وزیر صمت خبر داد:

تولید روزانه ماسک از ۳۰۰ هزار عدد به 4 میلیون عدد خواهد رسید

تهران (پانا) - وزیر صمت با بیان اینکه امیدواریم تا هفته اول اردیبهشت ماه، تولید روزانه ماسک به ۴ میلیون عدد در روز برسد گفت: ثبت سفارش تا ترخیص اقلام پزشکی مورد نیاز، مجموعا در ۴۸ ساعت اداری انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۳۴۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
تولید روزانه ماسک از ۳۰۰ هزار عدد به 4 میلیون عدد خواهد رسید

به گزارش وزارت صمت، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم اندیشی اقدامات گمرکی برای مقابله با کرونا که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی در محل اداره کل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: واردات اقلام بهداشتی مرتبط با شیوع کرونا از مرحله ثبت سفارش تا ترخیص اقلام ۴۸ ساعت زمان می‌برد که یک رکورد در سیستم اداری و بین بخشی کشور محسوب می‌شود و می‌تواند در خصوص سایر موارد نیز الگو شود.

وی افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران، امور تشریفات واردات و صادرات را انجام می‌دهد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت اصلی این حوزه را برعهده دارد؛ بسیاری از مسائل و مشکلات واردات و صادرات در این مدت به دقت رصد شده و از سال گذشته در تلاش هستیم کمبودهای موجود در زیرساخت صادراتی را رفع کنیم.

رحمانی تصریح کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، موتور پیشران تجارت در سال ۹۹ توجه به بازارهای داخلی است که حتماً این امر مهم را همزمان با توسعه صادرات غیر نفتی و توجه به تجارت خارجی کشور با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وزیر صمت ادامه داد: با توجه به موفقیت‌های به دست آمده در سال ۹۸ در حوزه تجارت خارجی و توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به فرصت‌های تجاری و بازارهای صادراتی ۱۵ کشور همسایه به عنوان یک پروژه ویژه، امسال نیز این برنامه تداوم خواهد یافت.

رحمانی تاکید کرد: سال ۹۸ اقدامات خوبی در حوزه توسعه تجارت خارجی کشور انجام شد و یکی از دلایل پایین نیامدن میزان صادرات، همکاری خوب بین وزارت صمت و وزارت اقتصاد و دارایی و به خصوص گمرکات کشور بوده است.

وی گفت: یکی از مواردی که امسال می‌تواند به توسعه امور در حوزه تجارت خارجی کمک کند، شفافیت در حوزه انبارداری در گمرکات و دیگری رسوبات کالا در گمرکات است که باید در این خصوص اقدامات مناسب‌تری انجام شود.

عملکرد قابل قبول گمرک در توسعه سامانه‌ها

رحمانی افزود: گمرک جمهوری اسلامی روی توسعه سامانه‌ها عملکرد قابل قبولی داشته، با این حال مسئولیت کلی این سامانه‌ها در چارچوب سامانه جامع تجارت با وزارت صمت است.

وی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها، تاکنون بیش از ۵۳۸ هزار انبار در کشور شناسایی و ثبت شده است و تلاش می‌کنیم در چارچوب عملکرد سامانه جامع تجارت، از مبدا ورود و یا تولید تا مرحله عرضه به مشتری، کالا را رصد و ردگیری کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در فضای تعاملی بسیاری از موارد و مشکلات بین بخشی قابل حل و تفاهم است و هدف ما این است که فرآیندها را به صورت حداکثری سیستمی کنیم و بتوانیم از این طریق کنترل موارد و مسائل را دقیق‌تر انجام دهیم.

رحمانی در خصوص واردات برخی اقلام بهداشتی مرتبط با شیوع کرونا توضیح داد: از مرحله ثبت سفارش تا ترخیص اقلام، در مجموع در ۴۸ ساعت زمان اداری انجام شده است که این یک رکورد در تعاملات بین بخشی و سیستم اداری محسوب می‌شود و می‌تواند در خصوص سایر موارد نیز تسری پیدا کند.

افزایش تولید روزانه ماسک در کشور به ۵ میلیون عدد تا هفته اول اردیبهشت

وی افزود: پیش از شیوع کرونا در کشور حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌شد و این ظرفیت در آن زمان، تأمین کننده بازار نیز بود و ما در این خصوص مشکلی نداشتیم؛ اما پس از شیوع کرونا و افزایش تقاضا برای این کالا در سطح کشور و همچنین با توجه به اینکه وزارت بهداشت درخواست حداقل ۴ تا ۵ میلیون عدد ماسک در روز داشته است، ما در این مدت تمام توان موجود را بسیج کرده‌ایم.

وزیر صمت اعلام کرد: با وجود ظرفیت‌های قبلی تولید، حداکثر تولید ماسک صنعتی در کشور، در بهترین شرایط می‌توانست به یک میلیون عدد برسد در حالی که مصرف کشور طبق برآورد اعلام شده حدود ۴ تا ۵ میلیون عدد است، در همین راستا واردات این کالا در دستور کار قرار گرفته و تا کنون بیش از ۲۴ میلیون عدد انواع ماسک وارد کشور شد و ۴۰ میلیون عدد دیگر نیز مراحل واردات و ترخیص خود را طی می‌کند؛ البته در بخش تولید صنعتی این کالا نیز در داخل کشور اقدامات بزرگی انجام شده و امیدواریم تا هفته اول اردیبهشت ماه، تولید روزانه ما به ۴ میلیون عدد در روز برسد.

رحمانی تاکید کرد: همه عزیزان فعال در حوزه بهداشت کشور، اعم از پزشکان پرستاران و کادر درمانی در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار دارند و عملکرد آنها جای تقدیر دارد؛ اما بخش‌های دیگری نیز مانند حوزه تولید و یا همین گمرکات نیز در تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز کاردرمانی با همه وجود پای کار آمده‌اند و اقدامات بزرگی نیز در این مدت انجام داده‌اند که شایسته قدردانی است.
بیش از ۱۰۰ مجوز برای تغییر خطوط صادر شده است

وی گفت: از اوایل اسفند ماه ۹۸ و همزمان با شیوع کرونا تاکنون، تولید مواد ضدعفونی کننده کشور بیش از ۸ برابر شد و ۲۲ واحد جدید با تغییر خط در این حوزه فعال شده‌اند و همچنین بیش از ۱۰۰ مجوز برای تغییر خطوط صادر کردیم که بتوانیم کالاهای مورد نیاز را به بهترین شکل ممکن تولید و تأمین کنیم.

رحمانی افزود: در این مدت از ظرفیت‌های کارگاهی و صنفی نیز برای تأمین حداکثری اقلام مورد نیاز بهره بردیم و طبق برآوردهای اعلام شده حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون عدد ماسک به صورت روزانه در این بخش تولید و روانه بازار می‌شود.

تولید الکل ۲۰ برابر افزایش یافت

وی ادامه داد: در این مدت تولید الکل در کشورمان ۲۰ برابر افزایش یافت و دستکش پزشکی از تولید روزانه ۲ میلیون عدد به حدود ۵ میلیون عدد رسیده است؛ این موضوع در خصوص تولید مایع دستشویی صابون و شوینده‌ها که پیش از این با ظرفیت ۵۰ درصدی فعال بودند و هم اکنون به ظرفیت بالای ۸۰ درصد رسیدند، نیز صدق می‌کند.

وزیر صمت بیان کرد: در این مدت و برای کنترل دقیق‌تر حجم تولیدات و تحویل همه اقلام تولیدی به وزارت بهداشت، در ۱۰۴ واحد تولید کننده اقلام و بهداشتی مرتبط با کرونا، بازرس مقیم مستقر کردیم و تولیدات موجود تحویل وزارت بهداشت می‌شود و ما در این خصوص طبق ضوابط این وزارتخانه عمل می‌کنیم.

رحمانی گفت: بعد از شیوع کرونا، علاوه بر اقدامات انجام شده برای عموم مردم، تعداد کثیری از شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی ما خط تولید و تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز خود را راه‌اندازی کرده‌اند و به عنوان نمونه در ۲ شرکت بزرگ خودروسازی ما هم اکنون واحدهای تولید ماسک و یا سایر اقلام بهداشتی نیز فعال است.

شرکت‌های بزرگ صنعتی بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض کردند / ‏‬خرید بیش از ۱۱ میلیون ماسک وارداتی از این منبع

وی افزود: یکی از اقدامات ماندگار شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشورمان بعد از شیوع کرونا، عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و جمع‌آوری مبلغی بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض بوده که بخش عمده‌ای از آن برای تأمین کالاهای بهداشتی مورد نیاز کشور صرف شد و تاکنون بیش از ۱۱ میلیون ماسک وارداتی از محل این مبلغ خریداری و تحویل وزارت بهداشت و درمان شده است؛ همچنین در این مدت این واحدها در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات اقلام کالای مورد هدف نیز فعال شده و همکاری‌های لازم را انجام داده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از مهمترین اتفاقات و تمهیدات اتخاذ شده از ابتدای اسفند سال ۹۸ تاکنون، توجه به تأمین همه کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم در سطح بازار و ایجاد آرامش در روند توزیع این کالاها در سطح کشور بوده است و ما خوشبختانه با توجه به اینکه در ذخایر کالایی هیچ گونه مشکلی نداشتیم و به وفور کالاها در سطح عرضه موجود بودند، با همکاری مردم موفق شدیم در این حوزه بسیار موفق عمل کنیم.

رحمانی در پایان تاکید کرد: برای سال ۹۹ و تحقق اهداف جهش تولید گام‌های خوبی برداشته شده و برنامه مناسبی نیز تدوین شده که به زودی موارد مختلف تشریح خواهند شد و جا دارد از همه صنعت‌گران و اصناف عزیز در تحقق برنامه‌های وزارت صمت در سال ۹۸ و همچنین در روند مبارزه با کرونا تقدیر و تشکر کنم و همچنین از مجموعه دولت و شخص معاون اول رئیس جمهور که پشتیبان بخش تولید و صنعت کشور هستند تقدیر ویژه نمایم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار