آیا کرونا در تابستان از میان خواهد رفت

تهران (پانا) - تحقیقات نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا در تابستان با ریتم کندتری اتفاق ‏می‌افتد اما ...

کد مطلب: ۱۰۳۵۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
آیا کرونا در تابستان از میان خواهد رفت

روزنامه شهروند نوشت: «دانشمندان معتقدند با گرم‌تر شدن هوا، کرونا درک جدیدی از خود به دست داده و حتما به دمای ‏هوا واکنش نشان خواهد داد. در پایان زمستان، اپیدمی‌های آنفلوآنزا رو به نابودی می‌رود.

آیا ‏آفتاب هم در عملکرد مشابهی روی رفتار ویروس کرونا و شیوع آن تأثیر می‌گذارد؟ این ‏سوالی کلیدی است که اپیدمیولوژیست‌ها از نزدیک این تغییرات را دنبال می‌کنند. ‏تحقیقات اولیه انواع دیگر ویروس کرونا - انواع رایجی که در بریتانیا منجر به سرماخوردگی ‏می‌شود - دارای ساختار فصلی است؛ پیک بیماری در طول زمستان اتفاق می‌افتد و در بهار ‏ناپدید می‌شود. نکته جالب توجه این است که پیک این بیماری ویروسی با شیوع آنفلوآنزا در یک ‏زمان اتفاق می‌افتد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد تنها مقدار کمی از ویروس کرونا در فصل ‏تابستان قابل سرایت است. به نوشته گاردین، هفته گذشته دانشمندان دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن تحقیقی از ‏ویروس‌های کرونای رایج مانند کروناویروس انسانی ۲۲۹‌ای، ان‌ای۶۳ یا او‌سی ۴۳منتشر ‏کردند. در این تحقیق، آنالیز نمونه‌هایی که چندین‌ سال پیش جمع‌آوری شده، نشان می‌دهد که ‏تعداد مبتلایان به عفونت ویروس کرونا در ماه فوریه به بالاترین میزان می‌رسد؛ در حالی‌ که در ‏فصل تابستان بسیار پایین است. تحقیقات دیگر هم نشان می‌دهد که رفتار ویروس کرونا در آب و ‏هوای معتدل در هر فصلی متفاوت است ‏اما با این حال نویسنده اصلی این تحقیق، راب آلدریج، هشدار می‌دهد: «در فصل تابستان، ‏سرایت ویروس کرونا ادامه ‌دارد ولی در سطح پایینی خواهد بود و با وجود جمعیت زیاد افراد ‏آسیب‌پذیر، این موضوع ممکن است در فصل زمستان کاملا برعکس شود.»

آلدریج می‌گوید: «با در نظر گرفتن این که با ویروس جدیدی روبه‌رو هستیم و با وجود آسیب‌پذیر ‏بودن میزان بالایی از جمعیت دنیا، نمی‌دانیم الگوی فصلی در تابستان دوام خواهد آورد یا نه. ‏به همین دلیل، مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که به توصیه‌های پزشکی گوش ‏دهیم.»

این موضوع را دیگر دانشمندان نیز تأکید می‌کنند؛ دانشمندانی که هشدار می‌دهند ویروس کووید ‏‏۱۹ یک عامل عفونی جدیدی است و مردم هیچ فرصتی برای قوی کردن سیستم ایمنی بدن خود ‏ندارند. در نتیجه، با وجود این که تابستان نزدیک است، احتمال دارد شیوع ویروس کرونا با همین میزان ادامه داشته باشد. ‏مایکل اسکینر، ویروس‌شناس دانشگاه امپریال کالج لندن می‌گوید: «مطمئنم رفتار ویروس ‏در فصل‌های مختلف، نقش مهمی در شیوع آن دارد. اما تأثیر آن در مقایسه با فاصله‌گذاری ‏اجتماعی که در حال حاضر اجرا می‌کنیم، بسیار خفیف خواهد بود. ممکن است تأثیرات کمی ‏بگذارد اما جایگزین خودقرنطینگی نیست.»

بن نیومن از دانشگاه ریدینگ تأکید بیشتری دارد: «این ویروس در سرمای شدید در چین آغاز ‏شد و در ایسلند و برزیل و اکوادور به سرعت در حال پیشرفت است. وقتی بهار شروع شد، ‏رشد ویروس در جهان بیشتر شد. ما باید خودمان این ویروس را مهار کنیم.»

برخی محققان بر این باورند که فصل بهار نه‌تنها روی رفتار ویروس تأثیر می‌گذارد، بلکه در ‏سیستم ایمنی بدن هم تغییراتی ایجاد می‌کند. به گفته ناتالی ریدل، ایمونولوژیست در دانشگاه سوری ‏‏«سیستم ایمنی بدن ریتم روزانه‌ای دارد اما چیزی که کمتر کسی می‌داند این است که عملکرد آن ‏با تغییر فصل متغیر است.» ‏برای راستی‌آزمایی آن، ریدل و محققان دیگر در دانشگاه‌های سوری و کلمبیا روی تغییرات بدن ‏در فصل‌های مختلف و ساعات متفاوت روز تحقیق می‌کنند. از داوطلبان، در طولانی‌ترین روز ‏سال در فصل‌های زمستان (بیست‌ودوم دسامبر) و تابستان (بیست‌ویکم ژوئن) و در روزی که طول شب و روز ‏تقریبا یکسان است در فصل‌های بهار (بیست‌ویکم مارس) و پاییز (بیست‌ودوم سپتامبر) نمونه‌های ‏بیولوژیکی می‌گیرند. یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که زیرمجموعه‌ای از گلبول‌های سفید که نقش ‏مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد در برخی ساعات روز بیشتر می‌شود که نشان می‌دهد سیستم ‏بدن در ساعات مختلف واکنش متفاوتی دارد. مثلا لنفوسیت‌های بی که پادتن تولید می‌کند، شب‌ها ‏بیشتر تولید می‌شود. ‏با این حال به گفته مایکلامارتینز، مدیر پروژه این تحقیق در دانشگاه کلمبیا، تحقیقات درباره ‏تأثیر فصل‌ها روی ریتم سلول‌ها همچنان ادامه دارد و نتایج آن اهمیت بالایی خواهد داشت. ‏مارتینز می‌گوید: «شناخت آسیب‌پذیری بدن در برابر بیماری‌ها و ویروس‌ها در طول ‌سال ‏می‌تواند زمان واکسیناسیون را مشخص کند که در نهایت منجر به از بین رفتن عفونت می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار