هفته سوم فروردین؛ از بازداشت روحانی مدعی طب اسلامی تا رهاسازی معتادان در تهران

تهران (پانا) - بازداشت روحانی مدعی طب اسلامی، رهاسازی معتادان متجاهر در تهران، ادامه تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مشاغل پرریسک، بازگشت اکثر زندانیان فراری زندان سقز، ماجرای افشای اطلاعات هویتی ایرانیان، انتقال عجولانه یوزهای پردیسان و آخرین وضع پرونده اکبر طبری و محمدعلی نجفی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در سومین هفته از فروردین ماه است.

کد مطلب: ۱۰۳۵۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
هفته سوم فروردین؛ از بازداشت روحانی مدعی طب اسلامی تا رهاسازی معتادان در تهران

اخبار حوزه اجتماعی در سومین هفته از فروردین ماه تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بود که در ادامه مروری از مهم‌ترین این اخبار آمده است.

بازداشت روحانی مدعی طب اسلامی

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، بازار شایعات و حضور مدعیان برای طب و عرضه داروی مقابله کرونا در کشور گرم شد. برخی افراد مدعی طب اسلامی با حضور در برخی مراکز درمانی اقدام به طبابت کرده بودند از جمله این افراد، مرتضی کهنسال بود که در اقدامی عجیب با ورود به بخش‌های مختلف بیمارستانی در گیلان ضمن به سخره گرفتن توصیه‌ها و دستورات پزشکی از خود فیلم‌هایی گرفته بود که نشان می‌داد مشغول مداوای بیماران مبتلا به ویروس کرونا است. این اقدام واکنش افکار عمومی و جامعه پزشکی را در پی داشت که دادگاه ویژه روحانیت حکم بازداشت این روحانی مدعی طب اسلامی را صادر کرد. در نهایت مرتضی کهنسال روحانی مدعی طب اسلامی با حکم دادگاه ویژه روحانیت در لنگرود بازداشت شد.

حضور معتادان در میدان شوش

انتشار فیلمی درباره تجمع تعداد زیادی از معتادان در میدان شوش تهران در فضای مجازی واکنش‌های گوناگونی را در پی داشت. معتادانی که با تعطیلی مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد راهی خیابان‌ها شدند. این مراکز همزمان با طرح توقف جمع‌آوری معتادان متجاهر و با تصمیم وزارت بهداشت تعطیل شد. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران درباره انتشار این ویدئو گفت: «دو موضوع سبب حضور این افراد در خیابان‌ها و میادین شهر شده، اول اینکه بر اساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر نگهداری هر فردی در مراکز نگهداری معتادان متجاهر با حکم قضایی به مدت سه ماه و قابل تمدید برای سه ماه دیگر است. در اول اسفند سال گذشته بیش از ۱۰ هزار معتاد متجاهر در مراکز نگهداری داشتیم که در مورد بیش از پنج هزار نفر آنها، مدت شش ماهه نگهداری به اتمام رسیده بود و چون درخواست تمدید نگهداری آنها منوط به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و این درخواست صورت نگرفته بود، این افراد رها شدند.» استاندار تهران همچنین دلیل دوم حضور معتادان در سطح شهر را دستور توقف جمع‌آوری معتادان متجاهر براساس مصوبه کمیته درمان مقابله با مواد مخدر پس از روزهای اولیه کرونا اعلام کرد.

همچنین در پی حضور این معتادان در شهر، ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با صدور اطلاعیه‌ای درخصوص لغو موقت جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر تصریح کرد که این ستاد تابع تصمیمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد مقابله با کرونا است.

افزایش ۳ برابری مسافران مترو

همزمان با پایان یافتن ایام تعطیلات نوروز و آغاز فعالیت‌های ادارات، تهران علی‌رغم محدودیت‌هایی که در پی شیوع کرونا اعمال شد، با افزایش بار ترافیکی و همچنین افزایش مسافران در بخش حمل و نقل عمومی مواجه شد. حجم ترافیک و حضور مسافران در متروی تهران باعث نگرانی‌هایی شد و مسئولان ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از این افزایش ترافیک ابراز نگرانی کردند. فرنوش نوبخت، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: متروی تهران شلوغ‌ترین روز کاری خود را در سال جدید با جابجایی ۲۸۸ هزار نفر پشت سرگذاشت و این آمار نسبت به ایام تعطیلات نوروزی ۳ برابر افزایش داشته است. او همچنین با اشاره به اینکه میزان مسافران مترو نسبت به اولین روز کاری در سال گذشته بیش از هشت درصد کاهش داشت، گفت که اگر روند افزایش مسافر در روزهای آینده ادامه داشته باشد امکان اجرای طرح فاصله اجتماعی در مترو امکان‌پذیر نیست.

اعلام استفاده از ماسک برای عموم مردم

استفاده از ماسک یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی است. پس از شیوع ویروس کرونا مباحث مختلفی در زمینه استفاده از ماسک از سوی پزشکان و مسئولان حوزه سلامت مطرح و اعلام شد که فقط افراد بیمار باید از ماسک استفاده کنند و افراد عادی نیاز به استفاده از ماسک ندارند اما در هفته‌ای که سپری شد، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که استفاده از ماسک قبلا برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شد و حالا این توصیه نشدن برداشته شده و در مکان‌هایی که فاصله‌گذاری کمتر رعایت می‌شود، توصیه می‌کنیم مردم از ماسک استفاده کنند. او همچنین استفاده از ماسک‌های ان ۹۵ را برای عموم مردم ضروری ندانشت و گفت که این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است.

ادامه تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مشاغل پرریسک

در هفته‌ای که سپری شد، با تداوم همه‌گیری ویروس کرونا مصوبات جدید ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام شد و با جایگزین شدن طرح فاصله‌گذاری هوشمند به جای فاصله‌گذاری اجتماعی از 23 فروردین ماه، کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای موارد مهمی از طرح فاصله‌گذاری هوشمند را اعلام کرد. طرح فاصله‌گذاری هوشمند ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است که از اسفند ماه همزمان با شیوع بیماری کرونا در ایران اجرا شده و در این مرحله، صرفا مشاغل «غیر پرریسک» همراه با التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از تاریخ ۲۳ فرودین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران مجوز فعالیت پیدا می‌کنند.

با اجرای این طرح، تعطیلی‌های پایه (شامل تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، هنری، مشاغل پرریسک و ... ) و همچنین ممنوعیت ترددهای بین استانی، تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت. مراکز اداری نیز از تاریخ ۲۳ فروردین با رعایت اصول بهداشتی، به جای یک سوم، با دوسوم کارمندان خود فعال خواهند شد و ساعت کاری از ۷صبح تا ۱۴ خواهد بود.

امکان افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، فعالیت‌های حضوری دانشگاه‌ها تا پایان فروردین ماه ممنوع است و به شکل غیرحضوری ادامه دارد. دکتر خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در هفته‌ای که سپری شد از امکان افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان با صلاحدید دانشگاه‌ها خبر داد و گفت که در صورت لزوم و با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس‌های حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان‌نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده‌اند، مجاز است. خاکی صدیق همچنین تاکید کرد که در صورت لزوم و با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس های حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده‌اند، مجاز است. همچنین امکان مهمانی دانشجویان در دانشگاه برای استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌های محل زندگی یا استقرار خود به عنوان دانشجوی مهمان آزاد با اطلاع و موافقت دانشگاه نیز از دیگر تسهیلات پیش‌بینی شده در این زمینه است.

اعلام زمان برگزاری آزمون‌هایی که به دلیل کرونا لغو شد

تعدادی از آزمون‌های کشوری که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و زمان جدید برگزاری این آزمون‌ها در هفته‌ای که گذشت از سوی وزارت بهداشت و سازمان سنجش اعلام شده است و اکثر این آزمون‌ها در خردادماه برگزار می‌شود.

بر این اساس، آزمون میان دوره جامع علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی در ۸ خرداد ۹۹ برگزار می‌شود. همچنین بنابر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۱۳۹۹ با تعداد ۱۷۷ هزار و ۲۶۱ نفر داوطلب در صبح جمعه ۹ خرداد سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. آزمون غربالگری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی نیز روز جمعه ۹ خرداد ۹۹ برگزار می‌شود. آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) سال ۱۳۹۹ در رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی در روزهای ۲۱، ۲۲ و ۲۳ خرداد سال ۱۳۹۹ به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. کنکور کارشناسی ارشد در روزهای ۲۲ و ۲۳ خردادماه ۹۹ برگزار خواهد شد. مرحله کتبی آزمون پذیرش در دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال ۱۳۹۹ وفق مصوبات شورای آموزش پزشکی و تخصصی به صورت متمرکز و الکترونیک توسط دانشگاه‌های مجری برنامه آموزشی روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹ برگزار می‌شود. مرحله شفاهی این آزمون نیز روزهای ۲ تا ۴ تیرماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

بازگشت اکثر زندانیان فراری زندان سقز

پس از انتشار تصاویری از فرار حدود 80 زندانی در سقز، روابط عمومی زندان شهرستان سقز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اکثر زندانیانی که از زندان سقز متواری شده بودند به صورت خود معرف و یا با تلاش نیروهای امنیتی و انتظامی استان دستگیر و به زندان بازگشتند. در اطلاعیه آمده است: این زندانیان با سوء استفاده از شرایط خاص زندان به علت کنترل شیوع ویروس کرونا و اجرای برنامه های سلامت محور از زندان سقز متواری شده بودند که با تلاش های شبانه روزی اکثر آنان به زندان بازگشتند.

ماجرای افشای اطلاعات هویتی ایرانیان

درپی انتشار خبری مبنی بر افشای اطلاعات شهروندان ایرانی از بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال و فروش آن با قیمت ۱۰ بیت کوین معادل حدود ۶۰ هزار دلار در برخی از خبرگزاری‌ها از قول ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، نگرانی از افشای اطلاعات هویتی افزایش یافت. پس از انتشار این اخبار سازمان ثبت احوال با رد این اخبار اعلام کرد که هیچ‌گونه هک و نفوذ به زیرساخت‌ها و پایگاه اطلاعات جمعیت کشور صورت نگرفته است و خدمات الکترونیکی سازمان همانند سابق در حال ارائه است. سیف اله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور نیز با اشاره به اینکه طی چند روز اخیر خبری مبنی بر هک شدن سایت وزرات بهداشت و افشای اطلاعات شهروندان ایرانی در فضای مجازی منتشر شده بود، توضیح داد: هیچ اطلاعاتی از شهروندان منتشر نشده و هک شدن سایت وزرات بهداشت و افشای اطلاعات هویتی شهروندان ایرانی را تکذیب می‌کنم. او همچنین تاکید کرد که برای حفاظت از اطلاعات شهروندان مجبور به بسته شدن سایت وزرات بهداشت شدیم.

انتقال عجولانه یوزهای پردیسان

در هفته‌ای که سپری شد خبرهایی از پارک پردیسان تهران مبنی بر انتقال یوزپلنگ‌های در اسارت آن به منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. هر چند که طی ماه‌های اخیر موضوع انتقال یوزها به زیستگاه‌شان برای تکثیر در اسارت مطرح بود اما عدم انتشار جزییات مشخصی از این برنامه، هدف آن، شیوه‌های تکثیر در اسارت و... سبب شد که انتقال یوزها با ابهامات و انتقاداتی از سوی فعالان محیط زیست و برخی کارشناسان همراه شود. در نهایت سازمان حفاظت محیط زیست طی این روز «ایران» - یکی از سه یوزپلنگ موجود در اسارت - را به توران منتقل کرد اما در جریان این انتقال جمعی از خبرنگاران و فعالان عرصه محیط‌زیست در نامه‌ای به مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست با انتقال دو یوزپلنگ نر و ماده از پارک پردیسان به استان سمنان مخالفت کردند. در این نامه آمده است:‌ جامعه خبرنگاری محیط زیست بدین طریق نگرانی و اعتراض جدی خود را نسبت به این اقدام کاملا غیرحرفه‌ای و غیرمسوولانه از جانب دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کند. بدیهی است که برای انجام عملیاتی با این درجه از اهمیت می‌باید شفاف عمل کرد. اگر این طرح از پشتوانه کامل تخصصی برخوردار است، چرا از رسانه‌ها مخفی نگه داشته شده است؟

در نهایت «ایران» یکی از سه یوزپلنگ در اسارت پارک پردیسان در حالی به منطقه حفاظت شده «توران» در استان سمنان منتقل شد.

میزان افزایش حقوق بازنشستگان

طی سال‌های گذشته حقوقی که برای بازنشستگان پرداخت می‌شد، با نارضایتی آنها به دلیل پرداخت‌های پایین و عدم تناسب با شرایط موجود همراه بود تا این‌که در حدود سه سال اخیر دولت در راستای هماهنگی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، سالانه بودجه‌ای را برای این موضوع در نظر می‌گیرد تا اختلاف حقوقی بازنشستگان تا حدی جبران شود. اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه امسال میانگین افزایش حقوق بازنشستگان کشوری 800 هزار تومان خواهد بود، گفت حداقل حقوق بازنشستگان این صندوق با سنوات کامل دو میلیون و 800 هزار تومان است. او همچنین درباره همسان‌سازی حقوق‌ها گفت: ابتدا قرار بود، سه هزار و 500 میلیارد تومان به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تخصیص پیدا کند که با پی‌گیری‌های صندوق بازنشستگی کشوری، این رقم حدود دو برابر شد و به شش هزار و 500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. رقمی که اکنون به عنوان میانگین افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شده است، شامل دو بخش افزایش حقوق و همسان‌سازی است، به این معنی که ابتدا حقوق کلیه بازنشستگان از گروه یک تا گروه بیست، 15 درصد افزایش پیدا می‌کند و سپس، مبالغی نیز برای همسان‌سازی به آن افزوده می‌شود.

آخرین وضع پرونده‌های «محمدعلی نجفی» و «اکبر طبری»

در هفته‌ای که سپری شد، اولین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه به صورت آنلاین و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی آخرین اخبار حوزه قضایی را در این جلسه تشریح کرد. جلوگیری از تعطیلی بیش از 990 واحد تولیدی در سال 98، رسیدگی به پرونده‌های مسن، مجکومیت قطعی 260 مفسد اقتصادی در سال 98، آخرین وضع پرونده‌های تجهیزات پزشکی، آخرین وضع پرونده اکبر طبری، توضیح درباره مرخصی زندانیان، آخرین وضع پرونده سلطان قاچاق سوخت، حکم پرونده شهردار شیراز، آخرین وضع پرونده محمدعلی نجفی و آخرین وضع زندان سقز از مهم‌ترین محورهایی بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار