معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران تاکید کرد:

با خلاقیت و تجربه جمعی باعث رونق و پویایی شبکه آموزش دانش‌آموزان شویم

تهران(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل شهرستانهای تهران در ویدئو کنفرانسی که با حضور روسای ادارات حوزه معاونت فرهنگی و پرورشی با معاونین پرورشی و تربیت بدنی مناطق 21 گانه تهران برگزار شد، گفت: باید سعی کنیم در حوزه ساختار شاد به صورت هماهنگ عمل کنیم و از همین ابتدای کار گام های قوی و موثر برداریم.

کد مطلب: ۱۰۳۶۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
با خلاقیت و تجربه جمعی  باعث رونق و پویایی شبکه آموزش دانش‌آموزان شویم

سید مجتبی هاشمی جلسه را با تبریک سال جدید و آرزوی خیر و سلامتی برای همکاران آغاز کرد و گفت: با توجه به شرایط پیش‌بینی نشده‌ای که بواسطه شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند سال گذشته در جامعه به‌وجود آمد، میسر نبود که در هفته امور تربیتی در خدمت همکاران باشیم، از این رو در این فرصت ضمن تبریک آن مناسبت، زحمات دلسوزانه همکاران در سال گذشته که ثمره آن را هم نظام تعلیم و تربیت و هم دانش‌آموزان دیدند ارج نهاده و امیدوارم با شناخت وظایف و تلاش برای تاثیرگذاری مثبت در جامعه و خانواده بتوانیم با موفقیت از این روزهای سخت نیز گذر کنیم، زیرا این شرایط به نوعی امتحان الهی بوده که نه به صورت فردی و گروهی، بلکه به شکل جهانی با آن روبه‌رو هستیم و بنا به وعده قرآنی که گشایش و آسایش پس از سختی‌ها در راهند، به کمک هم با سربلندی از این دوره مشکل نیز عبور خواهیم کرد.

او با تاکید بر این نکته که این شرایط جدید برای جامعه آموزش و پرورش مفهوم متفاوت و پر از چالشی در بر دارد، ادامه داد: همه ما نه تنها باید به سلامتی خود و خانواده و اطرافیان خود به‌عنوان شهروند، پدر و مادر، معلم یا هر نقش دیگری که داریم توجه کنیم؛ بلکه در حوزه مسائل شغلی و حرفه‌ای نیز باید بیشتر از قبل دقت و توجه داشته باشیم؛ چرا که ما در ساختار خود رکن اساسی تعلیم و تربیت را که حضور دانش‌آموز در مدرسه است را از دست داده‌ایم و نحوه ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان به کلی متفاوت شده‌ است.

هاشمی به اصل تغییر و تطابق در شرایط بحرانی اشاره و اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود و تازگی و مبهم بودن آن باید اهداف و روشهای جدیدی برای خود تعریف کنیم و ضمن توجه به ساختار روانی خود و اطرافیان با شناخت وظایف و اولویت بندی آنها کارها را به‌طور موثر پیش ببریم؛ زیرا همین تلاش هایی که صورت می‌گیرد باعث رشد و تعالی ما می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران با بیان این‌که نظام تعلیم و تربیت خیلی زودتر باید به استفاده از فضای مجازی در پیشبرد اهداف خود فکر می‌کرد، ادامه داد: تا پیش از این ماجرا دستیابی به اهداف آموزشی از طریق فضای مجازی دور از دسترس به نظر می‌رسید، اما با تعطیلی مدارس نظام آموزش و پرورش شاهد رخ دادن یک حرکت جمعی به این سمت و سو بود و با وجود اینکه در حوزه سواد رسانه‌ای و ساختار پیام‌‌رسانها خیلی در خور توجه نبودیم و هر کسی به تناسب تشخیص خود وارد این جریان به شکل غیر رسمی شد، اما این تلاش‌ها و تن دادن به تغییراتی که لازم به‌نظر می‌رسید در کنار معایبی که داشت، قابل تقدیر بود.

او از جدید بودن این تجربه در حوزه پرورشی در کنار تحولات ساختاری به عنوان یکی از ابعاد پر پیچ و خم این ساختار نام برد و ادامه داد: نگاه آموزش و پرورش استفاده از یک پیام‌رسان مطمئن و فاصله گرفتن از پیام‌رسانهای دیگر با استفاده از اطلاعات سیستم سناد در حوزه دانش‌آموزان و فرهنگیان است و همه ما وظیفه داریم در مسیر تقویت این ساختار "شاد" به صورت هماهنگ حرکت کرده و در همین ابتدای راه‌اندازی این شبکه، نقش خود را به طور موثر ایفا کنیم تا بتوانیم هر چه سریعتر در بحث فعالیتهای پرورشی هم از این ساختار استفاده کنیم.

هدف ما تولید محتوا با توجه به منابع معتبر در حوزه پرورشی برای فضای مجازی است

هاشمی با اشاره به تاثیرگذاری فضای مجازی بر جامعه و به‌خصوص دانش آموزان ادامه داد: وظیفه ما به عنوان مربی تربیتی این است که در هر فضایی که دانش‌آموز حضور مستمر دارد ما نیز باشیم و باید برای این منظور محتواهایی برای ارائه داشته باشیم. هر چند در این حیطه هم تجربه زیادی نداریم، اما با استفاده از ظرفیتهای مختلف در سطوح متفاوت می‌توانیم حرکت جمعی و رو‌به‌جلویی داشته باشیم. البته با توجه به جدید بودن شرایط و ناشناخته بودن ساختار نگاه آرمانی به این بعد نداریم و با هدف‌گذاری مناسب در سطح مدرسه و ادارات؛ به صورت مستقل(مشاوران و مربیان تربیتی) یا همکاری با معلمان و استفاده از فضایی که ایجاد کرده‌اند و تجربه آموزشی آنها این گام برداشته می‌شود.

او با بیان این مطلب که احتمالا به زودی وارد فاز انتهایی و پایانی مدرسه خواهیم شد و مدارس درگیر امتحانات و جمع‌بندی نمرات می‌شوند، گفت: باید توجه جدی به بحث اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان با محتواهای مناسب فضای مجازی که مبتنی بر ارزشها و شئونات تربیتی ما باشند، داشته باشیم؛ مسلما فعالیتها در کانونهای فرهنگی و هنری شکل و شمایل دیگری پیدا خواهند کرد که باید با برنامه‌ریزی درست این تغییرات رخ دهد. همچنین در بخش مراقبت و مشاوره در حوزه سلامت روانی جامعه و به‌خصوص دانش‌آموزان بیشتر تمرکز کنیم؛ زیرا برخی مسائل از قبیل عدم ارتباط با همسالان و قرنطینه و اضطراب موجود در جامعه باعث بروز تبعات منفی شده که لازم است با رصد این موارد و پیش‌بینی فراوانی این معضلات با راهکارهای مختلف مثل مشاوره به‌صورت مجازی شادی و امید را به جامعه بازگردانیم.

هاشمی توجه به ساماندهی نیروی انسانی در حوزه پرورشی را ضروری دانست و گفت: توقع داریم مناطق به مسئله جذب نیروی انسانی مسئولیت‌پذیر و دلسوز همچنین در بحث همکاری با حوزه ارزیابی با دقت بالایی بپردازند.

در پایان جلسه نیز روسای ادارت مختلف حوزه معاونت فرهنگی و پرورشی طی سخنانی کوتاه مطالبی را در رابطه با برنامه‌های اداره متبوع خود بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار