پدران در روزهای کرونایی با فرزندان وقت بگذرانند

تهران (پانا) - یک روانشناس، از پدران خواست این روزها بیشتر با فرزندان ارتباط برقرار کنند و می گوید بازی با کودکان یک فعالیت بی فائده نیست، بلکه در این شرایط والدین به ویژه پدران باید وقت بیشتری با فرزندان بگذرانند و درباره مسائل شخصی و وضعیت درسی با آنان صحبت کنند.

کد مطلب: ۱۰۳۴۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد
پدران در روزهای کرونایی با فرزندان وقت بگذرانند

به گزارش ایسنا، مقصود فقیرپور، روانشناس شیوع بیماری کرونا و لزوم قرنطینه خانگی را موجب ایجاد فشار و استرس زیاد بر خانواده ها دانست و اظهار کرد: شرایط موجود نگرانی ها و مشکلات جدیدی را برای خانواده ها به وجود آورده و نقش های افراد را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه هر تغییر در زندگی انسان میزان فشار و نگرانی و استرس را بالا می برد، تصریح کرد: فعالیت بیرون از خانه پدر خانواده کم شده، مادر خانواده مسئولیت بیشتری در رعایت بهداشت محیطی پیدا کرده و فرزندان از درس و مدرسه دور شده اند لذا همه اعضای خانواده فشار را تحمل می کنند.

این مشاور خانواده، اضطراب و استرس را موجب ناتوانی در کنترل اوضاع و عدم مدیریت شخصی و خانوادگی دانست و گفت: نتیجه این مدیریت نکردن ایجاد اختلافات و درگیری ها و کشمکش ها در خانه است لذا در گام نخست باید اضطراب و استرس خودمان را مدیریت کنیم.

فقیرپور، با بیان اینکه در روزهای کرونایی همه افراد جامعه دچار مشکل شده اند، خاطرنشان کرد: حالا که در خانه هستیم و نمی توانیم به کارهای روزانه خود بپردازیم، باید به سمت فعالیت های مفید و سازنده برویم لذا اعضای خانواده با هم صحبت کنند و فعالیت های خوب و مفید و سرگرم کننده انجام دهند.

این روانشناس، با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن وضعیت اقتصادی برخی از خانواده ها به واسطه شیوع بیماری کرونا، یادآور شد: اعضای خانواده باید برنامه مناسبی برای صرفه جویی در هزینه ها داشته باشند تا کمی از فشار بکاهند.

وی بی حوصلگی و سر رفتن حوصله را یکی از عوامل عدم کنترل شرایط دانست و اضافه کرد: برای این روزها که بیشتر با هم هستیم باید مشارکت در کارهای درون خانه داشته باشیم و بازی و تفریح تدارک ببینیم و کودکان را درگیر کنیم، زیرا کودکان خیلی آسیب پذیر هستند و نباید شاهد نگرانی و اضطراب و استرس و بی حوصلگی والدین باشند.

فقیرپور، از پدران خواست بیشتر با فرزندان ارتباط برقرار کنند و گفت: بازی با کودکان یک فعالیت بی فائده نیست، بلکه در این شرایط والدین به ویژه پدران باید وقت بیشتری با فرزندان بگذرانند و درباره مسائل شخصی و وضعیت درسی با آنان صحبت کنند. همچنین گفتن از گذشته ها و خاطرات طنز برای فرزندان بسیار مفید است.

این مشاور خانواده متذکر شد: غصه خوردن، فریاد زدن، انداختن تقصیر گردن دیگران و... نه تنها کمکی به کاهش فشار و استرس نمی کند، بلکه نگرانی ها و استرس های جدیدی ایجاد می کند و کنترل و مدیریت وضعیت کاملا از دست خارج می شود.

وی روزگار سخت را ماندگار ندانست و خاطرنشان کرد: این بیماری هم از جامعه ما رخت می بندد و خانواده ها دوباره شرایط طبیعی زندگی را بازیابی خواهند کرد، اما مهم این است که طی این مدت خودمان را شاد نگه داریم و تلاش کنیم فشار را از خانواده مان برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار