حسینی خبر داد

تهیه بانک اطلاعاتی معلمان زن و دانش‌آموزان دختر آموزش و پرورش استثنایی

تهران (پانا)‌- معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد در راستای شناسایی مدیران توانمند، دانش‌آموزان و معلمان موفق زن در آموزش و پرورش استثنایی بانک اطلاعاتی معلمان زن و دانش آموزان دختر در دست تهیه است.

کد مطلب: ۱۰۳۶۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
تهیه بانک اطلاعاتی معلمان زن و دانش‌آموزان دختر آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در جلسه شورای سیاستگذاری امور بانوان سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه 7 اصل به عنوان اصول نظری در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مبنای کار و عمل قرار دارد، گفت: دو اصل توسعه انسان مبنا و نظریه دارایی محور از جمله اصولی است که به حوزه بانوان مرتبط است

او با بیان اینکه مولفه‌های سعادت، رشد و توسعه جامعه به حضور زنان وابسته است افزود: توسعه، منبع محور، ذخیره محور و طبیعت محور نیست بلکه توسعه متکی بر انسان هاست و زنان نیمی از جامعه هستند و همه به ویژه زنان باید از مواهب توسعه بهره مند شوند.

او بیان کرد: در نگاه دارایی محور زنان و مردان منابع انسانی هستند که با نگاه تفاوت فردی باید به آنان نگاه کرد تا به سرمایه اجتماعی تبدیل شوند.

معاون وزیر با بیان اینکه در دنیا دو رویکرد افراطی و تفریطی در خصوص زنان وجود دارد افزود: در یک رویکرد برای زنان نقش‌های کلیشه‌ای خانوادگی بیشتر از نقش‌های بیرون از خانه تعریف می‌شود و در این نگاه معتقدند زنان باید در خانه همسرداری و امور منزل و در واقع نقش‌های نمایشی به جای نقش‌های کلیدی را برعهده گیرند.

او افزود: برخی در دنیا نگاه جنسیتی و همچنین نگاه فمینیستی به زنان دارند که این دیدگاه نیز دیدگاهی تفریطی است.

حسینی با بیان رویکرد جمهوری اسلامی به زنان گفت: در مکتب دینی و نظام جمهوری اسلامی نگاه به زنان پرهیز از افراط و تفریط و نگاه توانمند سازانه با رویکرد فرصت آفرینی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی زنان در مجموع بعد از انقلاب روند رو به رشدی را طی کرده‌ایم افزود: زنان در حوزه آموزش و توانمندسازی رشد قابل توجهی داشته‌اند اما متناسب با این رشد در حوزه‌های فرصت آفرینی و عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی رشد نداشته‌اند.

او افزود: اگر چه نزدیک به ۴۲درصد کارمندان دولت را زنان تشکیل می‌دهند اما هنوز سهم زنان مدیر به نسبت شاغلان 9.4 درصد است و این در حالی است که این سهم برای مردان خیلی بالاتر است.

حسینی با بیان اینکه در سطح مدیران ستادی و ادارات کل آموزش و پرورش ۴۷مدیر زن داریم افزود: از 33 مدیر حوزه ستادی تنها دو نفر خانم هستند.

او گفت: از 32 مدیر کل کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان فقط 9 نفر زن هستند. از 242 معاون مدیر کل در استان ها 12 نفر خانم هستند و از 736 رئیس آموزش و پرورش شهرستان و مناطق نیز فقط 21 نفر زن هستند.

او افزود: 66 درصد شاغلان آموزش و پرورش استثنایی زنان هستند و ۳۲درصد روسای ادارات استثنایی استان‌ها را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه 42 درصد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را دختران تشکیل می‌دهند افزود: 38 درصد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی، 48 درصد دانش‌آموزان تلفیقی- فراگیر و 32 درصد دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری را دختران تشکیل می‌دهند.

او افزود: علیرغم تعداد کم دانش‌آموزان دختر با نیازهای ویژه نسبت به دانش‌آموزان پسر، 53 درصد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پذیرفته شده در دانشگاه را دختران تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر با بیان اینکه در اموزش و پرورش استثنایی، توانبخشی هم در رکنی از آموزش و پرورش است، افزود: در آموزش و پرورش استثنایی آموزش‌های منزل محور و والد محور نقش ویژه‌ای دارد که این آموزش‌ها بیشتر متکی بر مادران است.

او افزود: در جامعه امروزی خانواده‌ها از سنگینی بار در رنج هستند و بخشی از بار جامعه بر عهده خانواده‌ها و به‌ویژه مادران است و این بار اضافی در خانواده‌های دارای دانش‌آموز استثنایی بیشتر است.

حسینی با تاکید بر اینکه مشارکت برون سازمانی، میان سازمانی و درون سازمانی در حوزه زنان آموزش و پرورش استثنایی باید افزایش یابد افزود: در حوزه ستادی و استانی آموزش و پرورش استثنایی، شورای اجرایی و سیاست گذاری امور بانوان و شورای عمومی بانوان تشکیل خواهد شد و راهبری این ستادها با مشاور امور بانوان ادارات آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر با اشاره به موضوعات قابل طرح در شورای سیاست گذاری امور بانوان افزود: بومی سازی سند راهبردی حوزه زنان برای آموزش و پرورش استثنایی، تهیه بانک اطلاعات زنان و دانش‌آموزان و مدیران توانمند آموزش و پرورش استثنایی، پیشگیری از خشونت‌های خانوادگی، مدرسه ای و پیرا مدرسه‌ای از جمله اموری است که می‌تواند در دستور کار حوزه امور بانوان قرار گیرد.

او افزود: پیگیری محرم سازی مدارس استثنایی دخترانه، برگزاری جشنواره ویژه دانش‌آموزان دختر که فعالیت ویژه‌ای داشته‌اند، شناسایی معلمان زن ورزشکار، هنرمند، خیر، نمونه، کارآفرین و برگزاری کارگاه مدیریت تربیت جنسی با لحاظ تمامی مبنای شرعی از جمله مواردی است که شورای سیاست گذاری امور بانوان سازمان باید پیگیری کند.

او در پایان گفت: پیگیری راه اندازی پارلمان زنان آموزش و پرورش استثنایی و شناسایی و حمایت از زنان سرپرست خانوار و دانش‌آموزان دختر یتیم از دیگر موارد قابل پیگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار