رییس مدارس استثنایی شهر تهران در گفتگو با پانا;

دانش آموزان استثنایی از آموزش جا نماندند

تهران (پانا) - همزمان با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، مدارس سراسر کشور از جمله شهر تهران تعطیل شده است، ولی فرآیند آموزش دانش آموزان از طریق فضای مجازی توسط معلمان ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
دانش آموزان استثنایی از آموزش جا نماندند

شهناز کریمی، رییس اداره استثنایی شهر تهران درباره برنامه های انجام شده برای دانش آموزان استثنایی در گفتگو با پانا عنوان کرد: با توجه به لزوم حضور دانش‌آموزان و خانواده‌ها در خانه به منظور پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران سعی کرد در قالب پویش «آموزش تعطیل نیست»، با بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت فضای مجازی برای تشکیل گروه‌های آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی، توانبخشی، مشاوره‌ای و بهداشتی در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی ارتباط خانه، مدرسه و اداره استمرار داشته باشد.

رییس اداره استثنایی شهر تهران در ادامه بیان کرد: با تعطیلی مدارس، معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با خلاقیت های خود نسبت به تولید محتوای آموزشی اقدام کرده و به آموزش از طریق فضای مجازی استمرار بخشیده اند. فرایند آموزش برای آن دسته دانش‌آموزانی که امکان استفاده از فضای مجازی را برای دریافت خدمات آموزشی ندارند با تماس تلفنی و ارسال بسته‌های آموزشی به در منزل استمرار دارد.

او اضافه کرد: کتب کار، فایل صوتی کتب درسی، نرم‌افزارهای آموزشی و تعاملی، فیلم‌های کوتاه و محتواهای آموزشی متناسب با هر یک از گروه‌های هفت گانه معلولیتی (آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، معلول جسمی حرکتی، کم‌توان ذهنی، چندمعلولیتی، اختلال رفتاری- هیجانی، طیف اتیسم و مشکلات ویژه یادگیری) تهیه و به آن ها ارائه شده است.

کریمی تاکید کرد: همچنین سامانه مجازی آموزش برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تنظیم شده است و آموزش تعاملی والدین و معلمان برای آموزش به دانش‌آموزان، ارزشیابی مستمر از روند پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در قالب فیلم و انجام پروژه نیز در این زمینه صورت می گیرد. لازم به ذکر است، محتواهای آموزشی مناسب بر روی پایگاه اطلاع رسانی اداره آموزش و پرورش استثنایی http://www.est.tehranedu.ir/ بارگذاری شده است.

شهناز کریمی با اشاره به برگزاری کلاس مجازی (وبینار) در برخی از دروس برای دانش آموزان استثنایی، بیان کرد: در این حوزه، دروس ارائه شده در کلاس مجازی (وبینار) در آپارات برای دسترسی آسان دانش‌آموزان و والدین به محتواهای آموزشی و تکرار و تمرین بارگذاری شده است. از سویی دیگر، رهنمودهای لازم در قالب ارائه خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای در زمینه‌های تربیتی، کاهش اختلالات رفتاری، برنامه‌ریزی تحصیلی به صورت تلفنی بر اساس زمان بندی در قالب فایل‌های صوتی، تصویری و بروشورهای آموزشی طراحی، از طریق فضای مجازی در اختیار والدین و دانش‌آموزان قرار داده می‌شود.

او همچنین عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات مشاوران و مراقبان سلامت مدارس استثنایی با توجه به شرایط حساس کنونی و ویژگی‌های خاص دانش‌آموزان، تهیه پیام در قالب فایل‌های صوتی، تصویری و فیلم‌های کوتاه آموزشی در ارتباط با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی درباره ویروس کرونا در راستای آگاهی بخشی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

مدیر مدارس استثنایی تهران، خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات در قالب ویدئو کنفرانس با مدیران مدارس در راستای افزایش تعامل و ارتباط و اطلاع‌رسانی به آنان درباره تقویم اجرایی برنامه‌های شبکه آموزش و اطلاع‌رسانی به والدین و دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه، از دیگر اقدامات این اداره است. همچنین گروه‌های تعاملی برای تبادل تجربیات مدیران در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده است و فعالیت‌های انجام گرفته در مدارس به صورت مستمر نظارت می‌شود.

کریمی، با اشاره به تعدد گروه های معلول و تنوع نیازهای ویژه دانش آموزان استثنایی گفت: مطمئنا آموزش حضوری دانش آموزان به طور کلی و دانش آموزان استثنایی به طور اخص موثرتر خواهد بود، ولی با توجه به عدم امکان آموزش حضوری در شرایط کنونی، معلمان بااستفاده از خلاقیت و مناسب سازی روش های ارائه و تدریس، پتانسیل فضاهای مجازی با همراهی و مشارکت والدین سعی بر بهره مندی حداکثری دانش آموزان از فرایند یاددهی و یادگیری دارند.

او درباره نقطه شروع محتواهای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی بعد از تمام شدن تعطیلات یادآور شد: یکی از اصول فرایند یاددهی، یاگیری مطالب جدید آموزشی، ارزشیابی مطالب قبلی جهت تعیین نقطه شروع آموزش است که با توجه به نیازهای ویژه و شرایط خاص دانش آموزان استثنایی در صورت نیاز، آموزش مجدد مطالب قبلی با تشخیص معلمان انجام خواهد گرفت.

کریمی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون گزارشی درباره فوت دانش آموز استثنایی در شهر تهران به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا نداشته ایم، تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با فعال شدن آموزش های مجازی سعی بر آن دارد از سنگینی هراس و دلواپسی خانواده ها برای فرزندانشان کاسته شود. زیرا زمانی که در منزل و فضای بهداشتی به سرمی برند و خانواده ها از دغدغه و هراس تهدید سلامتی فرزندانشان آرامش خیال دارند، آموزش های دانش آموزان نیز به موقع انجام می شود و ارتباطی معقول بین دانش آموزان و معلمان ایجاد شده است.

او تاکید کرد: در این بین برخی معلمان زحمتکش نیز با ابتکاراتی قابل توجه سعی در تداوم امر آموزش و برقرای ارتباط هرچه بیشتر مجازی با دانش آموزان دارند. آنها با ارائه تکالیف و رفع اشکالات موجود، عرصه تعلیم و تریبت را هرچه بیشتر فعال کرده اند و از طرفی برنامه ریزی و تکاپویی قابل تحسینی برای دانش آموزان ترسیم شده است. همچنین این اداره با برگزاری جشنواره های فرهنگی، پرورشی، آموزشی، تربیت بدنی و پویش های گوناگون در زمینه های مختلف و ترغیب خانواده ها و دانش آموزان جهت مشارکت و شرکت در آن ها، سعی بر غنی سازی اوقات فراغت کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار