رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد: ۱۳۶۶ نفر ابتلا به کرونا و ۱۹۷ فوتی در یزد

مهار کرونا مستلزم همکاری و همراهی شهروندان است

یزد (پانا)-رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با بیان این‌که تغییر فرآیندهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مهمترین دغدغه‌های ایجاد شده ناشی از شیوع کروناست گفت مهار کرونا تا اردیبهشت ماه امسال مستلزم همکاری و همراهی شهروندان است.

کد مطلب: ۱۰۳۷۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد: ۱۳۶۶ نفر ابتلا به کرونا و ۱۹۷ فوتی در یزد

به گزارش پانا؛ دکتر«محمدرضا میرجلیلی» پیش از ظهر امروز 30 فروردین در جمع خبرنگاران خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان با اشاره به نقش اصحاب رسانه در مدیریت بحران‌های مختلف، اظهار کرد: اقشار مختلف مردم باید بدانند به دلیل نوع ویروس کرونا و شیوع گسترده آن تغییر شرایط عمومی جامعه به حالت نرمال سخت و بسیار زمان‌بر است.

او با بیان این‌که کرونا و مشکلات ایجاد شده بیش از آنکه معضل درمانی باشد به معضلی سیاسی تبدیل شده است، افزود: کرونا ویروسی همیشگی است و تغییر روند مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از جمله دغدغه‌های ایجاد شده ناشی از این میهمان نوظهور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با بیان این‌که تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی از جمله ضرورت‌های اجرایی زندگی مسالمت آمیز با کروناست، گفت: تقویت بهداشت فردی و عمومی تنها راه پیشگیری از شیوع و ابتلا به کروناست.

میرجلیلی تدوین برنامه‌های راهبردی برای دوران بعد از کرونا از جمله ضرورت‌های اجرایی در این خصوص است، گفت: آموزش شهروندی برای تغییر روند زندگی یکی از مهمترین رسالت خبرنگاران برای مدیریت بحران شیوع کروناست.

این مسئول در ادامه با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با شیوع کرونا از بهمن ماه 98 در دستور کار علوم پزشکی شهید صدوقی قرار گرفته است، تصریح کرد: اولین ستاد استانی مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا در استان یزد راه‌اندازی و آغاز به‌کار کرده است.

وی با اشاره به همکاری و همراهی مطلوب دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نظیر خانه فرهنگ صدوقی و شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی یزد، بیان کرد: یزد جزو استان‌های سوم یا چهارم از نظر بروز کرونا در کشور است.

میرجلیلی با بیان این‌که تشخیص بیماری کرونا بالینی است، افزود: تاکنون چهار هزار و 195 بیمار مشکوک به کرونا در استان یزد بستری شدند که از این تعداد 1366 نفر تست مثبت کرونا داشتند.

رئیس علوم پزشکی شهید صدوقی ثبت 197 نفر فوتی را از جمله ناملایمتی‌های شیوع کرونا در استان یزد دانست و بیان کرد: 750 تخت بیمارستانی ویژه کرونا در بیمارستان‌های استان تعریف شده که در بیشترین زمان بستری از این تعداد حدود 490 تخت بکارگیری شدند.

این مسول با بیان این‌که از ابتدای همه‌گیر شدن ویروس کرونا در استان یزد هیچ وقت تعداد تخت‌های تعریف شده به طور 100 درصد اشغال نشدند، گفت: تاکنون سه هزار و 697 نفر از بیماران کرونایی در استان یزد بهبود یافتند.

وی غربالگری بیش از 9 هزار مادر باردار و راه‌اندازی درمانگاه‌های 16 ساعته با حضور مستمر متخصصین عفونی را از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار استان یزد دانست و بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا در استان حدود 8 هزار نفر مراجعه سرپایی داشته و معاینه شدند.

رئیس علوم پزشکی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشارکت مطلوب نیروهای داوطلب بسیجی، طلاب و دانشجویی، افزود: اولین شهید مدافع سلامت استان یزد از اعضای بسیج جامعه پزشکی بود که بیانگر حضور پرشور نیروهای داوطلب است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 214 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند، خاطرنشان کرد: اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند امیدواریم تا نیمه اردیبهشت ماه امسال شیوع ویروس کرونا در استان یزد مهار شود.

میرجلیلی خاطرنشان کرد: براساس مدل سازی‌های اپیدمیولوژیک، شیب بیماری در هفته‌های آتی با همکاری مردم نزولی خواهد بود، اما این دلیل بر پایان فعالیت این ویروس نیست و مردم باید سبک زندگی سالم را سرلوحه رفتار‌های خود قرار دهند و به زندگی مسالمت آمیز با کرونا ویروس عادت کنند .
وی ادامه داد: بر اساس مدل سازی‌های اپیدمیولوژیک، انتظار می‌رود موج همه گیری کرونا تا اردیبهشت به پایان رسد، اما در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط هموطنان مجددا شاهد موج همه گیری این بیماری خواهیم بود .
میرجلیلی تصریح کرد: تاکنون ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت استان به سامانه خوداظهاری وزارت بهداشت مراجعه کرده اند و بیش از ۹۲ درصد از جمعیت استان از طریق سامانه ۴۰۳۰ غربالگری شده اند .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به کمبود ماسک در دنیا گفت: در ابتدا برای رفع نیاز به داوطلبان تولید ماسک مجوز سه ماهه صادر شد و به زودی تولید ماسک سه لایه در استان آغاز خواهد شد .
میرجلیلی یادآور شد: هزینه درمان و تست بیماران کرونایی طبق تعرفه است و ده درصد توسط بیماران پرداخت می‌شود و اتباع هم درصورت ارائه معرفی نامه، با حداکثر تخفیف و بخش عمده به صورت رایگان انجام می‌شود .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان گفت: مدتی است که از پلاسما درمانی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌شود و در استان یزد هم توانسته ایم برای چند بیمار از این روش بهره گیریم و نتایج قابل قبولی گزارش شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار