علی حاتمی*

فرجام سال تحصیلی در بن‌بست کرونا

بیش از نیمی از سال تحصیلی 99-98 گذشته بود. یک ماه از ترم دوم که بیماری منحوس کرونا بر امور جاری و معمول آموزش و پرورش غالب شد. سوال اساسی در این شرایط این است که فرجام این سال تحصیلی چه باید باشد؟ به نظر نمی رسد با ادامه این روند بتوان امید داشت در هفته‌های آتی روند برگزاری کلاس‌های درس به حالت عادی برگردد. چه تضمینی وجود دارد که اگر به طور مثال؛ روند بازگشت به حالت عادی مدارس دو ماه به تاخیر افتاد و آن‌گاه امتحانات پایانی سال تحصیلی اخیر برگزار شود، کرونا به طور کلی از این دیار رخت بربسته باشد؟

کد مطلب: ۱۰۳۴۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
فرجام سال تحصیلی در بن‌بست کرونا

در این شرایط بهترین راهکار چه می‌تواند باشد؟ به نظر می‌رسد بهتر است مسئولان امور بدون فوت وقت و تعطیل کردن قطره‌چکانی روزها و هفته‌های آتی، با شفافیت و عملی مدبرانه تکلیف همه را یکسره کرده و برنامه‌های امتحانی خرداد ماه اعلام شود. با این تاکید که فرهنگیان گرامی یک چهارم پایانی کتاب‌ها را یا برای آزمون پایانی منظور نکنند و یا با توجه به آموزش‌های مجازی دروس توسط صدا و سیما و ارتباطات علمی فضای مجازی میان فرهنگیان و دانش‌آموزان و این که ممکن است برخی دانش‌آموزان به دلایلی نتوانسته باشند بهره کافی را از این روش و سیستم آموزش برده باشند، طراحی سوالات توسط دبیران و طراحان سوالات نهایی و هماهنگ، به گونه ای آسان‌تر صورت گیرد. بدیهی است مدارس موظف خواهند بود با رعایت کامل مسائل ایمنی و رعایت فاصله میان دانش‌آموزان و ضد عفونی کامل فضا، آزمون‌ها را برگزار نمایند. پس از آن سه ماه فرصت خواهد بود برای برنامه‌ریزی کیفیت سال تحصیلی آینده.

باید سلامتی این نسل آینده‌ساز به عنوان نخستین اولویت مورد توجه و مد نظر اولیای امور قرار گیرد. سردرگمی آن‌ها و نامشخص‌بودن تکلیفشان درباره اتمام و سرانجام سال تحصیلی اخیر و چگونگی آن، اگر ادامه یابد، بسیار استرس‌زا و مخرب خواهد بود. با این امید که با آغاز مهرماه آینده و شروع سال تحصیلی جدید این ویروس بد یُمن، به طور اساسی کنترل شده باشد، دبیران و اساتید محترم می‌توانند پیش از شروع تدریس کتب جدید، هفته‌های نخست را به مرور مطالب مهم پایه پیش و پیش‌نیاز بپردازند و همه امور به روال عادی باز خواهد گشت؛ این فعالیتی است که بسیاری از دبیران توانمند و دلسوز با توجه به فراموشی مطالب توسط برخی دانش‌آموزان به علت وقفه سه ماهه تعطیلات، به ضرورت هر ساله انجام می دهند.

خداوند این مرز و بوم و این ملت شریف و نیز مردم جهان را از این مصیبت عظمی و بلایا رهایی بخشد!

*دبیر اهل کازرون

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار