وزیر انرژی عربستان مطرح کرد؛

احتمال پیوستن آمریکا، کانادا و برزیل به توافق اوپک پلاس

تهران (پانا) - خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از عبدالعزیز بن سلمان، پسر پادشاه عربستان و وزیر انرژی این کشور اعلام کرد که وی پیش‌بینی می‌کند که آمریکا، کانادا و برزیل نیز به توافق اوپک پلاس برای ثبات در بازار نفت بپیوندند.

کد مطلب: ۱۰۳۵۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
احتمال پیوستن آمریکا، کانادا و برزیل به توافق اوپک پلاس

به گزارش ایرنا، بن سلمان که تلفنی با رویترز سخن می‌گفت، افزود: توافق اوپک پلاس بستگی به پیوستن مکزیک به این توافق دارد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مکزیک ببیند که منافع این توافق [توافق پنجشنبه اوپک پلاس] تنها برای این کشور نیست بلکه این توافق به نفع تمام دنیاست..

سخنان وزیر انرژی سعودی درحالی مطرح می‌شود که جلسه اضطراری «اوپک پلاس» بامداد جمعه به دلیل مخالفت مکزیک با توافق سایر اعضا برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام بدون صدور بیانیه پایان یافت.

کشورهای اوپک و غیراوپک معروف به "اوپک پلاس" عصر پنجشنبه جلسه خود را برای بهبود وضع بازار نفت و کمک به ثبات قیمت آن در بحبوحه شیوع کرونا آغاز کردند و تا صبح جمعه به مذاکرات خود ادامه دادند.

اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا پایان ژوئن (۱۲ اردیبهشت تا دهم تیر) تولید نفت خام را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ این روال ادامه خواهد داشت.

طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان آوریل ۲۰۲۲ این رقم تغییر خواهد کرد و به ۶ میلیون بشکه می‌رسد.

برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که عربستان و روسیه متعهد شدند تا هر دو کشور مجموعاً پنج میلیون بشکه از تولید خود بکاهند و ۲۱ عضو دیگر اوپک پلاس نیز مجموعاً پنج میلیون بشکه دیگر از تولید خود را کاهش دهند.

این گروه ۲۳ عضوی خواهان کاهش پنج میلیون بشکه‌ای سایر کشورهای نفتی شده است؛ خصوصاً روسیه که بر مشارکت کشورهای دیگری همچون آمریکا و نروژ در طرح کاهش تولید تأکید کرده بود.

بنابر این گزارش، اوپک پلاس همچنین از گروه ۲۰ خواست روزانه پنج میلیون بشکه از تولیدات خود را کاهش دهند.

برخی منابع رسانه‌های اعلام کردند که احتمالا جزییات بیشتر این توافق پس از نشست امروز جمعه وزیران گروه ۲۰ منتشر خواهد شد.

توافق قبلی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک (موسوم به اوپک پلاس) برای کاهش عرضه نفت در اول آوریل (۱۳ فروردین) پایان یافت و عربستان و روسیه نتوانستند در مورد یک چارچوب جدید به توافق برسند.

پس از آن عربستان عصر روز ۱۴ فروردین خواستار نشست فوری اوپک پلاس شده بود.

دولت ریاض اعلام کرد که این نشست در راستای تلاش برای حمایت از اقتصاد جهانی و در پاسخ به درخواست رییس جمهوری آمریکا صورت گرفته است.

درخواست عربستان برای نشست فوری اوپک پلاس پس از آن روی می‌دهد که پیش از آن"دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا در خصوص شرایط جاری بازار نفت با "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی تلفنی گفت وگو کرده بود.

اوپک پلاس در حدود دو سال و نیم گذشته مکررا توافق خود برای کاهش یک و نیم میلیون بشکه‌ای خود را تمدید کرده بود.

قیمت نفت خام پس از عدم توافق اوپک با روسیه و همچنین افزایش تولید نفت عربستان که به کاهش قیمت‌ها منجر شد، بزرگ‌ترین سقوط را در ۱۸ سال گذشته تجربه کرد.

کاهش بهای نفت آنچنان سریع اتفاق افتاد که نگرانی‌هایی را نسبت به افت قیمت‌ها تا زیر ۱۰ دلار نیز به وجود آورد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا بازارهای نفت با کاهش شدید قیمت روبرو شدند زیرا کرونا تقاضای سوخت در سراسر جهان را بشدت کاهش داد و تقریباً حمل و نقل تجاری هوایی را در سرتاسر جهان فلج کرد. همچنین با اعمال قرنطینه و محدودیت‌های ضروری برای مقابله با کرونا، خانه‌نشین شدن مردم و تعطیلی مشاغل، مصرف بنزین و گازوئیل در سراسر دنیا کاهش یافت.

همچنین وز نفت و انرژی اعضای آفریقایی اوپک در بیانیه‌ای که پنجشنبه پیش روی تارنمای این سازمان قرار گرفت حمایت خود را از کاهش عرضه نفت اعلام کردند.

این کشورها همچنین از اعضای گروه ۲۰ خواستند تا در جریان تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در بازار نفت و مقابله کرونا «به آفریقا کمک کنند.»

وزیران انرژی گروه ۲۰ نیز قرار است امروز جمعه یک نشست آنلاین برگزار کنند که نفت یکی از موضوعات محوری آن خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار