مصرف‌کنندگان «سیگار»، «ماری‌جوانا» و «تریاک» بیشتر در معرض ابتلا به «کرونا»

تهران (پانا) - به‌گفته معاون اجتماعی موسسه کادراس ضمن تشریح علت افزایش احتمال ابتلا به کرونا در مصرف‌کنندگان مواد مخدر بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، افرادی که «سیگار» و «ماری‌جوانا» مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند؛ بنابراین تهدید سلامتی کرونا تنها برای معتادان دائمی و متجاهر نیست، بلکه افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان گل و ماری‌جوانا نیز باید هوشیار باشند و از این شرایط به عنوان فرصتی برای ترک مواد استفاده کنند.

کد مطلب: ۱۰۳۵۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
مصرف‌کنندگان «سیگار»، «ماری‌جوانا» و «تریاک» بیشتر در معرض ابتلا به «کرونا»

به‌گزارش ایسنا، فرزانه سهرابی در این‌باره می‌گوید: به‌دنبال شیوع ویروس کرونا، جمعیت قابل توجهی از کره زمین در قرنطینه خانگی به سر می‌برند؛ امری که جامعه پژوهشی و موسسه کادراس را واداشته تا برای افرادی که دچار اختلالات مصرف مواد هستند، به طرحی و برنامه‌ای هوشیارانه در آگاهی‌رسانی به جامعه به ویژه افراد معتاد بپردازد.

مصرف‌کنندگان «سیگار» و «ماری‌جوانا» بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند

بنابر اظهارات وی و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، افرادی که «سیگار» و «ماری‌جوانا» مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند؛ بنابراین تهدید سلامتی کرونا تنها برای معتادان دائمی و متجاهر نیست، بلکه افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان گل و ماری‌جوانا نیز باید هوشیار باشند و از این شرایط به عنوان فرصتی برای ترک مواد استفاده کنند.

افزایش احتمال ابتلا به کرونا در پی مصرف «تریاک»

این مدرس دانشگاه ادامه می‌دهد: از سوی دیگر اما، تبلیغات بسیاری هم در مورد مصرف «تریاک» جهت پیشگیری و درمان کرونا انجام شده که تنها جنبه سودجویی و فریب افکار عمومی را دارد. افرادی که به دنبال بهانه برای مصرف «تریاک» جهت مصون‌سازی بدن خود در برابر کرونا هستند، بدانند نه تنها مصرف تریاک، قابلیت پیشگیری یا درمان کرونا را ندارد، بلکه احتمال ابتلا به آن را چندین برابر بیشتر می‌کند، حال آنکه این افراد باید بدانند هر نوع ماده مخدری مانند تریاک عامل ایجاد انواع سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن و التهابی ریه و بیماری‌های قلبی است که بر اساس مطالعات و تجربیات جهانی، مبتلایان به بیماری‌های سخت و زمینه‌ای به شدت در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند.

سهرابی با تاکید بر اینکه مصرف «تریاک» به مرور تغییراتی در ریه فرد مصرف‌کننده به وجود می‌آورد که فرد را مستعد ابتلاء به هر نوع بیماری عفونی و ویروسی می‌کند، می‌افزاید: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی افراد سیگاری و مصرف‌کننده مواد از گروه‌های پرخطر ابتلای بالای به کرونا اعلام شده‌اند.

علت افزایش احتمال ابتلا به کرونا میان معتادان

معاون اجتماعی موسسه کادراس در پاسخ به این سوال که چگونه مصرف مواد مخدر باعث افزایش ابتلاء و انتقال کرونا ویروس در افراد معتاد می‌شود، توضیح می‌دهد: مصرف‌کنندگان مواد مخدر مانند افراد سیگاری، دودی را وارد ریه‌های خود می‌کنند که با گذشت زمان ریه‌های آنها با انواع بیماری‌ها روبرو می‌شوند، علاوه بر این افراد معتاد نسبت به سبک زندگی و تغذیه خود چندان توجهی ندارند و در نتیجه سیستم ایمنی بدنشان نسبت به افراد سالم بسیار ضعیف‌تر است. از این رو، علائم هشداری بدنشان در صورت مبتلا شدن به بیماری هم کمتر و هم کندتر است و امکان دارد تب که یکی از علائم ویروس کروناست در مصرف‌کنندگان مواد چندان مشخص نباشد یا دیر بروز پیدا کند، بنابراین شناسایی بیماران کرونایی در افراد معتاد بسیار سخت‌تر است؛ چرا که در نتیجه مصرف مواد علائم آنها نسبت به دیگران متفاوت و زمانی ظاهر می‌شود که بدن فرد به طور کلی تحت کنترل ویروس قرار گرفته است.

وی معتقد است که مصرف مواد باعث می‌شود درد فرد و علائم ابتلای او به بیماری در کوتاه مدت تسکین یابد و فرد به مراکز درمانی جهت تشخیص بیماری خود مراجعه نکند، در این حالت دو موضوع بسیار مهم بروز پیدا می‌کند، اول آنکه درصد مرگ فرد مصرف‌کننده تریاک در صورت ابتلای به کرونا بسیار بیشتر می‌شو، و دوم آنکه زنجیره انتقال ویروس به‌دلیل ناآگاهی فرد از بیماری خود بسیار شدیدتر و امکان آلوده کردن افراد سالم اطراف او چندین برابر می‌شود.

نقش خرد جمعی در پیشگیری و کنترل کرونا میان معتادان

این مدرس دانشگاه در ادامه درباره نقش خرد جمعی و سیاستی کارآمد توسط دولت در پیشگیری و کنترل کرونا میان معتادان تصریح می‌کند: بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی یکی از عوامل مهم انتقال کرونا تجمع در مکان‌های بسته است، اما با شیوع کرونا در کشور معتادانی که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شدند، مرخص شدند و بعد از چند روز حضور آنها در سطح شهر باعث اعتراض شهروندان شد؛ امری که متولیان حوزه مبارزه با اعتیاد و مواد را مجبور به اتخاذ سیاستی کارآمد وادار کرد. در واقع با مرخصی معتادان از مراکز ماده ۱۶، تمرکز و تجمع آنها از یک مکان تحت کنترل به مکان‌های متعدد غیرقابل کنترل و همچنان دارای تجمع و تمرکز منتقل شد که خبری هم از امکانات بهداشتی و آموزشی نیست و به نظر می‌رسد امکان انتقال و شیوع کرونا به شهروندان عادی را چند برابر کرده است.

سهرابی در این راستا پیشنهاد می‌کند که متولیان امر به طراحی و اجرای سیاستی کارآمد بپردازند، سیاستی که در آن اقداماتی مانند انتقال معتادان خیابانی به مراکزی ویژه جهت نگهداری شبانه‌روزی، اجرای طرح غربالگری پیشگیری از ابتلاء به کرونا در معتادان، شناسایی زودهنگام معتادان دارای علائم ابتلا به کرونا و فراهم کردن مکان‌هایی برای قرنطینه این افراد و جداسازی از دیگر معتادان ‌می‌تواند از شیوع بیشتر کرونا پیشگیری کند. در واقع اجماع خرد جمعی در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا در کشور می‌تواند برنامه‌هایی را رقم بزند که منجر به کاهش مخاطرات ویروس کرونا میان معتادان و حتی شهروندان عادی شود.

معاون اجتماعی موسسه کادراس با تاکید بر اینکه دولت و متولیان امر مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، پلیس مبارزه با مواد مخدر و... می‌توانند مداخلات به هنگام و مناسبی برای مقابله با کرونا در معتادان طراحی کنند، اظهار می‌کند: این مداخلات و برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر کنترل بحران در اقشار آسیب‌پذیر، بتواند پیش‌بینی از وضع موجود و عبور از بحران را نیز انجام دهد؛ افزایش همکاری دستگاهی بین سازمان‌های عهده‌دار مسئولیت در کشور برای اجرای برنامه‌های کارآمد و موثر به ویژه در مهار کرونا میان معتادان در این میان موثر خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: همچنین استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای آموزش و آگاه‌سازی معتادان در پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا و آموزش نکات و موارد بهداشتی بسیار موثر، امری ضروری است. در این میان همچنین، افزایش توان و بودجه مالی مراکز نگهداری معتادان، شناسایی زودرس افراد معتاد دارای علائم ابتلا به کرونا، ایجاد زیرساخت در قرنطینه افراد مشکوک به کرونا، آموزش رعایت نکات و موارد بهداشتی، توزیع مواد ضدعفونی کننده و ایجاد مراکز امن مصرف می‌تواند در شیوع کرونا میان معتادان تاثیرگذار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار