفاده فرزندشان از دروس مجازی تعمیر کنند.

اعتصامی با اظهار اینکه تحمل چنین وضعیتی برای دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور بسیار دردآور و غم‌انگیز است، ادامه داد: برای اینکه این دانش‌آموز از برنامه‌های آموزش مجازی محروم نماند تصمیم گرفتم یک تلفن همراه هوشمند به او هدیه کنم چرا که ایمان دارم اگر امکانات حداقلی در اختیار این دانش‌آموزان قرار بگیرد، پیشرفت کرده و در آینده به جامعه خدمت می‌کنند.

وی به فعالیت تمامی دانش‌آموزانش در شبکه شاد حساس است و فعالیت آموزشی آن‌ها به‌ویژه دانش‌آموزان پایه دوازدهم را شخصا از طریق تماس تلفنی و به صورت حضوری پیگیری می‌کند و به آنان روحیه و انگیزه می‌دهد.

اعتصامی کمک به دانش‌آموزان محروم را از بهترین اتفاق‌های زندگی‌اش می‌داند و می‌گوید: اگر حقوق معلمی اجازه می‌داد دانش‌آموزان بیشتری را تحت پوشش حمایت‌های مادی قرار می‌دادم. در این منطقه برخی دانش‌آموزان حتی تلویزیون ندارند که برنامه‌های شبکه آموزش را دنبال کنند و این مسئله واقعا دردناک است. خانواده 60 دانش‌آموز تحت پوشش بهزیستی هستند و حدود 15 نفر از آنان در شرایط سخت اقتصادی زندگی می‌کنند و در میان آن‌ها، دانش‌آموزان با استعداد زیادی وجود دارد که حتی توانایی تامین هزینه کتاب‌های درسی را ندارند.

دو تلفن همراه هدیه به دو دانش‌آموز روستایی ممتاز و محروم در دزفول

مژگان کرمی‌نژاد، مدیر مدرسه دوره اول و دوم هدف و فردوس در روستای سربیشه سردشت دزفول است. مدرسه وی دارای 90 دانش‌آموز از مناطق روستایی اطراف سردشت دزفول با شرایط اقتصادی نامناسب است. کرمی‌نژاد به الفبا گفت: پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، پیگیر وضعیت استمرار آموزش دانش‌آموزانم در فضای مجازی با اولویت دانش‌آموزان پایه دوازدهم شدم و در مواردی حتی به در خانه‌هایشان مراجعه کردم و از خانواده‌هایشان خواستم که با نصب شبکه شاد بر روی تلفن‌های هوشمند، به آموزش مجازی فرزندانشان توجه کنند.

وی با بیان اینکه دو دانش‌آموز مشتاق و با استعداد مدرسه‌اش که در پایه دوازدهم رشته‌های تجربی و ریاضی تحصیل می‌کنند، به دلیل عدم برخورداری از گوشی هوشمند، امکان حضور در کلاس‌های مجازی را نداشتند، به الــفبا گفت: من سال‌هاست که دانش‌آموزان پرتلاش و با استعداد را با اهدای هدیه در مدرسه مورد تشویق قرار می‌دهم و به بهانه تلاشی که این دو دانش‌آموز در درس خواندن از خود نشان دادند، دو دستگاه تلفن هوشمند به آنان هدیه کردم تا هم تشویق شوند و هم از آموزش‌های مجازی عقب نمانند. همچنین از آنان قول گرفتم که برای شرکت در کنکور تلاش کنند و صاحب رتبه‌های برتر شوند تا برای استان و کشور افتخار کسب کنند.

کرمی‌نژاد با اینکه در منطقه‌ای محروم خدمت می‌کند اما حدود 10 سال است که مدرسه‌اش حائز رتبه برتر کشوری در حوزه انجمن اولیا و مربیان است. وی در پاسخ به این سوال که با حقوق معلمی چگونه هزینه هدایای دانش‌آموزان را تامین می‌کند به الـفبا گفت: خداوند به کسانی که نیت‌های نوع دوستانه و خیرخواهانه دارند کمک می‌کند و روزی که بتوانم به دانش‌آموزان نیازمندم کمک کنم بهترین روز زندگی‌ام است.

خانه دانش‌آموزِ غایب در فضای مجازی را پیدا کردم و به او موبایل هدیه دادم

فاطمه محمدزاده، آموزگار پایه چهارم دبستان حضرت زهرا (س) در شهرستان گتوند است. او وقتی مشاهده کرد که یکی از دانش‌آموزانش در کلاس‌های مجازی غایب است و تدریس و تکالیف را دریافت نمی‌کند، با جدیت وضعیت این دانش‌آموز را مورد پیگیری قرار داد. وی به الــفبا گفت: به دلیل اینکه از والدین این دانش‌آموز شماره تماسی ثبت نشده بود، آدرس خانه‌اش را پیدا کردم و به درِ منزلش رفتم و هنگام مراجعه به منزل این دانش‌آموز دیدم که هیچکدام از اعضای این خانواده حتی یک گوشی همراه ساده نیز ندارند.

وی افزود: بلافاصله به همراه همسرم به بازار رفتیم تا برای این دانش‌آموز یک تلفن هوشمند خریداری کنیم اما به دلیل شرایط ناشی از ویروس کرونا مغازه‌ها بسته بود. فردای آن روز مجددا این مساله را پیگیری کردم و موفق به تهیه یک تلفن همراه برای این دانش‌آموز شدم. حال این دانش‌آموز در کلاس‌های درسی که در شبکه شاد برگزار می‌شود، حاضر است.

تهیه 10 تبلت برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار

شهرزاد جوانبخت، مدیر دبستان غیردولتی سعادت در شهرستان امیدیه است. وی در گفت‌وگو با الــفبا با بیان اینکه به همراه همسرش این مدرسه را برای کمک به دانش‌آموزان محروم در حاشیه شهر تاسیس کرده‌اند، گفت: دبستان پسرانه سعادت 61 دانش‌آموز دارد که 6 نفر از آن‌ها را به صورت رایگان ثبت‌نام کرده‌ایم.

وی گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور در اثر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های درس، تعدادی از دانش‌آموزان برای ادامه آموزش به گوشی‌های هوشمند دسترسی نداشتند از این رو 10 تبلت در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم و تعدادی تبلت و لپ‌تاپ نیز برای تدریس مجازی به معلمان مدرسه اختصاص دادیم تا فعالیت آموزشی را در شبکه آموزش دانش‌آموزان (شاد) ادامه دهند.

وی که مدرسه‌اش جزو اولین مدارس سبز در استان خوزستان است، گفت: تمامی سعی ما این است که برای حفظ محیط زیست هیچ کاغذ باطله‌ای در این مدرسه تولید نشود و زباله کاغذی به همراه درب بطری‌ها را جمع‌آوری و در اختیار کانون بیماران هموفیلی در اهواز قرار می‌دهیم.

خرید بسته‌های اینترنت برای دانش‌آموزان نیازمند

الهام شیرالی، مدیر مدرسه حضرت زینب (س) در شهرستان شوشتر است و 206 دانش‌آموز در این مدرسه تحصیل می‌کنند. وی به الفبا گفت: همکاران بسیار خوبی دارم که همواره در اقدامات خیرخواهانه پیش‌قدم هستند.

شیرالی اضافه کرد: با توجه به تعطیلی مدارس و لزوم ارائه آموزش‌های مدرسه به صورت مجازی در شبکه شاد برخی دانش‌آموزان از عهده تامین هزینه تامین اینترنت بر نمی‌آمدند از این رو به همراه همکارانم تصمیم گرفتیم در یک اقدام جمعی برای آنان بسته‌های اینترنت خریداری و هزینه اینترنت آن‌ها را تامین کنیم.

وی ادامه داد: ارائه بسته‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا و اهدای بسته‌های حمایتی غذایی به دانش‌آموزان از دیگر فعالیت‌هایی است که به یاری همکاران این مدرسه برای حمایت از دانش‌آموزان کم‌برخوردار صورت می‌گیرد.

پیوند بین رسالت معلمی و وظیفه انسانیِ کمک به دانش‌آموزان روستایی

حسین اسدی، راهبر آموزشی مناطق روستایی در شهرستان اندیمشک است و حدود 3 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش فعالیت‌های آموزشی خود دارد. وی که به اصرار الفبا در این گفت‌وگو حاضر شد، گفت: انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و توجه به دانش‌آموزان روستایی و کم‌برخوردار یک وظیفه انسانی است.

وی که اقدامات خیرخواهانه از برجسته‌ترین سطور دفتر معلمی‌اش است، خرید تلفن همراه هوشمند برای دانش‌آموزانش را از سال 93 آغاز کرد. اسدی بیان کرد: در سال 94 به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدم و هدیه ریاست جمهوری به مبلغ 21 میلیون و 700 هزار تومان را بین مردم دوکوهه و دانش‌آموزان این منطقه توزیع کردم.

اسدی با اشاره به تعطیلی مدارس به دلیل بیماری کویید 19 و نیاز دانش‌آموزان مناطق روستایی به تلفن همراه برای استمرار آموزش گفت: برای یکی از دانش‌آموزانش تلفن همراه هوشمند تهیه کرده است چرا که کمک به دانش‌آموزان یک وظیفه اجتماعی و انسانی است و هیچ خدمتی شایسته‌تر از مشارکت در امر تعلیم و تربیت برای ادامه فرآیند آموزش در شرایط کنونی نیست.

در کشور ما بالغ بر ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند و کمبود اعتبارات در وزارت آموزش و پرورش ایجاب می‌کند که موسسات، شرکت‌ها، دستگاه‌ها، نهادها و افراد خیـر به یــاری نظام آموزش و پرورش بیایند و به مهمترین مسئولیت اجتماعی خویش که چیزی جز تلاش در راستای تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین نیست، عمل کنند. همانگونه که معلمان عزیز کشورمان در کنار رسالت تعلیم و تربیت، با درآمد اندکی که دارند، مسئولیت اجتماعی خویش را نیز در قبال دانش‌آموزان نیازمند و کم‌برخوردار که در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به مساعدت و یاری نیازمندند، به انجام می‌رسانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار