افزایش 4 برابری سرعت اینترنت ثابت با سرمایه گذاری 1000میلیارد تومانی

تهران (پانا) -  با شیوع کرونا استفاده مردم از اینترنت خانگی افزایش یافت اما به‌دلیل نبود ظرفیت کافی در شبکه ارتباطی کشوربه نوعی اینترنت ثابت دچار اختلال شد به همین علت وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت، راه‌اندازی VDSL را در دستور کار قرار داد و این تکنولوژی را درقم و تهران راه اندازی کرد تا سرعت اینترنت 4 برابر شود.

کد مطلب: ۱۰۳۶۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 4 برابری سرعت اینترنت ثابت با سرمایه گذاری 1000میلیارد تومانی

به‌گزارش ایران، در همین راستا روزنامه ایران به سراغ کارشناسان حوزه ارتباطات ثابت رفت تا نظر آنها را در خصوص مزایای این فناوری برای کشور جویا شود.

افزایش سرعت با تغییر تکنولوژی
علی زارع‌زاده، کارشناس حوزه ارتباطات ثابت، اقدام دولت برای ارتقای شبکه ارتباطی کشور و راه اندازی فناوری VDSL در جهت افزایش سرعت اینترنت خانگی را خوب توصیف کرد.
زارع‌زاده با بیان اینکه این اقدام برای کشور و مشترکان دارای مزایای زیادی است به «ایران» گفت: منافع آن برای کشور این است که وقتی شبکه ملی اطلاعات کشور توسعه یابد مردم می‌توانند روی این شبکه داخلی، اینترنت پرسرعت داشته باشند و راحت‌تر به اینترنت متصل شوند. از سوی دیگر سرعت انجام کار برای انتقال فایل، تصویر و فیلم برای مشترکان نیز بسیار آسان خواهد بود.

این کارشناس درباره هزینه راه‌اندازی فناوری جدید اینترنت خانگی یعنی VDSL نیز گفت: باید برای بالا بردن سرعت از تکنولوژی‌های جدید بهره گرفت و برای ارتقای اینترنت خانگی از ADSL به VDSL در این حوزه باید اپراتورهای ارتباطات ثابت و مشترکان اینترنت خانگی هر دو هزینه کنند. شرکت‌های اینترنتی باید تجهیزات مخصوص آن در حوزه زیرساخت‌ها را نصب کنند بنابراین شرکت‌ها باید به ازای هر مشترک حداقل 100هزار تومان هزینه کنند و از آنجایی که در کل کشور حدود 10 میلیون مشترک اینترنت خانگی وجود دارد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود برای تغییرات حوزه زیرساختی به 1000 میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

وی افزود: مشترکان هم باید برای دریافت اینترنت پرسرعت مودم خود را تغییر دهند که قیمت مودم‌ها نیز از 300 هزار تا یک میلیون تومان است. البته باید گفت که مقرر شده که اپراتورهای ارتباطات ثابت برای تغییر سرعت اینترنت ADSL به VDSLو ارتقای سیستم هیچ‌گونه هزینه‌ای از مشترکان دریافت نکنند اما طبیعی است وقتی سرعت اینترنت خانگی مشترکان افزایش یابد به‌دنبال آن با افزایش مصرف روبه‌رو خواهند شد و شرکت‌ها از این راه درآمدزایی خواهند کرد.

زارع‌زاده در ادامه گفت: در حال‌حاضر شاتل، های وب و مخابرات برای این کار اقدام کرده‌اند اما به نظر می‌رسد دیگر شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های کوچک پول نقدی برای سرمایه‌گذاری ندارند و آماده این کار نیستند چون بجز بحث جذب سرمایه‌گذار، ریسک جذب مشتری نیز برای آنها بالاست.
این کارشناس با اشاره به اینکه دولت می‌تواند از طریق ارائه تسهیلات ارزان قیمت و فوری برای سرمایه‌گذاری به آنها کمک کند، افزود: دولت همچنین می‌تواند در بخش زیرساخت‌ها بویژه بخش اینترنت بین‌الملل از اپراتورهای ارتباطات ثابت سود کمتری دریافت کرده و تعرفه‌ها را پایین حساب کند تا شرکت‌ها، اینترنت را با هزینه کمتر دریافت کرده و درآمد کافی برای توسعه و ارتقای شبکه خود از ADSL به VDSL داشته باشند. از سوی دیگر وقتی مصرف اینترنت افزایش پیدا کند آنها با ارائه طرح‌هایی می‌توانند با قیمت پایین‌تر پهنای باند را به مشترکان واگذار کنند به این ترتیب با افزایش مصرف، سود اپراتورها هم افزایش می‌یابد حتی می‌توانند تخفیف‌های بهتری را نیز برای مشترکان خود اعمال کنند.

افزایش سرعت اینترنت در دستان فیبرنوری
مسعود ریاضیات، رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران نیز ارتقای افزایش سرعت اینترنت خانگی را خوب توصیف کرد و گفت: بعید به نظر می‌رسد که بتوان به سرعت 16 مگابیت بر ثانیه رسید چون فیبرنوری کافی در کشور وجود ندارد و انتقال اینترنت بیشتر از طریق سیم‌های مسی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر هر مشترکی به مرکز مخابراتی خود نزدیکتر باشد می‌تواند سرعت بالا را درک کند.

ریاضیات با بیان اینکه خوشبختانه حتی اگر مشترکان مودم خود را ارتقا ندهند هم تا حدودی سرعت اینترنت آنها افزایش می‌یابد، افزود: از سوی دیگر مشترکان بابت ارتقای سیستم هزینه‌ای به شرکت‌های FCP پرداخت نخواهند کرد مگر اینکه بخواهند مودم خود را تغییر دهند. تعرفه را هم که هر چه مصوب سازمان رگولاتوری باشد شرکت‌ها بعد از اردیبهشت ماه از مشترکان دریافت خواهند کرد. او اعتقاد دارد برای راه‌اندازی کامل فناوری VDSL به شبکه فیبرنوری نیاز است و شبکه فیبرنوری در اختیار مخابرات و شهرداری‌هاست، بنابراین اگر تمام اپراتورهای ارتباطات ثابت نیز بخواهند VDSL استفاده کنند باید فیبر نوری را شرکت مخابرات و شهرداری‌ها در اختیار آنها قرار دهند. این فعال حوزه اینترنت خانگی با اشاره به اینکه شرکت مخابرات 550 هزار پورت جدید راه‌اندازی کرده، گفت: شرکت مخابرات و برخی شرکت‌های ارتباطات ثابت می‌توانند در راه‌اندازی VDSL رو به جلو حرکت کنند ولی به نظر نمی‌رسد تمام شرکت‌های FCP بتوانند بزودی وارد این حوزه شوند، چون به سرمایه‌گذاری نیاز دارند.

محمدرضا کریمی، عضو هیأت مدیره اپراتور ارتباطات ثابت پیشگامان نیز با بیان اینکه با شیوع کرونا و ماندن مردم در خانه استفاده از اینترنت خانگی افزایش و به‌دنبال آن سرعت کاهش یافت، گفت: اما با همت متخصصان این حوزه و پیگیری شخص وزیر ارتباطات ظرفیت شبکه ارتباطی کشور 150 درصد ارتقا پیدا کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود.
کریمی یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت‌های ارتباطات ثابت برای توسعه و راه‌اندازی VDSL را نبود توجیه اقتصادی با توجه به تعرفه‌های فعلی و نبود نقدینگی کافی برای توسعه شبکه عنوان کرد و گفت: توسعه اینترنت خانگی و ارتقای آن از ADSL به VDSL نیاز به سرمایه‌گذاری و مدت زمان برای پیاده‌سازی این طرح دارد و در همین راستا وزارت ارتباطات و سازمان رگولاتوری به‌عنوان متولی اصلی و سیاستگذار در زمینه ارتباطات می‌توانند کمک بسزایی در امر توسعه و تسهیل و تسریع آن داشته باشد. او درباره اینکه آیا با افزایش مصرف خانگی در وضعیت شرکت‌ها بهبودی حاصل شده است یا خیر، گفت: با توجه به روش جدید قیمت‌گذاری که از آذر ماه 96 شروع شده، افزایش درآمد شرکت‌ها رابطه مستقیم با درآمد آنها ندارد بنابراین افزایش چشمگیری در درآمد شرکت‌ها وجود نداشته ولی مصرف به نحو چشمگیری بالا رفته است.

کریمی درباره اینکه آیا راه‌اندازی VDSL می‌تواند در درآمدزایی و افزایش شمار مشترکان FCPها کمک‌کننده باشد، گفت: در هر صورت باید به سمت تکنولوژی‌های نوین گام برداشت و مردم نباید از وجود این تکنولوژی‌ها محروم بمانند ولی مهم‌ترین نکته تعریف منصفانه روابط بین بازیگران این صنعت و تعرفه استفاده از این سرویس‌ها برای تمام ذینفعان آن است تا ضمن جلوگیری از انحصار و منتفع شدن مردم از خدمات رقابتی، شرکت‌های قدرتمندی در این حوزه شکل بگیرد که حرفی برای گفتن در منطقه داشته باشند.

نیم نگاه
 وی دی اس ال در یک نگاه

VDSL) Very-high-bitrate Digital Subscriber Line ) نسل جدیدی از فناوری DSL روی بسترهای کابل‌های شبکه است. این اینترنت نیاز به کابل‌کشی و نصب کابل شبکه جداگانه از مرکز مخابرات تا خانه دارد. سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به ۵ برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. سرعت آپلود VDSL نیز ۱۰ برابر ADSL می‌شود و به مرز ۱۰۰ مگابیت می‌رسد. تکنیک استفاده شده در VDSL این است که سعی می‌کند از نزدیک‌ترین کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکان که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است) به مشترک سرویس‌دهی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار