یک فوق تخصص ریه:

پیشگیری از ویروس کرونا ساده تر و ارزان تر از درمان است

تهران (پانا) - یک فوق تخصص ریه دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: بیماری ناشی از ویروس کرونا در ابتدا یک بیماری تنفسی است که با توجه به حجم ویروس حمله کننده و پاسخ ایمنی فرد مبتلا می تواند به راه‌های هوایی فوقانی مثل بینی و گلو محدود شود و یا پیشرفت کرده و مجاری تنفسی تحتانی و بافت ریه را نیز درگیر کند.

کد مطلب: ۱۰۳۵۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد
پیشگیری از ویروس کرونا ساده تر و ارزان تر از درمان است

یزدان جعفری، اظهار کرد: هنگامی که ریه دچار عفونت ویروسی می شود، این ارگان سعی می کند ویروس را از طریق فعال کردن سیستم ایمنی مهار کند و با حمله ویروس به سلول‌های ریه و واکنش سیستم ایمنی برای مقابله با آن، التهاب شدیدی در بافت ریه اتفاق می افتد.

وی افزود: پس از ایجاد التهاب، ریه توانایی خود را برای اکسیژن رسانی به خون و کاهش کربن دی اکسید را از دست می دهد که این مسئله منجر به تنگی نفس در بیمار و احتیاج به دم های عمیق جهت افزایش اکسیژن خون می شود و گاه به شکل کاهش توانایی فرد برای انجام کارهایی است که قبلا به راحتی انجام می داده است.

این فوق تخص ریه، تصریح کرد: در صورت درگیر شدن بافت ریه که لزوما در همه بیماران مبتلا رخ نمی‌دهد، تصویربرداری از ریه بیمار، آسیب به قسمت هایی از ریه را نشان می دهد، که می تواند از موارد خفیف تا شدید متغیر باشد و گاهی به حدی زیاد شود که بیمار به اکسیژن کمکی جهت تنفس احتیاج داشته باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، جعفری گفت: آسیب ریه، بسیار متفاوت است که از یک منطقه محدود تا چند منطقه وسیع در هر دو ریه را شامل می شود و جدای از فاکتورهایی مثل سن بالا، دیابت، بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی، رفتار ویروس اصلا قابل پیش بینی نیست و از ابتدا نمی‌توان گفت که بیماری محدود مانده و یا پیشرفت خواهد کرد.

وی افزود: هنگامی که آسیب بافت ریه با وسعت زیاد رخ دهد، ترمیم ریه به زمانی طولانی احتیاج دارد و حتما برای جلوگیری از آسیب‌های ماندگار نیاز به پیگیری دارند به همین علت مردم باید این بیماری را جدی گرفته و از قانون پیروی کنند.

این فوق تخصص ریه دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: پیشگیری از بیماری چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ هزینه، به مراتب ساده تر و ارزان تر از درمان است. امیدوارم که این آموزش‌ها باعث اضطراب نشود و شهروندان مقابله با این بیماری را جدی بگیرند.

جعفری گفت: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی کاشان عملکرد خوبی در مقابله با کرونا داشته که باعث دلگرمی مردم منطقه است، ولی شرط موفقیت و قدرتمند ماندن خدمات درمانی، همکاری همه جانبه مردم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار