برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا

امهال مالیاتی چه قدر کارساز است؟

تهران (پانا) - سازمان مالیاتی برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا امهال‌های مالیاتی در نظر گرفته و این امر، این سوال را مطرح می‌کند که آیا پس از کرونا این مشاغل توان پرداخت مالیات به تعویق افتاده را دارند یا خیر؟ طبق گفته یک کارشناس اقتصادی برای این اشخاص، نباید مالیات را برمبنای ۱۲ ماه محاسبه کرد و باید برای زمان‌هایی که فعالیت اقتصادی صورت گرفته، مالیات در نظر گرفته شود. همچنین، پرداخت‌های مالیاتی در زمان‌های شیوع کرونا باید به صورت اقساطی در نظر گرفته شوند.

کد مطلب: ۱۰۳۶۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد
امهال مالیاتی چه قدر کارساز است؟

به گزارش ایسنا، سازمان امور مالیاتی از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون مجموعه تمهیدات و اقداماتی علیه این ویروس انجام داده که اکثر آن‌ها حول محور "امهال مالیاتی" می‌چرخند.

این امهال مالیاتی شامل مواردی همچون تمدید مهلت ارسال اظهارنامه، لغو جلسات هیئت اختلاف، تمدید مهلت بخشش جرایم قابل بخشش مالیاتی می‌شود که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۳۹۸ تا پایان فروردین امسال برای تمامی مؤدیان و همچنین زمان سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای برخی گروه‌های اقتصادی تا پایان اردیبهشت امسال تمدید شد.

تمدید مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای ۱۰ رشته شغلی

همچنین در مورد ۱۰ رشته شغلی که از سوی کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به عنوان گروه‌ بسیار آسیب دیده مشخص شده‌اند؛ سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تا پایان روز چهارشنبه مورخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ است و تا تاریخ یاد شده، محاسبه و مطالبه جریمه تاخیر موضوع ماده ۲۳ قانون مالیات برارزش افزوده برای این گروه موضوعیت ندارد.

علاوه بر این، در این زمینه جلسات هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی در تمامی ادارات کل امور مالیاتی برای اشخاص حقوقی و حقیقی در سال گذشته لغو و به سال جاری موکول شدند.

رئیس سازمان امور مالیاتی نیز، در بخشنامه‌ای مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی اسفندماه سال گذشته که پایان آن اسفندماه بود را تا پایان خردادماه سال جاری تمدید کرد.

کمک مودیان به مبارزه با کرونا چه تاثیر مالیاتی دارد؟

همچنین، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرده که مصوبات مالیاتی برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا فقط امهال است که این مصوبه کمک کرده تا هر یک از مودیان مالیاتی که به مبارزه به کرونا کمک می‌کنند، برای آن‌ها هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب شود.

اما از آنجا که بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل حضور کرونا نتوانستند در ماه‌های پایانی سال درآمدی کسب کنند، این سوال به ذهن می‌رسد که چطور فردی که درآمدی نداشته، می‌تواند با وجود خسارات و هزینه‌هایی متحمل شده همچون پرداخت هزینه خدمات‌ها همانند برق، آب، گاز، پاس کردن چک‌هایی که برای تامین مواد اولیه کشیده شده و پرداخت اقساط وام‌ها، پس از تعویق‌های دو تا سه ماه مالیات خود را بپردازد؟

مشاغل آسیب دیده پس از کرونا توان پرداخت مالیات را دارند؟

در صورت اتمام دوره شیوع کرونا در کشور هم، مشاغل و کسبوکارها با فراهم شدن شرایط برای شروع فعالیت، اگر درآمدی بدست بیاورند؛ صرف هزینه‌ها و خسارات متحمل شده می‌کنند یا برای شروع فعالیت تولیدی خود و تامین مواد اولیه به آن درآمد نیاز دارند که در نتیجه توان پرداخت مالیات تعیین شده را ندارند.

طبق قانون مالیاتی، پرداخت مالیات و تعیین نرخ آن براساس میزان درآمد افراد و به صورت پلکانی است؛ یعنی هر چه بر میزان درآمد افراد افزوده شود، مالیات بیشتری هم باید پرداخت کند و در صورتی که فردی درآمدی نداشته باشد، آن شخص از پرداخت مالیات معاف می‌شود که با این حساب، افراد و فعالان اقتصادی آسیب دیده از کرونا نیز، باید مشمول این قانون باشند اما سازمان مالیاتی تاکنون در این زمینه تنها به امهال مالیاتی اکتفا کرده است.

مالیات سال گذشته را ۱۲ ماهه محاسبه نکنید

یک کارشناس اقتصادی _حیدر مستخدمین حسینی_ درباره کارساز بودن امهال مالیاتی در حمایت از مشاغل متضرر شده از شیوع کرونا به ایسنا پاسخ داد: برای فعالیت اقتصادی که در اسفند ماه سال گذشته به دلیل ویروس کرونا تعطیل شده، نباید مالیات را برمبنای ۱۲ ماه محاسبه کرد و باید برای زمان‌هایی که فعالیت اقتصادی صورت گرفته، مالیات درنظر گرفته شود.

در ادامه وی توصیه کرد که پرداخت‌های مالیاتی در زمان‌های شیوع کرونا باید به صورت اقساطی در نظر گرفته شوند. این قبیل حمایت‌ها باید به صورت جامع صورت بگیرند و پیگیری شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار