جزئیات بسته تحولی مداخلات بهنگام سازمان آموزش و پرورش استثنایی

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی یک نظام حمایتی و مشاوره‌ای است که می‌کوشد از ابتدای تولد یا از نخستین فرصت ممکن پس از شناسایی کودک دارای نیاز ویژه، خانواده وکودک را مورد حمایت توانبخشی وآموزشی قرار دهد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات بسته تحولی مداخلات بهنگام سازمان آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در جلسه شورای برنامه‌ریزی این سازمان با تبیین ضرورت تدوین بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی گفت: «فقر آزمون‌های معتبر و دارای نرم ملی، عدم هماهنگی و وحدت رویه سازمان آموزش و پرورش استثنایی با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در معرفی کودکان با نیاز ویژه زیر سه سال و فقدان آمارهای کودکان متولد شده با نیاز ویژه از اهداف و ضرورت‌های تدوین این بسته تحولی است.»

او افزود: «عدم همکاری والدین، کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی موردنیاز از جمله دیگر ضرورت‌ها برای پرداختن به برنامه مداخله بهنگام و طلایی است.»

حسینی ادامه داد: «تحقق اهداف برنامه مداخله بهنگام و طلایی، مستلزم هم‌افزایی و انسجام درون سازمانی و دستگاه‌های ذینفع برون سازمانی است و برون داد این برنامه پرورش مهارت‌های شناختی و کاربردی کودکان با نیازهای ویژه جهت استفاده از خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی است.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با تبیین اصول حاکم بر آموزش و پرورش اسثتنایی کشور گفت: «اولین اصل حاکم، توسعه انسان مبناست که این رویکرد منجر به تبدیل منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی و رشد تمام ظرفیت‌های انسانی خواهد شد. توسعه انسان مبنا به برخورداری همه انسان‌ها از مواهب توسعه اشاره می‌کند و در این نوع نگاه انسان‌ها هم در تحقق توسعه و هم در استفاده از مواهب توسعه نقش کلیدی دارند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش دومین اصل حاکم بر سیاست‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی را، تفاوت‌پذیری انسان‌ها برشمرد و گفت: «بالفعل درآوردن تمام استعدادهای بالقوه انسان‌ها، صرفنظر از تفاوت در نوع آفرینش، وارث و فرهنگ و نژاد و برخورداری سطوحی از سلامت ناظر بر این اصل است و در آموزش وپرورش استثنایی، این اصل زیربنایی مبنای برنامه‌ریزی قرار دارد.»

حسینی، تطابق و مناسب‌سازی را یکی دیگر از اصول حاکم بر برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: «مناسب‌سازی و تطابق تمامی معلمین، دانش‌آموزان، اولیا، فضاهای آموزشی، محتوا و برنامه‌های درسی از اهداف این اصل است. تلفیق و فراگیرسازی از دیگر اصول حاکم بر برنامه‌های این سازمان است. یکی از آرمان‌های آموزش و پرورش حرکت از جداسازی دانش‌آموز به طرف تلفیق و فراگیرسازی است به گونه‌ای که هر یک از دانش‌آموزان به فراخور توان خود بتوانند از تعلیم و تربیت متناسب با شرایط جسمی و روحی و آمادگی تحصیلی، بهره‌برداری کنند.»

او توانمندسازی را اصل دیگر حاکم بر برنامه‌های این سازمان دانست و افزود: «در این اصل نگاه به دانش‌آموزان، نگاه توانمندساز است که با تکیه بر ابعاد، ویژگی و استعدادهای دانش‌آموزان زمینه ارتقای توانمندی آن‌ها را در سیستم تعلیم و تربیت مهیا می‌کند. توسعه فرصتهای آموزشی و پرورشی برای دانش‌آموزان می‌تواند منجر به توانمندی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان شود.»

حسینی اصل عدالت و تعادل را یکی دیگر از اصول این سازمان عنوان کرد و گفت: «ایجاد عدالت آموزشی و تعادل، زنجیرهایی به هم پیوسته هستند که انسان‌هایی دارای زیست مشترک را به هم پیوند می‌دهد.»

او در پایان گفت: «یکی از اهداف سازمان آموزش و پرورش استثنایی، طراحی سیستمی آموزشی، پرورشی و توانبخشی است که بتواند ناتوانی‌های ذهنی و جسمی کودکان و دانش‌آموزان استثنایی را جبران کند و دانش‌آموزان پس از گذراندن مراحل تحصیلی، توانایی به دست آوردن موقعیت اجتماعی و اقتصادی مناسب شرایط خویش را داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار