رشد اقتصادی چین و ترکیه هم کم می‌شود

تهران (پانا) - بانک جهانی پیش بینی خود از رشد اقتصادی ترکیه را کاهش داد.

کد مطلب: ۱۰۳۵۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
رشد اقتصادی چین و ترکیه هم کم می‌شود

به گزارش آناتولی، بانک جهانی پیش بینی خود از رشد اقتصادی امسال ترکیه را با توجه به شیوع ویروس کرونا به ۰.۵ درصد کاهش داد که در مقایسه با نرخ ۳.۵ درصدی پیش بینی شده قبلی کاهش محسوسی داشته است. با این حال انتظار می رود که با توجه به حمایت های دولت از اقتصاد، روند رشد به تدریج با پشت سر گذاشتن بحران کرونا از سر گرفته شود تا جایی که رشد چهار درصدی برای ترکیه توسط این نهاد در سال ۲۰۲۱ پیش بینی شده است.

سال گذشته ترکیه موفق شده بود تا از رشد منفی خارج شود و طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، رشد این کشور در سال ۲۰۱۹ به ۰.۹ درصد رسید.

بانک جهانی هم چنین پیش بینی کرده است که با تداوم روند کاهشی رشد قیمت ها، نرخ تورم ترکیه امسال به ۱۱ درصد، سال آینده به ۹ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۸.۵ درصد کاهش پیدا کند در حالی که بانک مرکزی و دولت، دستیابی به تورم ۸.۵ درصدی را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده اند.

از سوی دیگر انتظار می رود دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز به شدت از شیوع کرونا آسیب ببیند، به گونه ای که موسسه رتبه بندی " فیچ" پیش بینی خود از رشد اقتصادی امسال چین را به تنها دو درصد تقلیل داده است که در صورت تحقق، ضعیف ترین رشد اقتصادی این کشور در چهار دهه اخیر خواهد بود. اقتصاد چین سال گذشته را با ثبت رشد ۶.۱ درصدی به پایان رسانده بود.

دولت چین برای حمایت از اقتصاد این کشور و تقویت رشد اقتصادی تاکنون ۱.۳ تریلیون یوان ( ۱۸۱.۴ میلیارد دلار) اعتبار در نظر گرفته است که این اعتبار صرف امور متعددی از جمله معافیت های مالیاتی، پرداخت حق بیمه بیکاری و وام های کم بهره خواهد شد. تاکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار