خدابنده در جلسه ویدئو کنفرانس با روسای ادارات آموزش و پرورش استان تاکید کرد:

لزوم تدریس مجازی کلیه سرفصل های آموزشی تا پایان اردیبهشت

مشهد(پانا)- جلسه ویدئو کنفرانس شورای معاونین اداره کل با روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی با محوریت فرآیند نقل و انتقالات، توسعه سنواتی و بررسی وضعیت شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) در استان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۳۶۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تدریس مجازی کلیه سرفصل های آموزشی تا پایان اردیبهشت

به گزارش آموزش و پرورش استان خراسان رضوی؛ قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این جلسه گفت: با توجه به نامگذاری شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان سال "جهش تولید" تلاش می کنیم برنامه های آموزش و پرورش را در جهت توسعه رشته های فنی و حرفه ای، توسعه متوازن و تجهیز و ارتقاء کیفیت هنرستان ها عملیاتی نماییم تا بتوانیم در راستای تحقق شعار سال مفید واقع شویم.

وی افزود: امروزه نگاه به مدیریت بحران نگاه سنتی و انتظار جهت وقوع حادثه و آسیب نیست بلکه باید همیشه آماده باشیم و برای هر اتفاقی برنامه ای منظم، هدفمند و چهارچوب دار را در ذهن داشته باشیم تا اگر اتفاقی افتاد بتوانیم بهترین عملکرد را در کمترین زمان داشته باشیم.

خدابنده اظهار کرد: تهدید شیوع کرونا منجر به استفاده از فرصت آموزش مجازی شد و در این نوع یادگیری که شیوه ای نوین محسوب می شود طول دوره آموزش کاهش یافته و تعامل خانواده ها با اولیای مدرسه افزایش می یابد ضمن اینکه خانواده ها نظارت بیشتری بر فرآیند آموزشی دانش آموزان خواهند داشت که از نکات مثبت این نوع آموزش است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ادامه داد: امروز در مرحله تغییر از شیوه های سنتی به روش های مدرن تدریس هستیم و باید همه با هم‌ تلاش کنیم طی کردن این مسیر موفقیت آمیز باشد و آن را دست کم نگیریم، اقدامی که آموزش و پرورش برای تدریس در فضای مجازی انجام داده است حرکت بزرگی است که باید هر کدام از ما به درستی نقش خود را در این شرایط ایفا کنیم.

وی تصریح کرد: پس از تعطیلی مدارس آموزش ها به طرق مختلف ارائه شد، بخشی از محتواها بطور متمرکز از طریق رسانه ملی و یا وب سایت اداره کل آموزش و پرورش استان، بخشی از محتواها از طریق نرم افزارهای کلاس های آنلاین و برخط و برخی نیز توسط معلمان و دبیران بصورت غیرمتمرکز ارائه شد و اتفاقات خوبی در زمینه آموزش رقم خورد.

خدابنده خاطرنشان کرد: تغییر روش آموزشی از شیوه حضوری و سنتی به شیوه نوین اتفاق خوبی بود که صورت گرفت و نواقص و مشکلات طرح به مرور زمان مرتفع شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی افزود: قبل از نیاز به آموزش های مجازی حدود ۲۰ درصد مدارس استان دسترسی به اینترنت نداشتند که طی تفاهم نامه ای که منعقد شد این مدارس که حدود دو هزار مدرسه هستند تا پایان اردیبهشت ماه به اینترنت دسترسی پیدا خواهند کرد و از آموزش های مجازی استفاده می کنند که این موضوع بسیار قابل توجه است.

وی عنوان کرد: نظرسنجی ها در میان دانش آموزانی که امکان استفاده از کلاس های آموزش مجازی را داشته اند انجام شد و نتایج نشان داد حدود ۶۰ درصد این عزیزان از کلاس های آموزش مجازی رضایت مندی داشته اند؛ به ویژه از کلاس های غیرمتمرکز که توسط معلمین خود دانش آموزان انجام شده بود استقبال بیشتری صورت گرفت. به همین دلیل بهتر بود آموزش مجازی به مدارس واگذار شود که در همین راستا وزارت آموزش و پرورش شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) را راه اندازی کرد.

خدابنده افزود: خوشبختانه تا دیروز حدود پنج هزار و ۹۲۷ مدرسه ابتدایی استان در اپلیکیشن شاد فعال شده اند و این آمار رو به افزایش است. ضمن اینکه مدارس متوسطه نیز از امروز به شبکه شاد متصل خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص توسعه سنواتی در آموزش و پرورش استان گفت: اگر چه ما از کمبود نیروی انسانی در حوزه آموزش ‌و پرورش رنج می بریم اما باید قبول کنیم توزیع مناسبی هم‌ از لحاظ نیرو در سطح استان نداریم و باید با برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم تلاش کنیم هر سال نسبت به سال گذشته در موضوع نقل و انتقالات این بحث را مدنظر قرار دهیم.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۶ هزار نیرو برای شروع سال تحصیلی کمبود داشتیم‌ که با استفاده از ظرفیت هایی که ایجاد شد توانستیم با موفقیت سال تحصیلی را بدون داشتن کلاس خالی از معلم پشت سر بگذاریم اما برای سال تحصیلی آتی در بهترین حالت حدود ۱۹هزار نیرو کمبود داریم که در حال رایزنی با وزارت آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم این چالش را نیز مدیریت کنیم.

خدابنده با تاکید بر این که روسای ادارات برای ابتدای سال تحصیلی آینده لزوما از ایجاد کلاس‌های جدید با تعداد دانش‌آموز کمتر از حدنصاب اعلام شده خودداری کنند اظهار کرد: نقل و انتقالات در سال ۹۹ به صورت متمرکز وزارتی انجام خواهد شد و از ابتدای اردیبهشت ماه فرآیند اجرایی آن آغاز خواهد شد و همکاران متقاضی انتقال می توانند در سامانه ثبت نام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی همچنین با بیان این که برای مشخص شدن وضعیت پایان سال تحصیلی آموزش و پرورش تابع تصمیم ستاد ملی کرونا خواهد بود در خصوص وضعیت تداوم آموزش های مجازی هم گفت: تا پایان اردیبهشت ماه کلیه سرفصل های آموزشی برای دانش آموزان باید تدریس شود.

وی همچنین در پایان سخنانش از آمادگی این اداره کل برای برگزاری امتحانات نهایی پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به صورت حضوری خبر داد و گفت: با توجه به لزوم برگزاری امتحانات نهایی، پیش بینی های لازم‌ را برای برگزاری این فرآیند انجام داده ایم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار