مردم مراقب استفاده نابجا از مواد شوینده باشند

قزوین (پانا) - یک کارشناس حوزه غذا و دارو گفت بخارات و گازهای ناشی از ترکیب مواد شیمیایی، مانند: جوهر نمک، مواد سفید کننده و لکه بر، بسیار سمی و خفه کننده است و از ترکیب آن ها باید خودداری شود.

کد مطلب: ۱۰۳۴۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
مردم مراقب استفاده نابجا از مواد شوینده باشند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سپیده سیف الهی، کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این خبر، اظهار کرد: بسیاری از داروها و محصولات نظافت خانگی، مانند: جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت، می توانند در صورت بلعیده شدن؛ تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند؛ به همین منظور لازم است در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده شود.

سیف الهی در خصوص پیشگیری از بروز مسمومیت با مواد ضد عفونی کننده بیان کرد: لازم است محصولات شیمیایی و شوینده، نفت، بنزین و داروها را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کرد و هیچگاه این فرآورده ها در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نشود و پس از استفاده، سریع درِ آن، بسته شود.

مسؤول روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص اقدامات پس از مواجه با مواد ضد عفونی کننده و بروز مسمومیت، بیان کرد: در صورتی که نزدیکان شما، ماده ای غیرخوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق کرد، با شماره «115» اورژانس و یا شماره «190» مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم تماس بگیرید.

سیف الهی گفت: امسال با توجه به همه گیری بیماری کووید-19 در کشور، اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار، دو چندان شده است و با ضد عفونی کردن سطوح و دست ها، رعایت بهداشت، ماندن در منزل و حفظ فاصله فیزیکی با دیگر افراد، می توان کمک بزرگی به حفظ سلامت جامعه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار