رئیس سازمان نوسازی مدارس خبر داد:

پیش‌بینی افزایش سهم مشارکت‌های مردمی در مدرسه‌سازی به 2100میلیارد تومان در سال جاری

رخشانی‌مهر: طرح مشارکت‌های مردمی با عنوان "آجر به آجر" و طرح مکان‌یابی فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی، دو بسته تحولی سازمان نوسازی مدارس برای سال جدید است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از اعلام هدف‌گذاری استان‌های کشور برای حل مشکلات فضاهای آموزشی در سال جاری، در هفته آینده خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی افزایش سهم مشارکت‌های مردمی در مدرسه‌سازی به 2100میلیارد تومان در سال جاری

مهرالله رخشانی‌مهر در تماس تصویری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره مدارس سنگی و برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری آن‌ها در سال جاری گفت: «اکنون بیش از 4 هزار کلاس سنگی در کشور داریم که این آمار برای همه استان‌ها نیست، بلکه برای چند استان و آمار هر استان هم متفاوت است. این کلاس‌ها غالبا در مناطق غربی کشور و استان‌های لرستان، کرمانشاه، کردستان و ... است.»

دو بسته تحولی سازمان نوسازی مدارس در سال جاری

او ادامه داد: «امسال در ستاد سازمان نوسازی مدارس دو برنامه کلی که مطالبه وزیر آموزش و پرورش نیز است‌ را دنبال می‌کنیم. یکی از این برنامه‌ها در حوزه مشارکت‌های مردمی است که برنامه "آجر به آجر" نام دارد. این برنامه برای مشارکت بیشتر مردم در مدرسه‌سازی اجرا خواهد شد و ما پیش‌بینی می‌کنیم که سهم مشارکت‌های مردمی را در این حوزه به 2100 میلیارد تومان افزایش دهیم.»

رئیس سازمان نوسازی مدارس به دومین بسته تحولی این سازمان در سال جاری اشاره کرد و افزود: «در سالی که گذشت خوشبختانه سند جامع ضوابط و معیارهای مکان‌یابی فضاهای آموزشی تدوین و به ادارات کل نوسازی مدارس سراسر کشور ابلاغ شد. سازمان نوسازی مدارس کشور طرح مطالعاتی استقرار نظام مکان‌یابی و تخصیص مدارس آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی را در دستور کار خود قرار داده تا تدوین شاخص‌ها، طراحی و استقرار نظام مکان‌یابی به طور استاندارد و هوشمند انجام شود. بنابراین طرح اتمام و تکمیل پروژه مکان‌یابی فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی براساس تحولات جمعیتی 50 سال آینده طبق برنامه زیرنظام فضا و تجهیزات، طرح مهم و تحولی دیگر سازمان نوسازی مدارس در سال 99 به شمار می‌رود.»

اعلام برنامه اداره کل نوسازی استان‌های کشور در هفته آینده

رخشانی‌مهر گفت: «ما به استان‌ها اعلام کرده‌ایم که هر استان با توجه به شرایط خاص و اقلیمی خود، هدف‌گذاری‌شان را برای سال جاری تعیین کنند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. برای نمونه شاید یک استان در حوزه مدارس سنگی، یک استان در حوزه برداشتن سقف چوبی مدارس، یکی در حوزه جمع‌آوری مدارس بلوکی و به همین ترتیب کانکسی و ... برنامه‌ریزی کند. قرار است در هفته آینده هدف‌گذاری استان‌های کشور برای سال جاری اعلام شود.»

او درباره سفر اخیر خود به سوریه به همراه وزیر آموزش و پرورش و همکاری‌های اجرایی بعد از آن، گفت: «این موضوع در مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی می‌شود. قرار است کارگروهی متشکل از 3 نفر از وزارت آموزش و پرورش و سه نفر از وزارت آموزش سوریه تشکیل شود و با تعیین اولویت‌ها، همکاری لازم شکل بگیرد.»

بازسازی و بهسازی و تعمیر و افتتاح فضاهای آموزشی آسیب‌دیده از سیل تا مهر 99

رخشانی‌مهر به وضعیت سیل فروردین در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان اشاره کرد و گفت: «کارگروهی در ستاد تشکیل شده، شناسایی‌های لازم صورت گرفته و آمار دقیق مدارس احصا شده است که اکنون در مرحله تامین اعتبار هستیم. خوشبختانه هفته گذشته 45 میلیارد تومان از محل حساب ذخیره ارزی در اختیار این استان‌ها قرار گرفت. خیرین مدرسه‌ساز نیز مانند همیشه پای کار هستند و حتی در سیستان و بلوچستان خیرین 130 میلیارد تومان برای ساخت مدرسه تعهد کرده‌اند. وزیر آموزش و پرورش نیز در سفر اخیر خود به این استان دو پروژه را کلنگ‌زنی کردند، امیدواریم که در مهرماه پیش‌رو، پروژه‌های فاخر و خوبی را در این استان‌ها افتتاح کنیم.»

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: «همچنین وزارت کشور، اعتباری را از محل اعتبارات بحران به این سه استان ابلاغ کرده و اکنون در مرحله مبادله موافقت‌نامه بین سازمان مدیریت و برنامه استان و اداره کل نوسازی استان هستیم. بعد از مبادله موافقت‌نامه مهم، اعتبار هر استان مشخص می‌شود.»

او در ادامه در جمع خبرنگاران به وقوع سیل سال گذشته در استان لرستان، گلستان و خوزستان و آسیب به مدارس اشاره کرد و گفت: «ناچار بودیم برای برگزاری کلاس‌های درس در مدت زمان باقی مانده از سال تحصیلی برنامه‌ریزی داشته باشیم، علاوه بر آن برنامه‌ریزی‌هایی برای تخریب، بازسازی، انجام تعمیرات اساسی و تعمیرات جزئی برای مدارس صورت گرفت تا مدارس برای مهرماه سال 98 آماده باشند.»

او ادامه داد: «سیستم سرمایشی، گرمایشی، موتورخانه‌ها در و پنجره‌های آسیب دیده در کوتاهترین زمان ممکن تعمیر شد، بعضی از مدارس درگیر تغییرات اساسی و آسیب‌های ناشی از تخریب دیوار‌های محوطه و انباشته شدن گل و لای فراوان در کلاس‌ها بودند. تیم‌های جهادی در نوسازی مدارس سایر استان‌ها برای بازسازی مدارس شکل گرفت. کانکس، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی شامل میز، نیمکت، دستگاه کپی و غیره تامین به استان‌های سیل‌زده ارسال شد.»

رخشانی‌مهر به کمک 210 میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز اشاره کرد و گفت: «در لرستان در مجموع به 372 مدرسه با 2 هزار و 25 کلاس درس خسارت وارد شد که تا مهرماه 98، تعمیرات اساسی و جزئی کلی مدارس به اتمام رسید، همچنین باید 11 مدرسه تخریب و مجددا ساخته می‌شد که خوشبختانه این اقدام صورت گرفت. ۱۴ مدرسه با 73 کلاس درس تا پایان سال تحصیلی در این استان به بهره‌برداری رسید. همچنین برای انجام تعمیرات اساسی و جزئی و برای ساخت مدارس جدید در مجموع 47 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و 97.5 میلیارد تومان از اعتبارات خیرین و 2.5 میلیارد تومان از سایر منابع برای استان لرستان هزینه شد.»

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اضافه کرد: «در استان گلستان 326 مدرسه با 2 هزار و 153 کلاس درس دچار آسیب شد، تعمیرات جزئی و اساسی این مدارس نیز تا مهرماه سال 98 به پایان رسید، تا پایان سال تحصیلی 5 مدرسه که باید تخریب و مجددا بازسازی شده و به بهره‌برداری رسید، سایر مدارس که نیازمند تخریب و بازسازی بودند تا مهرماه سال 99 و بخشی تا پایان سال 99 بازسازی و تحویل می‌دهیم.»

رخشانی‌مهر ادامه داد: «در استان خوزستان ۱۱۴ مدرسه با ۴۵۸ کلاس درس در استان خوزستان آسیب دید، مدارسی که نیازمند تعمیرات اساسی و جزئی بود، تا مهرماه به بهره‌برداری رسید. برای تعمیرات اساسی و ساخت مدارس جدید 17.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، 2.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، حدود حدود 86 میلیارد تومان از محل اعتبارات خیرین تامین شد. 50 میلیارد تومان وزارت نفت برای تعمیر و تجهیز مدارس آسیب دیده در استان خوزستان تخصیص داد و مدارس استان خوزستان نسبت به سه استان دیگر با سرعت بیشتری ساماندهی شد.»

او گفت: «در مجموع حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع دولتی برای بازسازی مناطق سیل‌زده تامین کردیم، همچنین از محل اعتبار خود سازمان نوسازی و از محل اعتبارات استانی نیز اعتباراتی را هزینه کردیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار