چالش بزرگ این روزهای والیبال ایران؛ گزینه داخلی یا خارجی انتخاب سخت برای داورزنی

تهران (پانا) - قرارداد ایگور کولاکوویچ با فدراسیون والیبال به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعویق یک‌ساله المپیک فسخ شد و حالا چالش بر سر گزینه‌های داخلی یا خارجی تیم ملی است.

کد مطلب: ۱۰۳۴۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
چالش بزرگ این روزهای والیبال ایران؛ گزینه داخلی یا خارجی انتخاب سخت برای داورزنی

تیم ملی والیبال ایران در حالی برای دومین بار در تاریخ توانست جواز حضور در المپیک را به دست آورد که بلافاصله پس از کسب سهمیه المپیک توسط شاگردان ایگور کولاکوویچ، زمزمه تعویق المپیک به میان آمد و در نهایت با تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل شیوع ویروس کرونا روزهای ابتدایی فروردین، خبر تعویق یک ساله این رقابت‌ها اعلام شد.

برگزاری المپیک در سال ۲۰۲۱ فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی پیش روی رشته‌های ورزشی در سراسر دنیا گذاشت. ملی‌پوشان المپیکی و ورزشکارانی که برای کسب سهمیه در ماه‌های آخر المپیک تلاش می‌کردند یک سال فرصت دارند و برنامه ورزش دنیا با چالش‌های زیادی مواجه شد.

یکی از چالش‌های تعویق یک‌ساله المپیک در والیبال ایران رخ داد؛ با توجه به برگزاری این رقابت‌ها در سال آینده، قرارداد ایگور کولاکوویچ که تا پایان المپیک ۲۰۲۰ بود در ابهام قرار گرفت و در نهایت با توجه به اینکه برگزاری لیگ ملت‌های والیبال هم در ابهام قرار گرفته است، هر دو طرف یعنی فدراسیون والیبال ایران و ایگور کولاکوویچ تصمیم به فسخ قرارداد کردند. البته در این بین مشکلات مالی فدراسیون هم مزید بر علت شد و کولاکوویچ هم اعلام کرد تصمیم دارد هدایت یک تیم اروپایی را بر عهده بگیرد.

با فسخ قرارداد کولاکوویچ، صحبت بر سر انتخاب جایگزین او بالا گرفته است؛ خوش‌خبر در اولین اظهارنظرها اعلام کرد، مربی ایرانی برای تیم ملی در رقابت‌های لیگ ملت‌ها انتخاب می‌شود. موضوعی که به نظر می‌رسد عاقلانه است چرا که با توجه به شرایط ارزی و حضور مربیان طراز اول در تیم‌های بزرگ دنیا فدراسیون بهتر است به گزینه‌های داخلی خود اکتفا کند.

گزینه‌های داخلی؛ انتخابی سخت برای فدراسیون

مربیان ایرانی والیبال طی چند سال اخیر نشان دادند در والیبال حرف برای گفتن دارند و افتخاراتی برای این رشته رقم زدند که کمتر مربی خارجی توانسته آن موفقیت‌ها را تکرار کند. در سال گذشته بهروز عطایی تیم ملی والیبال جوانان را در مسابقات جهانی روی سکوی قهرمانی برد؛ همچنین محمد وکیلی در سال ۲۰۱۷ با تیم ملی والیبال نوجوانان بر بام قهرمانی جهان ایستاد. از طرف دیگر پیمان اکبری که به عنوان دستیار ایگور کولاکوویچ و پیش از آن لوزانو مدت طولانی در کنار ملی‌پوشان بوده است شناخت کافی از آنها دارد. رحمان محمدی‌راد هم که سال‌ها دستیار ولاسکو بوده از گزینه‌های پیش‌روی فدراسیون هستند.‌ البته برخی مشکلات از جمله حرف‌شنوی بازیکنان از مربی داخلی و همچنین توانایی مدیریت تیم در میدان المپیک که بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان است باعث شده تا تصمیم‌گیری در مورد انتخاب مربی ایرانی هم با چالش‌هایی روبه‌رو شود.

در تیم ملی والیبال ایران بارها دیده شد برخی بازیکنان با مربی خارجی سر ناسازگاری داشتند و مشکلاتی هم در این میان به وجود آمد و حالا این نگرانی وجود دارد آیا یک مربی ایرانی توانایی مدیریت این مسائل را دارد یا خیر؟ با تمامی این مشکلات برخی از اهالی والیبال از جمله علی شاکری اعتقاد دارد زمان آن رسیده که فدراسیون به گزینه‌های داخلی خود اعتماد کند. هر چند که ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید اما این به نحوه تعامل فدراسیون والیبال با بازیکنان و سرمربی تیم برمی‌گردد و موضوع تغییر نسل بعد از المپیک اجتناب‌ناپذیر است و اگر فدراسیون در شرایط فعلی به مربیان ایرانی اعتماد کند و آن‌ها را سنجش کند در سال‌های آینده تأثیرات آن را خواهد دید.

مصطفی کارخانه یکی دیگر از پیشکسوتان والیبال اما نظری بر خلاف علی شاکری دارد و معتقد است با توجه به حساسیت المپیک بهتر است هدایت تیم ملی والیبال ایران به مربی خارجی واگذار شود چرا که در صورت نمایش ناموفق در میدان المپیک مربی ایرانی زیر نگاه تند منتقدان قرار می‌گیرد، بنابراین بهتر است با توجه به اهمیت این رقابت‌ها هدایت تیم به مربی خارجی واگذار شود.

محمد وکیلی هم که این روزها با توجه به اظهارات عجیب رئیس فدراسیون والیبال در صدر اخبار این رشته ورزشی است اعتقاد دارد در ایران مربی داخلی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و با توجه به شرایط فعلی تیم ملی و حضور در المپیک و آرامشی که باید بازیکنان داشته باشند بهتر است هدایت تیم به یک چشم آبی واگذار شود تا مربیان ایرانی مورد هجمه قرار نگیرند.

در نهایت والیبال این روزها با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است؛ بحث انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و اعتماد به گزینه‌های ایرانی و همچنین برخی حواشی و مشکلات ارزی باعث شده تا این رشته آکادمیک فعلاً در بلاتکلیفی باشد و باید دید محمدرضا داورزنی که در سال‌های گذشته سابقه موفقیت در والیبال را دارد، یک‌بار دیگر می‌تواند با تصمیم‌های درست و به جا والیبال ایران را بیشتر از گذشته موفق کند یا خیر.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار